AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.826

Hur dokumenterar ni bilen?

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är nog rätt vanligt med vikta papper ihop med instruktionsboken.
Föredrar en pärm med register, kan vara en flik för varje ägare, en flik för besiktningsprotokoll.

Sen en elektroniskt, där man enkelt kan följa mätarställning, ägare, hur ofta oljan är bytt osv.

Exempel
Länk (Svårt att få med allt när man gör det i efterhand.)

Mall för den som vill använda.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har en vanlig A4-pärm där jag sätter in olika kvitton etc. i kronologisk ordning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En A4-pärm med alla kvitton, samt en körjournal med all tankningar.
Transocean
Jag har kört i alla fall 10 år med bilder och videor av allt jag gör med bilen. Nu har visst bmw börjat med det också :-) Länk
En dagbok i Excel om händelser och med länkar till alla servicar och verkstadsbesök (även för närmast föregående ägare), besiktningar, uppkomna fel (med åtgärd), diagnosloggar, inköp av delar och övriga förnödenheter. Större projekt länkade till mer ingående beskrivningar om vad jag gjort och med foton. Alla pappersdokument sparade och dessutom inskannade som *.pdf och länkade.

Och då har jag väl ändå inte tänkt på allt som det kan komma att frågas om, när den tiden kommer. :)

/Lennart

Edit: Allt detta gör jag naturligtvis inte bara inför en kommande försäljningssituation. Precis som med ett gammalt hus, eller med vad som helst som börjar bli till åren, blir historiken i sig allt intressantare för framtida ägare.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag kör pärm samt excel. Extra kul att se alla kalkyler på kommande bilköp och sen följa upp hur det faktiskt blev! Kunde lite känna en sorg när jag lämnade 335:an till en handlare avtyna ägaren inte fick ta del av precis allt bilen varit med om..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bryr mig rätt lite om sånt numera. Sparar kvitton men inte mer. Spekulanterna frågar inte heller, de bryr sig bara om lågt pris. Detta även på mer entusiastbetonade bilar.
Dokumenterar med excel, datum och arbete man gjort samt eventuella delar noteras.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Anandet en app som heter ”Bilkostnader” för iPhone. Där regnar man tankningar samt alla åtgärder, service, Verkstad etc. Inte den sexigaste appen, men fungerar väldigt bra då man kan göra egna taggar...

Sen sparas alla papper i en pärm. Försöker ta lite bilder av diverse underhåll så det kan styrkas den dagen man säljer. Men som några redan sagt, efterfrågas sällan...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..har "analoga bildagböcker" där nästan allt skrivs in(exkl biltvättar)..

Sedan sparar jag kvitton och annat relaterat i en pärm.

Kan väl också tillägga att när jag väl sålt mina fd vagnar så frågas det normalt sett inte efter några kvitton, det brukar räcka med muntligen om det är service gjort etc etc..
Märkligt kan jag tycka, men bilarna jag har sålt hitintills har ju inte varit några hemmansköp direkt..men iaf ;)

Jo...större grejor som man nämner vill en del gärna ha kvitton på...typ reparationer/service/delar över 10 papp som man säkert!? har en bunt av :)

Mvh Janne.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Excel-fil med typ, "vad", "datum" "miltal" och "kommentar". Sparar kvitton och vid ev försäljning så skriver jag ut allt.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag gör som Grelle: en pärm med kvitton/bes-apper mm, i kronologisk ordnig. Körjournal med tankkvitton i en kronologisk "hög". Då jag inte kör så många mil hjälper det till att visa att bilen inte är skruvad.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag sparar alla kvitton och brukar oftast skriva en lite notering med datum och mil när det är bytt. I vissa fall har jag även dokumenterat med några foton.
Brukar även skriva in i serviceboken så jag, samt senare ägare får en lättare överblick hur den är servad.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Samlar allt huller om buller i en tidskriftsamlare, sedan ordnar jag allt vid försäljning.

Men jag får inte heller många frågor om reparationer, få tittar noga på kvitton. Det verkar vara en allmän bedömning om säljaren/bilen som gäller. Detta gäller dock lite äldre bilar med mer mil på mätaren.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En del s.k. spekulanter verkar bara vara intresserad av att det finns stämpel i serviceboken.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Är bilen servad"
"Jajamensan"
"Så bra!"

Ungefär så brukar det se ut när man säljer BMW. Knappt nån kollar upp någonting.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller:

Är bilen ok?
Jag tror det, jag tankade förra veckan och har kört problemfritt tills nu...
;)

Men visst, de flesta bryr sig förvånansvärt lite om bilens historik och hur ägaren tagit hand om den...det är väl främst "entusiaster" (nördar kanske en del skulle säga) som hänger på olika bilforum, som bryr sig lite mer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
11
Jonathan Nilsson
E60LCI 530i-07
Skriver ner på ett A4-när diverse reservdelarr bytt / servicear är gjorda som jag sedan viker ihop i bilhandboken.

Gör det mest för egen skull, senaste försäljningarna har köparna inte var mycket mer brydd än att kollat så bilen startat och rullar runt kvarteret.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Excel ark, datum,vad, när jag gör saker.. inkl ställer av och på bilen. Sedan spar man ju kvitton mm i en mapp.
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Kör (i princip alltid) med bilen fram till skrotningsdagen alt skeppas som "reservdelsbil" så mina små noteringar i serviceboken är mest för mig själv. Och min fru när hon undrar vart alla pengar blir av.. :/

Är dock alltid mycket intresserad av all tänkbar dokumentation när jag köper "nytt" ;)

//Cenneth
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.