|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har gått och blivit lite sugen på en ny 330d. Har fått två olika besked, dels att modellen är nära nerläggning och M340d tar över, dels att den ska komma som mildhybrid med produktionsstart i november. Någon som sitter på säkra uppgifter? sg. | |
| Inga säkra uppgifter tyvärr. Dock så kom femserien med mhev till facelift nyligen så rent logiskt borde det komma till treserien också. Men en ÅF får bekräfta eller förneka vad som sker framöver. M340d med mhev finns dock redan. Skulle förvåna om 330d försvann. Blir ett enormt gap mellan 320 till 340d. Enligt nuvarande prislista så finns iaf 330d att beställa. Dock utan mhev vilket dock ska sägas är en marginell skillnad. | |
| Tänker som du men det är av just ÅF jag fått olika besked. | |
| BMW har precis börjat bygga modellår 2021, så varför inte klippa en 330d nu då? Visst, det blir utan mhev men är den viktig för dig? Gör förstås lite på förbrukning om du kör varierat och gärna stad samt mjukare starter när motorn varit avstängd. | |
| Den stora skillnaden är vad den gör för skatten. Mildhybriderna har nästan samma skatt som innan 1 Jan 2020 när WLTP började gälla. | |
| De där skatterna är ju ett gissel att hålla koll på. Finns det någon sida där man enkelt kan se dem för ”alla” bilmodeller? Inte bara BMW. | |
| Vad jag sett så handlar det om ca 10-12 gram reduktion och i detta fall då de ligger över 140 gram CO2 så är det 107 kr st årligen de första tre åren plus ett dieseltillägg. Så en dryg hundralapp i månaden talar vi om ungefär (Kan vara upp till typ 130 kr). Kan ju säga att det är viktigare att jaga rätt försäkring. Där diffar det ännu mer. Men självklart så vill man ju ha så låg skatt som möjligt. Är måttligt kul med skatt över 9000 kr.. | |
|
Rätt förutom att du missat en nolla. Länk 168g = 9567 kr/år. Om vi räknar på tolv gram lägre: 156g = 8121 kr/år. Tråkig utgift men inte det dyraste i sammanhanget förstås. Men jag skulle gärna ha en BMW mildhybrid, testkörde en 520d mhev och drivlinan verkade fungera fint. |
|
|
Jag väntar på leverans av en 330d Touring (MY21) och efter att ha funderat lite är jag ganska nöjd med att MHEV ännu inte hunnit införas. Jag kör typ 90% motorväg och hade förmodligen inte haft någon glädje av den utan istället tvingats släpa på den extra vikten. Tycker det låter konstigt att 330d eventuellt kan försvinna. Visserligen något av en marginalprodukt idag, men samtidigt ett populärt alternativ för den som likt mig kör mycket långa sträckor och har råd/lust att köra sexcylindrigt, men utan att den för sakens skull vilja ha en prestandavagn. Hoppet mellan 320d och M340d blir ju oerhört stort. |
|
|
Spacegrau, av nyfikenhet, vad menar du med att jag missat en nolla? Jag skriver klart och tydligt att det skiljer en dryg hundralapp i månaden och upp till 130 kr. Ditt räkneexempel är 120,5 kr i månaden i differens och är inom det intervall jag specificerade. Inte så illa räknat av mig då med andra ord. Väljer man att tala om kostnad per år så är det förstås en faktor 12 högre. En fyrcylindrig, mindre dieselmotor drar större komfortvinster av mhev än en större sexa. Provkör en Befintligt 330d så märker du att den är riktigt fin också. |
|
|
DLC, ok läste ””107 kr årligen” och missförstod dig. Skumtomte, Nu är jag lekman men vad jag förstår blir det ingen viktökning att tala om med ett 48v system, snarare tvärtom. En av poängerna med 48v är att kabeldragningen kan göras tunnare och därmed spara vikt, och batteriet är inte speciellt stort. Seglingsfunktioner och liknande har man nytta av även vid landsvägskörning. Sen får man lite boost av elmaskineriet motsvarande 11hk. Inte att förväxla med laddhybriden där viktökningen motsvarar en mindre släpvagn, till tveksam nytta för långfärdsbilisten. 48v är inget måste för mig, men alltid lite kul med ny teknik. Vi får väl se hur det blir. 330d lockar vilket som! |
|
|
OK, intressant och tack för upplysningen. Det låter rimligt, och jag får erkänna att jag inte tänkte längre än att jag reflexmässigt associerade hybridteknik med extra vikt. Oavsett vilket kommer jag inte lida särskilt mycket av avsaknaden av MHEV, men risken är ju såklart att det påverkar andrahandsvärdet. Å andra sidan kanske priset eller tillgängliga kampanjer justeras en aning om/när den nya versionen dyker upp, och jag hade inte haft tid till att vänta oavsett. |
|
|
Skumtomte, här får du mina tankar kring dieselmotorernas framtid. Den har ju aldrig varit stor i USA eller Asien, så kvar var då Europa där den var/är poppis. Under eran från 2005-2015 så såldes det tillräckligt mycket för att ha en bred palett av dieselmotorer. De fyrcylindriga 18d, 20d, 25d samt de sexcylindriga 30d och 35d hade alla sin plats, med en 50d på att toppen. Numera när dieseln tappat sin dåvarande kungakrona så säljs det mycket hybrider i segmentet köpstarkare medelklass som tidigare klev dit på 30d, 35d och 50d. Då finns det bara kostnadstäckning för att ha kvar en modell i premiumdieselsegmentet och de som då verkligen vill ha en starkare diesel föredrar den ännu starkare motorn än 30d som är 35d och nu fått 40d namnet i motorhierarkin men det är du säkerligen med på. Ps. Jag tror inte du saknar MHEV. Vill man ha en sista (?) fossilbil så finns väl nästan en charm i att slippa det. |
|
|
@Grelle: Det är möjligt att intresset för diesel svalnat så pass mycket att det inte längre finns täckning för att erbjuda annat än volymmodeller och en enstaka prestandamodell. Inte alls ett orimligt scenario. För egen del var det flera år sedan vi senast hade diesel i familjen. Jag föredrar personligen bensinmotorer, men valde 330d denna gången pga. ändrat körmönster, fler mil per år än tidigare och att jag inte har bra laddningsmöjligheter. Nästa gång blir det sannolikt en hybrid eller elbil. |
|
|
@Grelle Du har en poäng där, och det kan vara som du skriver. Dock är marknaden för dieslar troligen mycket större i Sydeuropa och Tyskland (hellre 330d än 330e på autobahn :) än hos oss. Och det har dykt upp en 530d mhev. Jag tror personligen att diesel kan få ett visst uppsving när fler hajar att man kan tanka syntetiskt bränsle (HVO) och att elen är inte helt fossilfri ens i Sverige. Numera renas Nox-utsläppen betydligt effektivare också. Förresten, hittade detta på bimmerpost nu.. Expected SOP dates for 2020-2021: - This list is updated every time a new SOP is learned or the new models are officially released. - Models coming to US in bold. - Dates not guaranteed to be exactly correct. November 2020: F40 116i, 120i, 128ti F44 US 228i, 220dx, 220i G14/G15/G16 840dx 48V G20 316d, 318i, 330d 48V, 330dx 48V G21 316d, 318i, 320e, 320ex, 330d 48V, 330dx 48V G22 430dx, M440dx G23 420d, 420i, 430i, M440ix G30 520e, 545ex G31 520e G80 M3, M3 Competition G82 M4, M4 Competition sg. |
|
|
Spacegrau, det kan också vara så att BMW Sverige inte väljer att ta in alla motoralternativ som finns, om vissa modeller säljer för dåligt. Tyskland säljer nog en del diesel, men Sydeuropa vet jag inte om BMW kan hoppas för mycket på. Gissar spontant att de sålt fler av sina starkare modeller i UK, Tyskland, Alpländer, Benelux och Norden än Spanien, Portugal, Italien och Frankrike där det rullar mycket nya men billiga småbilar. Men så länge existerande motorer finns utvecklade och modulsystemet i produktionen är implementerad så tycker man också att BMW borde kunna erbjuda en bred palett och ändå tjäna mer pengar på dyrare modeller än merkostnaden för de extra komponenterna i produktionen. Dieseln kan definitivt få ett uppsving om förnyelsebar diesel kommer ut på allvar! |
|
|
Då ser det ju ut som mhev är på gång för 330d! Om modellen finns så lär den byta ut vanliga 330d. Sen kan det vara som Grelle säger att BMW inte tar in alla modellalternativ, dock så tror jag att denna kommer i så fall. Det är snarare så att nästa treserie kanske inte får den. Nu finns den i modellen och i modullådan. Sen när det gäller vikt så bygger systemet viss vikt. Ordinarie 12V finns kvar i nästan hel omfattning och även om det extra batteriet är litet så bygger det och den kombinerade startmotorn/generator vikt. Dock så är det blygsamma skillnader vi talar om och då bilen väger 1900 kg så lär man inte märka av 10 kg till. |
|
|
Kan ju bara ha varit allmän förvirring hos ÅF när 330d försvinner och ersätts av 330d MHEV att säljaren bara kom ihåg det första och glömde det andra. Generellt är och har ju varit ju 30d motorn en pärla så vi ser nog alla att den helst finns kvar. |
|
| Instämmer, hoppas verkligen dieselsexan blir kvar och det även till nästa trea! | |
| DLC, nästa trea är ju långt bort. Då är det självkörande flygplan som gäller år 2026. ;) | |
| Haha, så kanske det är.. Vi kör alla elektriskt förr eller senare men jag tror det tar lite mer tid innan dieselsexan är utrotad. Eller så är det bara en förhoppning.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.