|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW vänner :-) Jag har en BMW 316 2009 bensin som drar mycket kylvätska :-/ Fyller på ett par deciliter varje dag ungefär men hittar inget läckage... Det jag vet är att vattenpumpen var nybytt när jag köpte bilen för knappt ett år sedan (den läckte sa dem) men är tät nu. Oljan är svart och fin så där har inte kommit in nått vatten. När jag tittar ner i expansionskärlet utan lock bubblar det inget vad jag kan se. Men har jag locket av en stund på expansionskärlet med motorn igång och "klämmer till" på en kylslang så kan plötsligt nivån stiga väldigt fort efter ett par sekunder i behållaren och svämmar över rejält... Jag är livrädd att det ska vara topplockspackningen som gått eller sprucken topp.. Nån som varit med om samma fenomen? Otroligt tacksam för tips!! Mvh Magnus | |
|
Hej, Hur och när började du märka problemet? Jag får lite intrycket, att bilens expansionskärl saknar sin flottör med dess signalpinne. Om det är fallet, är det svårt att fylla systemet korrekt, och framför allt att kunna avgöra om det saknas vätska. Systemet skall dessutom alltid fyllas respektive kontrolleras när motorn är kall, aldrig varm. Gör du så? Om du gjort allt enligt boken, finns det fortfarande en risk/möjlighet att expansionskärlets lock är otätt eller på annat sätt defekt och släpper ut systemets normala övertryck lite för lätt. En visuell kontroll kan ge en ide, men annars kostar det inte skjortan att byta locket på chans. F ö tycker jag att ”svart och fin” i o f s låter bra, men bättre hade varit ”brun och fin”. ;) /Lennart |
|
|
Min dotter kör bilen mest och hon fick lampvarning på nivån sen även temp. Jag har "förhört" henne hur hon upplever det hela och hon har alltid med sig en lite vatten och glykol nu och fyller nån dl eller två ungefär varje dag. Det finns en flottörpinne i kärlet med två kulor på (max o min) hon sa att hon fyllde rejält ibland för säkerhetskull...så pinnen kanske är i topp dvs för mycket. Kan det göra att den trycker ut för mycket vatten om man toppfyllt? Ska kolla nivån när den är kall igen, när vi felsökte efter läckage var den varm. Locket kanske är otätt men det är tryck i systemet när man stannar motorn, dvs man får öppna väldigt försiktigt så trycket försvinner innan man öppnar helt. Svart o fin kanske var lite klumpigt skrivet men menade att det inte var "grädde" i oljan |
|
|
Det där tål att tänka på. Men nivåvarning och sedan tempvarning tyder på v ä l d i g t lite vätska. Inget som man med varm motor (eller ens med kall) kompenserar med en eller två dec. Ni har haft bilen ett år. När och hur började detta? /Lennart |
|
|
Tillägg: Det kan ju faktiskt handla om ett läckage i kylare eller expansionskärl. Kan vara svårt att upptäcka, eftersom has-plasten under bilen maskerar. Men med ett välfyllt system brukar den uppmärksamma/-e kunna se en fläck under bilen när den stått parkerad ett tag. Backa undan en bit och studera marken/asfalten. Glykolblandning blir kvar ganska länge. /Lennart |
|
|
En liten uppdatering för att sprida kunskap och kul att ge feedback. Jag tvättatde rent hasplåt och allt så det är rent och torrt för att upptäcka läckage. Bilen var torr överallt. Fick en känsla av att det kom runt expansionskärlet nånstans. Eftersom min dotter har fyllt på med bara vatten till vi hittat läckaget börjar jag tro att kylvätskan blivit så utspädd att kokpunkten sänkts en del. Beslutade mig för att tömma systemet och fylla upp med 50/50 blandning. Har nu provkört bilen 2 dagar och inget läckage, nivån är ok också. Ska inte ropa hej ännu men det ser lovande ut :-) Förmodligen kokade vattnet och trycktes ut genom locket. Kollade på Youtube att när man fyller igen ska man suga med vakuum eller fylla underifrån. Jag har inte den möjligheten så jag fyllde genom locket och körde bilens självluftande funktion men elpumpen, det kom massa luft och allt verkar ok. Det som förbryllade mig lite när jag tömde systemet, började med att ta bort den blå pluggen under kylaren, inget vatten kom alls....men tog sen bort på pumpen för hel tömning. Hur som haver så är ny vätska fylld och återstår att se om det fungerar över tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.