AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
547

Planad 3.5 topp var sprucken, vad göra?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
God kväll, är ni med på mailinglistan har ni kanske läst detta redan.

Tänkte följa upp mitt spammande om min varmkörda 535i -86.

Det bar sig inte bättre än att vi (jag och min far) hoppades på att skevheten på det överhettade topplocket var problemet. Efter vad jag närmast skulle beskriva som ett ändlöst långt arbete med att lyfta av toppen, plocka ur kam o vippor, plana, och montera tillbaks hela härligheten kunde jag bara konstatera att summan var noll. Innersta cylindern vägrar tända och det ryker vitt. Vatten i oljan. Flera dagars jobb och 4-5000 kr i sjön. Ja, det är väl inte mycket att snacka om, sprickor (osynliga tydligen) i toppen antar jag? Förbannar naturligtvis att vi inte provtryckte utan litade på vad en mekaniker som tittade på den trodde, men det är inte mycket att göra åt längre.

Nu har jag en massa frågor. Har ni svar på någon eller flera så välkomnar jag dem varmt.

Jag överväger att skrota men vill inte ge mig ännu. Kan det finnas fler felorsaker än sprickor i toppen som leder till att vatten läcker in i olja och cylinder om nu topplocket var plant och packningen intakt?

Om inte så står valet mellan att byta topp (och kam?) igen eller byta hela motorn.

1. Hurpass mycket jobb är det egentligen att byta motor jämfört med topplockslyftet och vad tycker ni jag ska göra? Bottendelen på M30:n verkar inte vara källa till några direkta bekymmer, eller?

2. Passar en 3.5:a (hela motorn) från -88 och framåt i min bil och kan jag isåfall köra den utan kattar?

3. Om jag nöjer mig med att byta topp kommer det att bli en begagnad som jag planar till. Min kamaxel byttes med vippor etc för 4-5 år sedan men har tydligen slitits ned lite redan, en knock har ett slitage på 0.1 mm, de andra är bättre, några helt repfria. Det låg inom rephandbokens toleranser men om man väl nött igenom själva ytan (härdningen?) har jag hört att det kan bli sämre snabbt. Bör jag se till att byta kam med? Förhoppningen är ju att kunna köra/sälja bilen några år till om än inte i evigheter.

4. Jag kan tyvärr inte köra hela racet med extractor och portning etc. men ska jag byta kammen är det ju ett alternativ med en lite argare duration. Dessutom vore det ju kul om allt arbete gav något mer än en bil i samma skick som före haveriet.Vart finner man billigast Dr. Schrick eller liknande kamaxlar om jag nu ändå ska byta och ger dessa något utan en ommappning av styrenheten? Förslag på kam?

Som ni förstår vill jag komma undan utan pantsättning, men om toppen lyfts igen känns det lite dumt att inte lägga i en riktig kamaxel om den nu är dålig. Ska den då bytas känns ett par tusen motiverade om nu en trimkam ger lite extra snurr. Då är man tyvärr uppe i nästan samma pengar som det kostar att köpa en begagnad motor, som man sedan inte kan testa och allt riskerar att upprepas. Ja, ni fattar. Det är alltså läge att be om råd. Hoppas ni orkade läsa ända hit. Vad tycker ni?

Patrik
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har precis bytt topp på min bil. Jag monterade en ny topp så jag har en begad topp med lätt slitna nockar på kammen. I övrigt inget fel på topp, eller ventiler. Bytte på grund av m issljud som visade sig vara kejdan.. Typiskt att man glömde byta när man hade byxorna nere..

Om du är sugen kan du maila mig.
Paap Reeder
Hej!
Mitt råd är att återigen bara byta toppen. Säkrast- Du vet vad Du har under- billigast och Du får bäst resultat.
Att sätta dit en schrick innebär att Du även måste chipa om den, annars märker du ingen skillnad alls.
Kam + chip går på mellan 5-7000:- i bara delar.
Du får inte en effektökning som gör att "Du tappar andan". Jag gjorde det racet i början av 90- talet. Skulle inte göra om det ty resultatet blev inte så över sig värst. Mycket billigare och snabbare är att dreva om henne från 3,09 till exvis 3,65.
MVH /// Paap Reeder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.