|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite hjälp att tolka informationen som datorn ger mig, Det är en -07 525 (M54) Den droppar dessa felkoder åt mig vid kraftig acceleration 29CD (så ska testa skifta tändspolar sen, inte hunnit dit då jag just köpt bilen) samt 29f4 och/eller 29f5 så tänkte kolla lambdavärden först för att få lite överblick. Men jag är ju en glad amatör så blev lite ställt. Båda före kat ligger stabilt på 2.0V oavsett varvtal, mindre skiftning just vid varvtalsförändring men annars stabilt. båda efter katt skiftar ganska långsamt mellan 0.1 och 0.7V (motortemp ca 98) Bilen går hur bra som helst, tills man gasat ur rejält, då går den lite bluddrigt ett tag, framförallt på varv under 2.5k. Det händer dock inte varje gång och efter nån minut går den bra igen. Så jag gissar vilt och tänker mig, dålig tändspole skapar nåt failläge så den går dåligt ett tag och skapar problem för lambda.. men det stämmer inte ihop med strömvärde från lambda. Inte i mitt huvud iaf :) Några tankar, tips och råd? | |
|
En frisk lambdasond skall ligga runt 0,9 Volt men kan pendla rätt friskt upp och ner kring det värdet när den reglerar bränsleblandningen utifrån syrehalt i avgaserna. Så 2,0 Volt konstant är inget bra tecken... Frågan är hur du mätte sonderna? Är det via diagnosdators livedata eller liknande, eller via kontakterna på sonderna med multimeter? Dock är vissa moderna voltmätare lite svåra att använda då de har svårt att mäta fluktuationen i volt - bättre är då att använda en gammal analog mätare med visare som svänger fram och tillbaka... En liten varning: Ohm-mät ALDRIG en lambdasond då det förstör dem permanent genom att man skickar en svag ström fel väg vid mätningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|