|
|
|
|---|---|
|
Hej vet någon vilken sorts lampa jag behöver byta på min 130 E87? Står backljus ur funktion blir inte mycket klokare på min tyska instruktionsbok Länk | |
|
Felet åtgärdat, Lampan kostade 32kr på Preem |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh, en liten cliffhanger här :-) Vi väntar ivrigt på upplösningen! |
|
En lågoddsare: trasig glödlampa...som kostade typ 32kr! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag tänkte mer på lamptypen (som i den ursprungliga frågeställningen). Får väl ställa undan mina popcorn då... Har inte tillgång till min bil eller instruktionsbok just nu, samt min är en pre-LCI men jag gissar det var en P21W som inhandlades. |
| Helt rätt bmw slangen, 21w | |
Tackar! (Bilen avställd just nu och står en längre bit härifrån - tänkte inom kort pipa iväg och fixa ett par saker på den bland annat ett bakljus - för använder backljusen P21W BA15s lampor så använder bakljusen det också för jag kommer ihåg de var samma). |
|
Tack Bra att veta inför framtiden |
|
Doh! Kom ju på att det finns instruktionsböcker online på bmw.se för nyare modeller (oftast typ 2010 eller nyare) och fanns ju även till E87 LCI och är ju även på svenska. Så infon ovan stämmer. Blinkers fram : PY21W BA15s Blinkers bak : PY21W BA15s Bromsljus : P21W BA15s Bakljus : P21W BA15s Backljus : P21W BA15s Den första sekvensen (tex P21W) anger endast utseendet på själva lamphuvudet. Den första bokstaven (eller bokstäverna) anger formen (samt ibland även färgen) på lampan. P = Pear PY = Pear Yellow R = Round T = Tube C = Cone De efterföljande siffrorna anger lampans effekt. 21W = 21W 5W = 5W osv... Ibland stöter du på tex P21/5W och det är egentligen två lampor i en. Lampan är päronformad (P) men har ett 21W lampfilament och ett 5W lampfilament. Så denna lampa har faktiskt tre anslutningar (se vidare nedan). Den andra sekvensen anger vilket sockel det är på själva glödlampan. BA15s = BA för bayonet, 15 mm diameter på sockeln, s för single contact BA15d = BA för bayonet, 15 mm diameter på sockeln, d för dual contact BA9s = BA för bayonet, 9 mm diameter på sockeln, s för single contact BAY15d = Som BA15d förutom att bajonettpinnarna inte sitter mitt emot varandra utan de är förskjutna i sidled relativt varandra En BA15s har bara en kontaktpunkt på undersidan, medans en BA15d har två kontaktpunkter på undersidan. Utsidan är ju sedan alltid ytterliggare en kontaktpunkt. Det är med hjälp av en BA15d sockel som man kan kontrollera båda lampor individuellt i en P21/5W glödlampa. |
|
Toppen info Jag bockar och bugar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.