|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite hjälp att tolka informationen som datorn ger mig, Det är en -07 525 (M54) Den droppar dessa felkoder åt mig vid kraftig acceleration 29CD (så ska testa skifta tändspolar sen, inte hunnit dit då jag just köpt bilen) samt 29f4 och/eller 29f5 så tänkte kolla lambdavärden först för att få lite överblick. Men jag är ju en glad amatör så blev lite ställt. Båda före kat ligger stabilt på 2.0V oavsett varvtal, mindre skiftning just vid varvtalsförändring men annars stabilt. båda efter katt skiftar ganska långsamt mellan 0.1 och 0.7V (motortemp ca 98) Bilen går hur bra som helst, tills man gasat ur rejält, då går den lite bluddrigt ett tag, framförallt på varv under 2.5k. Det händer dock inte varje gång och efter nån minut går den bra igen. Så jag gissar vilt och tänker mig, dålig tändspole skapar nåt failläge så den går dåligt ett tag och skapar problem för lambda.. men det stämmer inte ihop med strömvärde från lambda. Inte i mitt huvud iaf :) Några tankar, tips och råd? | |
|
En frisk lambdasond skall ligga runt 0,9 Volt men kan pendla rätt friskt upp och ner kring det värdet när den reglerar bränsleblandningen utifrån syrehalt i avgaserna. Så 2,0 Volt konstant är inget bra tecken... Frågan är hur du mätte sonderna? Är det via diagnosdators livedata eller liknande, eller via kontakterna på sonderna med multimeter? Dock är vissa moderna voltmätare lite svåra att använda då de har svårt att mäta fluktuationen i volt - bättre är då att använda en gammal analog mätare med visare som svänger fram och tillbaka... En liten varning: Ohm-mät ALDRIG en lambdasond då det förstör dem permanent genom att man skickar en svag ström fel väg vid mätningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag använde en mekonmendators livedata för att få fram det. Det stör mig att det är exakt samma värden på båda bankerna. Och att bilen går klockrent tills den felkodar, har förövrigt bytt tändspolar mellan cylinder 1 och 2 nu och felkoden bytte plats till cyl 2. Ingen felkod på kat denna gång dock, än så länge. | |
|
2,0V innebär en extremt fet bränsleblandning - men det är ett orimligt högt värde då max brukar vara typ 1,3V eller liknande... Hur långt har bilen gått? Dålig tändspole borde märkas genom misständningar av kraftigare slag...det ger även felkoder. Dock är det vanligt med dåliga tändspolar på M54 - jag rekommenderar att du alltid har minst en frisk spole i bagaget så du kan byta akut även om verkstäderna är stängda. Vad dina felkoder betyder har jag ingen aning om, men det bör mekonomenverkstaden kunna svara på. Hur ser stiften ut? Hur långt har bilen gått? Några modifikationer/trim (t ex. sportluftfilter)? Andra kända problem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har gått 29. Motorn har gått 23. Den byttes för 3 år sen pga invändigt oljeläckage enligt kvitton från verkstad. Inga andra kända fel. Inte varit på verkstad med den. Har tillgång till dator så kollade felkoder och livedata själv |
|
|
Är inte sonderna bytta, så är det dags att byta dem oavsett pga slitage - ca 15.000 mil håller de enligt tillverkarna (Bosch, NGK etc.). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde svara att jag inte kollat stift än. Bara gjort en fördiagnos. Det är torsdag som jag avsatt en massa timmar för att dyka ner i problemet ordentligt. Br att samla på sig info innan tänkte jag. Inga kända moddar bortsett från motorbyte och betvivlar starkt att några är gjorda Gäller byte av sonder både främre och bakre, alltså 4 totalt? Såg förövrigt på kvitton att åtminstone 4 tändspolar är bytta sen 2014. Så kanske är dags för dom sista 2 att ge upp :p |
|
|
Spolarna kan som sagt säga upp sig på löpande band och ofta kommer det som en blixt från en klar himmel - därav rådet att alltid ha minst en (helst fler) friska spolar i bagaget. Nja, det är nog främst de främre som sitter i grenrören som slits mest och är känsligast - de bakre jobbar långsammare och detekterar bara om det är för mycket syre efter katalysatorerna. Sonderna slits vartefter och blir mer och mer okänsliga och jobbar allt långsammare. Byter man slitna men fungerande sonder märks det ofta att motorn går mycket bättre, blir piggare och drar mindre soppa. Att "läsa" stiften är en bra felsökningsmetod - det kan ge dig viktiga ledtrådar kring hur motorn mår och hur effektivt den jobbar. Stiften skall vara fyrelektrods-stift med platinamittelektrod och de håller 10.000 mil. Men de kostar en slant och en del ägare som inte tänker behålla bilen länge slarvar antingen med bytena och/eller byter till billigare stift med en eller två sidoelektroder och utan platinamittelektrod. Så det handlar både om att kolla att det är RÄTT stift OCH hur de ser ut. Motorerna är känsliga för rätt stift och de två alternativ som monterades i fabrikerna är också de som garanterat fungerar, allt annat är en stor chansning som ofta inte funkar... De stift du bör välja mellan är: NGK BKR6EQUP Bosch FGR7DQP (FGR7DQI är ännu bättre med längre livsländ med irridiummittelektrod men de har inte tillverkats på många år och är svåra att få tag på). Normalt brukar jag förespråka NGK men efter att ha testat båda alternativen i M54, måste jag säga att i min motor fick Bosch-stiften motorn att gå lite mjukare. Dessa stift har också lite smalare sidoelektroder så i teorin skymmer de flamfronten i cylindern lite mindre... Båda alternativen funkade dock klanderfritt och det var mer en liten nyansskillnad till Boschs fördel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Försök att mäta spänningen med en multimeter till att börja med, 2 V är orimligt för vanliga sonder och talar mest för att diagnosutrustningen läser av fel data tycker jag. // Magnus |
|
|
Glömde: Dåliga stift kan knäcka spolarna. Håller för övrigt med om att 2,0V är ett orimligt högt mätvärde som jag skrev tidigare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Åh, jag har nog förvirrat mig själv.. Det lär väl vara en N52 i den när den är tillverkad 2006-11. Jag är så dålig på motorkoder :) Och ja, jag misstänker att det kan vara ett handhavandefel med mätutrustningen som kan vara anledningen till 2volt. Men när man inte vet så kommer man till forumet, för här finns alltid folk som vet, om inte annat så lär man sig andra bra saker :D |
|
|
Ok, då blir det lite mer komplicerat och annorlunda...för jag har för mig att N52 har bredbandslambdasensor. Då är 2,0V ett rimligt men felaktigt mätvärde - det är fet blandning, optimal blandning 14,7/1 ska ge ca 2,5volt. Att läsa stiften är ändå en bra start i felsökningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag ska absolut kolla stiften, men nu fick jag börja om lite från början i min tanke/felsöknings process :P men ändå till det bättre, orimliga saker som är oförklarliga är lite besvärliga Det var konstigt att bilen gick bra med absurda värden, med dåliga värden är det mer rimligt så att säga. men värdena på bakre då, är dom rimliga i sammanhanget? långsamt hoppa mellan 0.1 och 0.7 (med enstaka stopp runt 0.3). |
|
|
Nu har jag fått lära mig att 2.0V ska vara normalt på dessa motorer, iaf om man ska tro på Youtube. Även om 2.5 tydligen är det normala på bredbandssonder generellt sett. Ifall nu någon annan stöter på dena fundering och råkar titta i denna tråd. Om jag förstod saken rätt använder bredbandssonder ett fiktivt värde så vad som är rätt beror på hur man valt att programmera styrenheten. Men det får man googla själv vid intresse 😉 Så nu ska jag bara lista ut varför fram och baklysen (och säkert andra lampor jag inte sett) fladdrar. Säkert nån sorts regulator eftersom det är varvtalsoberoende. Och så tändstift och så, kom inte så långt under min mektorsdag eftersom morsan plötsligt gick bort under kvällen. Men tack för hjälp och information |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.