AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
916

Vilklet växeläge.

Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Ford 1934 Hotrod LS1+Blower
Jag har en 428 IX cab med 8 steg automat.
Jag har monterat en dragkrok själv.
Lådan är inte progamerad av BMW för dragkrok. för att de gör de bara om dom får montera dragkroken.
Nu ska jag åka en sväng med husvagnen och jag undrar om jag kan köra på D driven eller om jag ska köra på sport läge på lådan för att den inte ska få stryk?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Så vitt jag vet så har lådan bara momentbegränsing på sjätte växeln och det är för övrigt 400 Nm. Din motor ger 350 Nm så du kommer aldrig vara begränsad oavsett växel så det är helt lugnt att köra i D-läget då du inte kan överbelasta lådan. Sen så kommer den växla ned om du börjar belasta så det löser sig av sig självt. Det lär inte blir särskilt mycket tid på åttan när du drar husvagn. Använder du sportläget så kommer du ligga på ungefär en växel lägre hela tiden oavsett om det behövs eller inte. Du får också mycket aggressivare pedalmapp och ramper när du går på så antagligen sliter det mer än D (dock så skulle jag inte oroa mig alls). Är det backigt och du vill hålla upp farten så är nog sportläget att föredra!
Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Ok. Det låter bra. Då kör jag på D så får låldan sköta jobbet själv. 😉
Tack för ett bra svar.. 👍
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Prova det! Och tycker du den håller på och huntar (växlar upp och ned) så går det också att låsa på en växel och först då kan man använda momentet fullt ut på varje växelsteg. Dock kan det vara bättre att ta en nedväxling när det går tungt även om motorn orkar på dem högre växeln. Det som är lite skumt med zf8hp (din växellåda) är att direktväxeln är på sexan och där har lådan lägst förluster och är mest effektiv. Dock så är det viktigare att motorn ligger i sitt mest effektiva register och det är nästan alltid på så lågt varvtal som möjligt. Sen är det skönt att ha lite effektmarginal när man drar tungt och när det börjar bli backigt så kan en lägre växel med fördel väljas för att inte tappa så mycket fart. Men just detta bör automatläget sköts utmärkt så prova det först.
Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Ok. Jag får prova vad som funkar bäst. 😁
Jag vill ju inte köra söder lådan.
Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Har kört lite mer än 30 mil.
Kört på D hela tiden. Funkar hur bra som helst..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.