AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.690

G20/21 330d 2021? Mhev?

Sida 2 av 2
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
spacegrau, "hellre 330d än 330e på autobahn" ...var har du fått det ifrån...? Det är snarare motsatsen som gäller... Länk

Det är ju fler och fler som förbjuder dieselbilar och Tyskarna inte alls så dieselfixerade numera. ...och vad skall man göra om man kommer till en stad med dieselförbud... ta bussen, eller cykla...?

Att "elen är inte helt fossilfri ens i Sverige" är i stort sätt också fel slutsats och motsatsen som gäller. I Sverige produceras i stort sätt ALL el utan fossil förbränning, eftersom nästan all el kommer från sol, vind och vatten samt kärnkraft. Det lilla vi producerar med olja, eller tvingas importera från det smutsiga, kol och oljeeldande Danmark är inte mycket att klaga över eftersom det händer så sällan, även nu efter att vi tvingades stänga Barsebäck.

I vilket fall som helst, storskalig förbränning (typ i kraftverk) är BETYDLIGT mer miljövänligt än småskalig förbränning i smutsiga diesel eller bensinbilar. Oavsett var min el kommer ifrån är det bättre att ladda och köra med elmotorn än med en bensinmotor och ännu värre med en diesel.

Det är också fel slutsats att plug-in hybriden har man ingen nytta av på långfärder. Klart som f-n att man har nytta av funktionen och det stora batteriet, för efter mina sex mil på batteri kommer det att finnas samma inbromsningskrav och fartvariation som för dig med en MHEV, så mitt batteri laddas när jag kör precis som ditt, och medan ditt lilla batteri blir fulladdat ganska fort, mitt har "plats" för mer laddning tills jag behöver det i en kö eller när jag kör av motorvägen och håller långsammare fart. För "långfärd" innebär inte enbart motorväg i över 140kmh, inte ens i Tyskland. En mildnybrid har batteri för att rulla igång, inte mycket mer. Bilen kan rulla på eldrift med avstängd motor i låga hastigheter (upp till 15 km/h) eller i högre farter när föraren inte gasar för mycket – alltså när bilen "seglar" i jämn fart i högsta växeln utan variation i farten. I verkligheten så tror jag inte att mildhybriden bidrar något nämnvärt till lägre förbrukning på långfärder överhuvudtaget. Möjligtvis tvärt om, i tätbefolkade områden där man ofta kör med långsam fart kan den reducera din förbrukning, plus vid alla trafikljus och när man lämnar parkeringen. Men det var ju också det som den är konstruerad för. Inte för vinster på långfärder eller arbetspendling.
sp
11
spacegrau
320xdA 2016
@Grelle Man ska inte underskatta Sydeuropa som marknad. Frankrike och Italien har tredje och fjärde största BNP i Europa efter Tyskland och UK. Bägge länder säljer (före Corona då) cirka 2 000 000 bilar per år mot Sveriges 350 000. Även om BMW har större marknadsandel i Sverige, kring 20 000 bilar här så säljer de 60 000 bilar vardera där. I Spanien säljer de 45 000 bilar år. Hittar inga exakta siffror, men givetvis kan vi anta en större andel 1-serie än hos oss, men jag vågar påstå att det blir ett hyfsat antal premiumbilar i dessa siffror. Och de tankar glatt diesel där. Sen vad som händer efter Corona är en annan femma..

sg.
sp
11
spacegrau
320xdA 2016
Bästa 330e! Kul att du är nöjd med din bil och att det funkar bra för dig.

Om du sätter farthållaren på 160 i Tyskland med en dieselsexa ligger varvtalet strax över 2000 varv. Det ger komfort och långt mellan tankningarna. Trycker du pedalen i botten får du troligen bättre respons än i en 330e. Det är detta jag syftar på.

Jag testat en 330e, men jag kör sällan och långt och då blir det ingen imponerande lösning. För den som kört ofta och kortare sträckor och då gärna har en laddstolpe hemmavid så är det såklart en annan femma. Eller om det suttit en dieselmotor i bilen.

Jag ger mig helst inte in i någon miljödiskussion, jag är här för bilar är ett intresse och passion. Men läs gärna det här från Gröna bilister vid tillfälle: Länk
Och då väger de inte in batteriet i kalkylen. Trist hursomhelst om debatten blir svart eller vit, olika teknik löser olika uppgifter olika bra.

Sen är vi troligtvis några här på detta forum som värdesätter raka sexors gång och ljud högt!

sg.
Transocean
Jag haft min 530e i över två år nu och hunnit över 9000 mil med den. Endast motorväg/Autobahn. Cirka halvparten av körningen är i Tyskland på AB. Den drar 0.75 vid vanlig körning (140-150 km/h samt några ökningar till 245 där spärren slår in), 1,2 liter om man kör fullgas hela tiden och 0,55 om det är mycket kö. Det är endast vid "fullgasmaraton" att jag föredrar en diesel.

Totalt sett ligger min 530e helt likt bränslekostnadmässigt jämfört med den 320dA jag hade innan.
Transocean
@ spacegrau

Hur långt måste det vara mellan tankningar :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Spacegrau, har försökt hitta siffror för Italien och Frankrike som är nedbrutna på modellnivåa men det är svårt. Som du skriver så är det Europas 3:e och 4:e största marknad och det bygger volym. Men det är också länder där småbilar föredras i större grad än i övre halvan av Europa. Som du är inne på har Sverige en BMW försäljning på 20 000 och Frankrike ca 60 000. Trots att Frankrike har 6 gånger så många invånare. Så marknadsandelen är direkt det dubbla i Sverige. Sedan så är det nästan bara småbilar på topplistan i Frankrike (Länk vilket kan få oss att misstänka att varken 3 eller 5-serien är toppsäljande BMW i landet, tillskillnad från Sverige där dessa är de mest populära modellerna. Länk

Även om vi jämför UK med Frankrike så säljs det ~170 000 BMW i UK med ungefär samma invånarantal i länderna. Redan i UK är 1-serien bäst säljande modell tillskillnad mot Sverige och i 1:an finns inga dieselsexor.

Men jag förstår din poäng och det är inte litet antal bilar som säljs i Spanien, Frankrike och Italien. Men UK säljer nästan samma som de tre tillsammans. Det gör att sydeuropa står för en mindre del av västeuropaförsäljningen, kanske under 25%, trots mycket fler invånare än så.

Så man ska inte underskatta Sydeuropa, men inte heller överskatta antalet dyrare bilar (alltså de med dieselsexor) som säljs där. Det är inte tre marknader som driver BMW globalt, utan då är hemmamarknaden Tyskland något helt annat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Spacegrau, jag delar din åsikt att en dieselsexa är en fröjd på långfärden och om man mesta dels kör långt och snabbt så är det ett ypperligt val.

Min egen bensinare är faktiskt väldigt trevlig också, om det inte vore för den lilla tanken på 52 liter. Det tillsammans med en förbrukning runt 0,8l/milen resulterar ju i lite oftare stopp än om jag haft 65 liter och 0,55l/milen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ärade Spacegrau,

Jag önskar dig också all lycka med din 330dGT (jag antar att det är den bilen vi pratar om).

Min erfarenhet av Autobahn är att den inte har varit tom på bilar sedan september (eller var det oktober...?) 1973 när bensinkrisen slog till och det infördes restriktioner på körningar vissa dagar. Så körning i 160 är i princip omöjlig för en längre tid.

I alla fall, gillar du bullret är det bra, och det är sant att medan din bil håller ca. 2000rpm kommer min att hålla högre, men det spelar inte så stor roll eftersom min bil är tyst även i högra farter med bensinaren och det är däckljud och vindbrus som är bullrigast. För att hålla det så tyst som möjligt har jag till och med betalt lite extra, eftersom för mig är motorljud, däckljud och vind brus är ingen musik men buller som jag försöker dämpa så mycket det går.

Men smaken är som baken även när det gäller motorljud, jag förstår att det fortfarande finns människor som gillar brummande motorer. Måste jag dock välja, väljer jag själv bensinmotorn. Dieselljudet får mig att somna och det är inte så kul på Autobahn.

Sen vet jag inte vilken sorts ljud det är i min bil, för rent teoretiskt skulle den kunna låta som din Dieselsexa, eftersom ljudet i kupén är syntetiskt. Speciellt i Xtraboost Sport mode borde det vara logiskt för att tillfredsställa motorljudsälskare. Tyvärr står inget om det i specen, och jag har inget att jämföra med. Också tyvärr så saknas möjligheten att stänga av ljudet helt, vilket jag hade gjort om jag hade kunnat, man kan dock välja olika typer av ljud.

Vilken bil som är piggast vill jag inte gå in på. Jag har testat min och vet att den är pigg nog. 0 till 100 på 5.8 sekunder är inte så tråkigt slö, även om din klarar samma sak 0,1 sekunder snabbare, så din bil är definitivt piggare... 😄 Dessutom går din bil fortare eftersom du kan köra i 250kmh medan min slutar på futtiga 230, fast jag slutar trycka på pedalen redan vid 210-220kmh (jag är en feg typ), så du vinner. Sen tror jag faktiskt att "piggheten" beror inte bara på bilen, men också föraren. I vilket fall som helst, jag tävlar sällan. Har vuxit ur sandlådan för länge sen, även om ibland är det kul att överraska folk i fina bilar och utmana lite vid rödljus eller på AB... Jag gillade att göra det med min förra bil, en "tråkig" Mazda, som ju alla trodde var slö och lätt att köra om eller köra ifrån... 😄

Du gör helt rätt i att inte ge dig in i miljödebatten, men tack för din åtanke över mina behov att skaffa kunskap i ämnet. Jag tror dock att mina kunskaper räcker till att kunna bedöma vilket är bäst ur miljösynpunkt, dock var det inte min poäng att debattera den biten, utan endast din kommentar att elen i Sverige inte skulle vara fossilfri, vilket är ju ett löjligt påstående i ett land som producerar mer el än vad det kan förbruka utan att bränna kol eller olja i nämnvärt mängd. Att storskalig förbränning i kraftverk är mer miljövänlig än småskalig i dieselbilar är ju också fakta, oavsett vad du tror, men det var bara en bisats, eftersom vi bränner väldigt lite olja för att producera el i Sverige, till skillnad från en hel del andra länder, inklusive Tyskland. Du kan inte heller bortse ifrån att flera och flera Tyska städer förbjuder dieseldrivna fordon men kanske dessa borde också upplysas om att dem gör fel och är okunniga och diesel är bättre än el... Lycka till med det. 😄

Det är dock sant att elbil förutsätter egen laddbox, men för hybrid räcker med ett godkänt uttag, vilken kan en elektriker fixa för en tusenlapp eller något sånt om man skulle sakna något sånt. I vilket fall som helst, ja, el och laddhybrid förutsätter laddmöjligheter hemma, för jag kan inte tänka mig att köpa el eller laddhybrid och parkera vid en laddstolpe bara för att "tanka" i en halvtimme till en timme, inte ens om det var en Tesla med Super charger. Laddhybrider dessutom kräver 3,5 timmar till full "tankning" av batteriet med 16A, så det skulle vara rätt så tråkigt att vänta varje dag på.

Observera att jag inte kritiserar ditt val, och önskar ärligen att du blir nöjd med bilen. Faktum är att även jag funderade på en fossilbil (fast bensinare) när jag beställde min hybrid, för skall man köpa fossil skall man nog göra det nu. Jag tycker att folk skall få köpa vad dem önskar och jag är inte direkt en miljöaktivist heller, så jag vill inte klappa mig på axeln för mina miljöinsatser och det var inte det som var avgörande för mitt beslut att köpa en 330e.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Min330e, kan du inte stänga av det syntetiska ljudet (ASD - active sound design) via "Settings - Engine sound" ?
Om inte så finns möjligheten att köpa appen BimmerLink, via den går det i vilket fall att stänga av ASD.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@MUC, nej, det finns inget "off" läge som tydligt skulle stänga av ljudet. Det finns olika typ av moder men ingen möjlighet till avstängning. Bilen är dock mycket tyst, men jag önskar att ljudmattan hade varit möjligt att stänga av helt ändå.

Jag är inte säkert att jag vill betala för det och chansa. Jag har också läst en del kommentarer att det dessutom inte funkar helt klockrent på nya bilar.
sp
11
spacegrau
320xdA 2016
@330e,
Ja Sveriges elproduktion är ganska vettig. Men för att elnätet ska fungera måste dock hela tiden produktion och förbrukning balanseras. Därför är också vi en stor exportör av el, men också en importör ner produktionen sviktar. Elproduktionen i grannländerna, speciellt på andra sidan Östersjön är inte lika fin. Dessutom är det begränsat hur mycket el som Sverige kan överföra mellan norr (där vattenkraften finns) och söder (som förbrukar mer) så när det är vindstilla och kärnkraften råkar stå still så är det överhängande risk att du laddar bilen med fossil el, speciellt om du bor söder om Dalälven.
Det är också en förenkling att sätta ett likatecken mellan fossil bil och förbränningsmotor. Jag tankar sällan fossil diesel utan syntetisk sådan gjord på olika avfallsfetter och skogsråvaror. Finns en stor producent i Finland som heter Neste OY, kolla om du är intresserad. Det går att ifrågasätta ingredienserna såklart. Tyvärr hittar jag inget syntetiskt bränsle till en bensinmotor, men det kommer kanske. Vill man ha en laddhybrid med dieselmotor måste man tyvärr köra Mercedes.
En elbil är ren i sin närhet, men så har vi den där problematiken med batteriet på många hundratals kilo. På kobolt från Afrika lyser nog svanen- och rättvisemärkningen med sin frånvaro.
Och sådär håller det på. I jakten på det gröna blir diskussionen ofta svart eller vit, men skrapar man på ytan verkar det mesta vara nyanser av grått.

Kul att du är entusiastisk över din 330e och att inte alla köper dessa bilar för de förmånliga skatternas skull.

sg.
sp
11
spacegrau
320xdA 2016
@grelle, hur blev din spec?

sg.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Skatteförmånen är kortvarig, så köpa bilen för skatteförmånen skulle vara tämligen korkad.
sp
11
spacegrau
320xdA 2016
Lite ny info i ämnet, från ÅF. Produktionen av 330d stoppar V40 (här gick det inte få igenom en order) och sen börjar 330d 48v byggas i mars nästa år.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Spacegrau - Min spec?
Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
Kanske har detta redan postats, men såg att G20 / G21 330d (och xDrive) 48v finns i den tyska konfiguratorn... bra siffror med 48v får man säga!

Motorleistung: 210 kW (286 PS)
Verbrauch: 4,5 - 4,4 l/100 km
Antrieb: Heckantrieb
Beschleunigung (0-100 km/h): 5,3 s

CO2-Emission (kombiniert): 125 - 116 g/km

- Automatic Getriebe Steptronic*
- Sport-Automatic Getriebe Steptronic*
*mit Mild-Hybrid-Technologie 8 kW (11 PS)

Edit: Tittade väl för snabbt, men WLTP: 148 - 130 g/km - 5,6 - 5 l/100 km
Men skitsamma, bra siffror ändå för en 6:a diesel på nära 300hk :)

BMW CS #12321
Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
Nu finns 330d (och xDrive) 48v i BMW Sveriges konfigurator!

BMW CS #12321
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.