|
|
|
|---|---|
|
Vänster halvljus har slutat fungera. Så jag får lov att byta lampan...såg att man kunde köpa denna på CDON för halva priset mot mekonomen. Batteriet är svagt....batteribyte...vilket kanske är orsaken till senaste felet....parkeringsbromsen har slutat fungera....kanon när man bor i en backe! Såg en Youtubevideo att Pbromsen kan vara ett mjukvarufel ev. kopplat till det svaga batteriet, men att man måste in och joxa med PC:n för att nollställa felkoderna...OBD funkar inte. Enligt videon, från sverige, så är tydligen e89 superkänslig mot låga batterinivåer...vilket gör att jag får skaffa en underhållsladdare inför vinterförvaringen....köper väl denna ihop med nya batteriet. Börjar väl med batteribyte. Har ni några kommentarer... | |
| Sätt inte batteriladdaren direkt på polerna för då lurar du bilens egna nbatterishunt. Koppla på polerna som finns under motorhuven. | |
|
Hej, Dessa fel har jag nu ( förutom att ena xenonlampan måste bytas): 1.) P-broms ur funktion 2.) Batteriet dåligt/ 10 år gammalt Fick batterivarning samtidigt som P-bromsvarningen kom upp på skärmen. Beläggen bak är bra. Närmsta verkstan håller på att kolla upp detta, och det kan vara någon liten elektronikdosa som ligger i skuffen som har tappat minnet. BMW säljer denna dosa, MEN som oprogrammerad. Jag är lite besviken på att BMW har såpass mycket krånglig och otillgänglig mjukvara i sina bilar...och att de inte gör denna mjukvara tillgänglig. Få se hur det går att få fart på bilen, men en sak har jag redan lärt mig... Z4 modell E85 är betydligt enklare att meka med hemma. |
|
| Är batteriet 10 år så kanske det inte är så konstigt att det är dåligt, dess livslängd är nog nära slutet. | |
|
Gör ett konditionstest med ett batterianalysverktyg så får du svart på vitt hur batteriet mår, men troligen är det förbrukat....särskilt om batteriet har stått halvdåligt laddat längre perioder (vilket är rätt vanligt på den biltypen över vinterhalvåret om man inte underhållsladdar batteriet regelbundet). Så jag skulle börja felsökning i "batteri-ändan"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW är sjukt känsliga för underspänning i elsystemen regelbunden underhållsladdning är ett måste. Blir många konstiga och till synes oförklarliga felkoder ju nyare BMW desstå känsligar. Systemet stänger ned funktioner när spänningen blir för låg för att bilen ska kunna starta och om generatorns kapacitet inte räcker till. Batteri 10 år bara att byta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mitt är 12 år i Z4an och verkar vara helt friskt. Men då står det på laddare i åtta månader om året. Däremot fick jag batteripaj på X2an efter ett halvår. Då hände det konstiga grejor tex utan varning så gick inte bilen att starta. Den stängde antagligen av startmotorn. Jag var till BMW och testade det men enligt dem skulle det vara helt friskt. Samma sak hände igen efter några veckor och då blev det bärgare och nytt batteri på garantin. Så jag litar inte riktigt på de där batterianalyserna längre. /Peter |
|
|
Min Z4 E89 hade en egenhet som måste ha berott på batteriet. När bilen stått en tid brukade den varna för "öppen motorhuv" när jag startade första gången. Jag hade haft bilen ett par år innan jag började med att underhållsladda. Sen gjorde jag det regelbundet, men samma felmeddelande återkom ändå. Batteriet hade väl redan hunnit börja bli dåligt. Konstigt nog, en gång när jag var ute och körde och märkte att huven inte var riktigt stängd, då varnade den inte! /Erik |
|
|
Det finns iofs olika avancerade mätinstrument för batterier. De mer seriösa ger dig svart på vitt exakt hur många ampertimmar mm. som är kvar i kapacitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker att BMW överkomplicerar tekniken. Fördelen gentemot t.ex. Porshce är enbart att det är billigare att äga en BMW...försvinner den fördelen så vinner Porsche alla biltester som finns. Hoppas detta löser sig snabbt...börjar kolla in Porshcar f.t. |
|
|
50+ med BMW.....Håller med dig...Jag hade en E85 innan min nya E89. E89an var jättefin till en början....men BMW har gjort en såpass krånglig mjukvara till E89an så att den blir mkt krångligare att jobba med....Jag nystar i problemen just nu...MEN....vill du ha en bil att meka med hemma så är mitt tips just nu att fortsätta köra E85. Återkommer med feedback om mina problem. |
|
| Ursäkta att jag irriterar mig på min Z4. Men pga handbroms och batteri så har min bil blivit ståendes i 4 veckor nu. För att kunna laga felen så måste man in i BMWs mjukvara. Det känns inte vettigt att så basala funktioner skall ha något med mjukvara att göra öht. Jag blir säkert nöjd när det funkar igen och hoppas att man får åtminstone någon vecka till med bilen innan det är dags för vinterförvaring. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är väl ändå inte BMWs fel att du inte har bytt ut ett 10 år gammalt och dåligt batteri och får följdfel p.g.a. det? |
|
Du har rätt, ett batteri som håller i tio år, och fortfarande startar är helt OK. Problemet är att det finns mjukvara i Z4an som håller koll på batteriets ålder. När du byter batteri så måste du ange detta i mjukvaran. Och BMW har gjort det på så sätt att du måste in och betala nån tusing till dem för att göra denna reset. Jag har haft en jaguar E-type tidigare och är luttrad, eftersom Jaguar inte tar bilar äldre än 10 år ens med tång....så relativt sett så är BMW helt OK. Men....varför inte bara kunna hinka i ett nytt batteri och köra vidare? |
|
|
Registrering (och eventuellt behov av kodning om du byter typ eller "kapacitet"/"storlek") av batteri kan du göra med en hel del "hemma-OBD2-läsare" som är anpassade för BMW. Köp en sådan felkodsläsare - den betalar sig efter första "uteblivna" verkstadsbesöket. Men jag håller med om att BMW:s system är överarbetat utan att tillföra så mycket mervärde. Mercan vi också har (S204), ska tydligen vara enklare i det avseendet - bara att byta batteriet vid behov, utan registrering/kodning/programmering etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, Jag fick et kombinerat fel: låg batterispänning + P-broms. Samtidigt. P-bromsen lär ha ett litet kretskort där bak med inbyggt minne. Dessa saker inträffadae samtidigt. Innan dess var jag mycket nöjd med Z4an...den var bekväm och rolig att köra. Detta kommer att fixa sig....men jag tror att de skjuter sig själva i foten om de gör en mjukvara på så sätt att man måste ta sig till en auktoriserad BMW verkstad för minsta problem. Iof så funkar bilen lika bra som förut men P-bromsen är död...så det går endast att parkera på plan mark. Vilken felkodsläsare har du köpt....? En felkodsläsare betalar sig oftast första gången den används enligt mina erfarenheter. |
|
|
Jag har haft bilen inne på en lokal verkstad. Killen är jätteduktig men han hade inte BMWs datorsystem...och tydligen så lyckades BMW inte få igång detta hos honom...så på måndag lämnar jag bilen ( efter 7 veckors skand pga låg batterispänning!!!!!!!) till en BMW-speicalist. Sen blir det nån dags körning innan vinterförvarinen ( = ny träinredning mm.) Izzy |
|
|
Nu har jag haft bilen inne på Bil o motorteknik Per Lasson AB. När jag körde den dit i morse funkade in centrallåset, P-bromsen, värmesystemet, elvärmen i stolarna. De uppgraderade hela mjukvaran och nu funkar allt som det skall igen ( har nytt batteri nu vilket var grundproblemet). Bilen hade helt enkelt gått in i nåt enegrisparläge. Tyvärr glömde jag berätta att bilen var chippad....så nu har jag 204 hk igen ....Skall bli intressant att se hur mkt chipstrimningen gör eg...har ju bara kört den med 220 hk tidigare. Izzy |
|
|
Allt funkar nu som det skall. Uppgradering av mjukvaran löste alla problem. Chiptrimningen är nu borta och jag känner att det är en viss skillnad. Chipningen gör bilen en aning rappare faktiskt....så nu vet jag äntligen att chipning på en Z4 23 gör en viss positiv skillnad. Men får väl chippa om den nästa år. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.