AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.195

BMW 530i -01 Hur laddar man bilnyckelns batteri?

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!

Har bytt till ett nytt laddningsbart batteri i nyckeln.

Laddas batteriet när nyckeln är i tändningsläget eller räcker det med radioläget?
De problemet hade jag på min 530, köpte ny nyckel och blev perfekt, laddas när du kör m bilen. Glöm inte ta m leg när du beställer nyckeln
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du en laddningsbar elektrisk tandborste (t ex. Braun)?

Om så är fallet - lägg nyckeln vid/på laddaren till tandborsten, de laddas båda induktivt - funkade klockrent på nycklarna till E39:an vi hade.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Jag har köpt nytt orginal batteri å bytt de.. så den ska bara laddas...

Jag har bilen står på radioläge nu några timmar med billaddare.. funkar inte de så provar jag med tändningen på....

Så man måste köra alltså? De räcker inte med tändning eller radioläge då?
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Nej ingen induktionsladdare har jag...
Mo
106
Mogge88
520 D X-Drive M-sport F11 - 16
320 D X-Drive E-91 - 2011
Väcker denna tråd igen.

Har en e-91 från 2011 där ena nyckeln är helt död. Har precis köpt bilen och förra ägaren hade bara använt en nyckel enligt utsago.
Körde med den döda nyckeln hem vilket var ca 2 timmar. Fortfarande inget.

Läste att man kan använda laddaren till eltandborsten. En Braun har jag med en pigg i mitten. Lägger man nyckeln på piggen eller bredvid?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På de där två timmarna borde den fångat upp en del laddning (förutsatt nyckeln är av typen som har uppladdningsbart batteri i sig).

Jag lägger min nyckel bredvid piggen fast på den där ovala basen (har också Braun).
Nyckeln får då balansera där på sin smala sida lutandes mot piggen.
Har fungerat finfint över åren (är för en E87 120i -06 utan comfort access).

@Mogge88 : Men är det en nyckel med uppladdningsbart batteri eller är det en nyckel med utbytbart batteri?
Det sistnämnda är inte uppladdningsbart och går således inte att ladda via eltandborsten (eller när den sitter i bilen). Har man Comfort Access (och liknande saker) så har man den sistnämnda typen av nyckel (med icke uppladdningsbart men utbytbart batteri).
Mo
106
Mogge88
Okej, då vet jag.

Det är en sådan nyckel utan utbytbart batteri. Finns ingen liten lucka på nyckeln.

Hade en annan e91 för några år sedan med comfort acces och keyless. Denna har inte det.
Mo
106
Mogge88
Hur lång tid kan det ta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När min reservnyckel inte fungerade så började jag ladda den och provade efter några timmar och då var det iallafall liv i den (sen fick den sitta där ett par dygn för att med säkerhet bli fulladdad).

Men det här var nog ett ganska snällt scenario då nyckeln antagligen inte var särskilt urladdad (brukar prova reservnyckeln en gång om året eller så) så behövdes nog inte mycket laddning för att få upp batteriet till fungerande nivå igen.

Men om batteriet är helt dränerat under mycket lång tid så kan det såklart vara mycket svårare att få i laddning. Dessutom om det legat väldigt länge oladdat så kan det vara permanent skadat och ha problem med att ta upp laddning överhuvudtaget (eller bibehålla den).
Mo
106
Mogge88
Okej. Då lämnar jag den liggandes på sidan lite lutad mot piggen i något dygn så får vi se. Spelar sida av nyckel någon roll?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, har inte märkt någon skillnad. Har faktiskt inte noterat åt vilket håll jag lagt min nyckel så den har säkerligen varit åt båda hållen och det har fungerat ändåså. Å andra sidan har den i princip alltid varit där på laddning minst över en helg så den har alltid haft gott om tid att ladda upp sig.

Låt den vara där ett dygn eller två så kommer den förhoppningsvis tillbaka.
Mo
106
Mogge88
Okej. Då ger jag den över helgen att ladda så får jag hoppas på det bästa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.