AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.369

320d hastigt orkeslös?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Idag blev min 320d helt orkeslös under en 25 mils resa på landsväg.

Efter ett tag stannade jag och snabbkollade slangar till turbon, men hittade inget fel. Jag hade heller ingen onormal rökutveckling bakom bilen vid körning. Efter stoppet så fungerade bilen som den ska igen (dvs ej längre orkeslös). Jag hade heller inga varningslampor som lyste då bilen gick dåligt. Dock ska jag kolla felkoder imorgon.

Jag har tidigare sett forumtrådar om wastegate problem på 320d-modellerna, där man (om jag minns rätt) kan motionera armen på turbon och/eller smörja armen.

Så jag tar gärna emot tips på hur jag kan fixa detta problem själv, typ om det eventuellt räcker med att smörja och motionera amen på turbon, eller om jag bör demontera allt och rengöra från sot?

Gissningsvis vill BMW byta turbo om jag anlitar deras verkstad, men det känns inte som att grundproblemet ligger där. Bilen har bara gått 9.000 mil och är servad oftare än longlife-intervallerna för oljan.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Då det tydligen saknas wastegate på 320d motorerna var jag dåligt påläst. Om jag förstått det rätt går armen på turbon till en "nozzle ring" istället, som kan kärva.

Därav följdfrågan:
Ni om motionerat armen, hur har ni gjort?

Min arm går ej att rubba med handkraft. Jag funderar om man måste lossa ena clipset på armen, alternativt göra motorn till armen spänningslös för att kunna förflytta armen?
Länk

BMW vill byta turbo via maskinskada, vilket de troligtvis kommer att få göra. Dock är det många veckors väntan för en verkstadstid.

Turbon fungerar oftast, men krånglar mellan varven. Därför skulle jag vilja göra det jag kan för att ha en "körbar" bil med laddtryck fram tills verkstadsbesöket.

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Lossa det yttre clipset (nedre på bilden) och lirka av armen på den sidan. Man får ta i lite får att få över den från axeln men går bra. Spruta på WD40, 5-56 eller liknande på den ändan som sitter kvar vid turbosidan och sedan börja joxa fram och tillbaka. Det är framförallt i ändlägena den kan fastna. Du känner tydligt när den går lätt för den ska gå riktigt lätt. Bara dränk in den i ännu mer WD40 och fortsätt joxa.

Jag har varit med om fenomenet på 2 bilar men efter stått still >1mån. Efter uppsmörjning har det inte återkommit. Är det bara detta felet hade jag inte tagit det på försäkringen (gäller den ens på en 2011a?).
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Stort tack för återkopplingen. :-)

Då armen satt så stumt gissade jag att något skulle behöva lossas.

Jag har Trygg Hansa Bilförsäkring Stor, vilket innebär försäkring för motor och elektronik i 10 år eller 12.000 mil (trots lägre premie än BMW originalförs).

Då vi bodde i Västerås blev det mestadels korta stadskörningar, vilket kanske medfört att saker sotat ner sig mer än normalt. Därav funderingen att ta ett byte på maskinskadan.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Lite återkoppling.

Turbon bytt för självrisken 2.500:- på TH Maskinskada, vilket kändes som en bra deal.

I samband med turbobytet är även motorolja och filter bytt. Dock nollställer inte BMW serviceintervallet för oljebyte, utan hänvisar till att man bör göra nästa oljebyte enligt bilens serviceindikator trots nyss gjorda oljebyte.

Kan någon förklara varför BMW resonerar så här, eller vill de bara tjäna lite extra pengar på en onödig oljeservice?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.