|
|
|
|---|---|
|
Hej, Snart vinter, känns det som ibland iallafall och jag klurar på vad jag skall ha för vinterdäck och därmed fälgar. Bmw 440Xi GC. Jag har en uppsättning 19” fälgar som jag tänkte använda till vinterhjulen och funderar på hur mycket dyrare samt i vilka dimensioner det skall vara på vinterdäcken jämfört med tex 18”. Däcktyp jag ska ha är odubbat och ett ”topp-5” premium däck. | |
| 19” är supersnyggt och ett val jag gärna hade gjort! Är det samma dimension på fälgarna? Om ja och originaldimension 225/40 kan användas så är väl den att föredra runtom? Ska du köra staggered så är det 255/35 bak men den är ingen vinterdimension direkt. Men om man bor långt söderöver så är den ett alt också. Viktigt att ha rätt dimensioner och gärna stjärnmärkta däck då du har xdrive så du inte får problem med fördelningslådan. Prismässigt så handlar det om en 4-500 kr extra per hjul på ett ungefär Bara spana runt på däcksidorna på nätet. För 18” så är det 225/45 som gäller. Jag hade det på min 335:à och det funkade fint på vintern oavsett om det var vinter eller barbacke. | |
|
Sommardäcken som just nu sitter på de 19” fälgarna som jag tänkt att istället använda till vinterfälgar är som du skriver 225x40 och 255x35. Så jag antar att dessa fälgar är 8” fram och 8,5” bak. Men skulle det isåfall gå bra att sätta 225x45 vinterdäck runtom eller kommer det bli fel på den bredare bakfälgen? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Köpte 20" Continental dubbfria inför förra vintern, 8.800:- från dackleader.se. Billigt tycker jag med tanke på hur breda de var också (255 fram och 285 bak). |
| P.T, 225/45 blir fel, 225/40 på 19” är rätt för omkretsen. Sen går det att köra 225:or i den bredare fälgen men det är inte optimalt och jag avråder från det. | |
|
Funderar fortfarande på det här med vinterdäck och fälgar... Hur stor skillnad kan det i praktiken vara att köra 225/255 jämfört med 225 runtom på vintern? Bor så långt söderut man kan komma i detta land och kommer att köra på bra nordiska friktionsdäck i ”test vinnare” kategorin. Bilen kommer till 99% användas till jobbpendling till och från Malmö ( 95% motorväg ca 2,5mil). Vinterresa till fjällen och liknande körning görs med vår andra bil. |
|
| Får man fråga varför du väljer nordiska i Skåne? | |
|
resonerar att; hellre bättre grepp om det blir förrädiskt/besvärligare med snö och is och isåfall göra avkall och ha lite sämre på våt och torr asfalt. dvs när förhållandena är mer förutsägbara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.