|
|
|
|---|---|
|
Idag har min fru startat bilen ett antal gånger för att plötsligt vid affären så ville den inte alls gå igång. Allt går på med tändningen och när man trycker på startknappen så ser det nästan ut på panelen som den startat och stolen börjar justera sig mm. Det klickar lite vid växelväljaren när man trycker på startknappen men jag kan inte höra att soloniden vill dra. Har inte hunnit mäta spänningen vid soloniden ännu men undrar om det finns någon säkring, startrelä eller dyligt. Läste någonstans att det kunde vara glapp i någon kontakt som inte var så ovanligt och i så fall var sitter den? Ingen som råkar ha ett elschema på denna modell vad gäller startfunktionen. Det har aldrig varit några problem tidigare och jag har svårt att tänka mig att startmotorn bara lägger av från en gång till nästa. Soloniden kan det ju vara men jag får mäta först. Provat med startkablar men ingen skillnad. Får inga direkta larm heller mer än lampan för att motorn inte går trots att den borde. Fick lagt den i neutral mekaniskt så jag fick bogserat bort den men nu skulle jag vilja ha er hjälp om ni varit ute för något liknande och vad det kan bero på. Behöver bilen på måndag så det är lite panik. Håkan Hagelkvist | |
|
Hur gjorde ni med startkablar, plus på B+ under huven och minus i chassit? Nån skillnad med minus direkt på motorn? Då kan jordflätan vara av. Annars är ju kabelgenomföringen ökänd, ex Länk men borde inte vara det om det inte funkar med startkablar. Behöver mäta om solenoiden får spänning vid start. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Vad är detta? Bilen har aldrig krånglat innan. Jag mäter upp en spänningspuls till Solenoiden på ca 12,5 V. Jag har ca 14 ohm över solenoiden men inget händer. Ibland känns det som om det burrar till lite i den. Vad ska det vara för resistans över solenoiden ungefär? Tycker det verkar rimligt med ca 0,85A Har bra jord anser jag som jag mäter ca 0,4 ohm och det blir det mellan spetsarna också. Har provat att knacka lite nätt på både startmotor och solenoiden men ingen skillnad. Någon som har erfarenhet av detta? Kanske prova byta bara (12417798034) solenoiden först. Verkar vara ett mindre företag att få ut denna och förmodar att hela startmotorn måste ut för att det ska vara möjligt vilket verkar ännu värre. Någon som har bra tips på detta? Någon som vet var man kan hitta en solonoid snabbt? Håkan Hagelkvist |
|
|
Hej Sverige, Nej jag provade bara vid affären och då satte jag - i specialskruven vid fjäderbenet och + på polen i motorrummet under den röda kåpan, så som manualen visar. jag ska prova med minus på motorn i morgon om det skulle vara så att det blir sämre värde när det börjar gå ström, bara svårt att hitta bra punkter att fästa på. Det verkar ju som om det är solenoiden som lagt av då det inte blir något riktigt klick och det händer ingenting, precis som om den fastnat, se ovan. Håkan Hagelkvist |
|
|
Nu mätte jag att jag hade 12V ut från soleoniden också, så då verkar det ju ändå som om det är startmotorn. Märkligt att den bara lägger av så tycker jag från att ha gått perfekt till att inte gå alls? Någon annan med erfarenhet av BMW:s startmotorer? Några rekommendationer på fabrikat som är bra eller dåligt? 41 olika att välja på hos Autodoc, från 1000-5000 spänn. 1800:- för Bosch utan att behöva returnera gamla och 1500:- för en Maneti Magelli. Håkan Hagelkvist |
|
|
Ok, så det är spänning mellan de klenare anslutningarna vid startförsök. Länk Om man vet vad man gör (och är medveten om riskerna) kan man bygla de grövre anslutningarna, då ska startmotorn gå. Eller om det ser ut såhär. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
@Håkan: För min del tycker jag att din (korrekt) framräknade ström genom solenoiden verkar vara alldeles för låg. Solenoiden skall slå till med bestämd kraft och drar som frisk säkert 10A om inte mer. Åtminstone om jag får referera till en Hyundai Atos, som hade ett 20A startrelä inkopplat mellan tändningslåset och startmotorn. Du kan antagligen av kabelns dimension sluta dig till om det handlar om mer än lite fjuttström åtminstone. /Lennart |
|
|
Ofta har solenoiden två lindningar internt, en som med stor kraft trycker in drevet och sluter kontakten och då kopplar bort sig själv och den andra lindningen håller därför efter kvar med en lägre ström. Den kraftiga lindningen bör ha en resistans på långt under 1 Ohm och det är den du mäter på om man inte plockar isär grejerna för att mäta del för del. Här finns en bild på principen. Länk Jag tror din är trasig. // Magnus |
|
|
Tackar för länkar och tips. Gick ut igen och anslöt med krokodiler i stället och då mätte jag plötsligt ca 2,2 ohm över solenoiden, så då blir ju strömmen betydligt högre ca 5,5 A. Provade igen att jorda motorn på olika punkter med olika startkablar men inget annorlunda resultat. Mätte lägsta spänningen under startförsök och den hamnade på ungefär 11,4 V så det tycker jag inte är så dåligt. Obelastat ligger det på ca 12,5 V och det hjälper som sagt inte med startkablar hellre. Jag får även ut 11,4 under startförsök på polen till startmotorn men det händer ingenting. Får beställa en ny Bosch från Autodoc idag, kostade ca 1800 som inte var så farligt tyckte jag. Vi får lösa bilproblemet på annat sätt under tiden. Verkar vara ett mindre helvete att byta denna och alla filmer jag sett demonterar hela insugsröret och alla kåpor mot vindrutan för att komma till. Håkan Hagelkvist |
|
| Har du börjat med något så enkelt som att ladda batteriet? Eller kopplat ut batteriet o testat med ett annat som du vet är schysst? Kan vara en dålig cell i batteriet som ställer till det och du får då inte ut tillräckligt med A för att startmotorn ska börja dra. | |
|
Hej, Ja Alpinabiturbo jag har både laddat och har ju också kört med startkablar från annan bil och det hjälper inte. Spänningen på batteriet 12,5 V i vila är ju också hyfsat tycker jag. Håkan Hagelkvist |
|
|
Hej Min startmotor la av utan förvarning på en 530d (nu såld). Bogsering hem och byte av startmotor. Hyfsat billigt, runt 4000 tror jag. |
|
|
Hej Matthias, Bytte du startmotorn själv, om ja hur lätt var det och har du i så fall några tips man ska tänka på? Fick man demontera hela insugsröret? Torxen på baksidan verkar också lite knivig att komma åt. Om man demonterade insugsröret bör man då inte byta packningarna? Har inte sett dom göra det på någon av filmerna jag sett. Håkan Hagelkvist |
|
|
All ström ; även den genom solenoiden går genom själva startmotorn så det kan vara så att kolen i startmotorn är slut alternativt att dom hängt sig och inte längre gör kontakt. Kan konstateras genom att mäta resistans mellan den grova anslutningen mellan solenoid/ startmotor och till chassi på startmotor , med anslutningen till batteriet på solenoiden bortkopplad. FAF |
|
|
Prova med att knacka på startmotorn med t ex. ett kvastskaft när du gör startförsök - hoppar den igång då är det troligen solenoiden och/eller kolen i startmotorn som är kass. OBS! Använd INTE metallstav eller liknande material som leder ström för det är lätt att man kommer åt de oisolerade kontaktterminalerna på startmotorn = kortis = risk för att det blir DYYYYRT! 12,5V obelastat är för övrigt rätt dålig laddning - fulladdat friskt batteri bör ligga på ca 12,8V. 12,4V är gränsen för när batteriet börjar förstöra sig själv genom sulfatering... AGM-batterier ska ligga ca 0,2V högre för jämförbara mätvärden mot ett standardbatteri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte startmotorn i lördags och det var inte jättesvår och jag behövde inte ta av insugsröret för att få ut den. Nu går startmotorn som bara den men bilen vägrar starta. Känns som den är spärrad på något sätt. Jag får varvtalsindikering på ca 800 varv när jag kör startmotorn så det borde inte vara vevaxelgivaren som jag tolkat att varvtalet kommer ifrån. Har även letat i trådar om att synka EWS och DME modulerna. Jag har ju haft batteriet av under tiden jag bytte startmotorn. Finns det någon som kan guida mig med att synka dessa eller om jag kan titta efter andra orsaker som gör att den vägrar starta. Har INPA men har inte läst ut felkoderna ännu. Läste lite andra inlägg med samma problem efter startmotorbyte. Är detta vanligt förekommande när man haft loss batteriet? Tacksam för hälp och tips. Håkan Hagelkvist |
|
|
Läste ut felkoder och fick 43E2, 4A63, 4212, 4232, 4252,4262 och 9C54. 4A63 betyder tydligen att EWS har försökts manipuleras, bara för att jag lossade minuspolen misstänker jag. Hade väldigt svårt att komma rätt med INPA och fick många felmeddelande om att det var fel version, script fel att programmet avslutades mm. Vad jag förstår av min VIN CU12280 så har jag en M57N2 och jag lyckades inte med INPA när jag valde den och inte hellre när jag valde M57/TOP/TU2. Ser att de andra felkoderna är trottel och en massa glödstift. Lyckades komma in på något annat håll och hittade till slut rätt för att synka modulerna. Fick även Error can not read Clamp State, "Hint" Vehicle sleeping or no SGBD? Varvtalet med startmotorn ska vara 300 rpm och inte 800 som jag skrev fel. Versionen jag har av INPA är OlaO INPA special daten V65 med specialtest ver. 5.00 som jag köpt av OlaO. Vet inte om jag gjort något fel med installationen eller att jag bara inte hittar rätt i INPA. I alla fall så lyckades jag till sist genom att gå en annorlunda väg än jag sett på Youtub och lyckades chansa på tyskan och lyckades på så sett synka EWS:en. Mera tur än skicklighet! :-) Bilen verkar gå som den ska och startar lätt så jag undrar om alla dessa felkoder om glödstiften och trotteln stämmer eller det har att göra med kommunikationsproblemen innan som gjort dessa felkoder. Verkar även ha svårt att radera felkoderna då de inte verkar försvinna när jag raderat och glödstiften bör väl inte gå på bara för att jag har på tändningen. I alla fall så går bilen nu och jag var väldigt orolig för att behöva bärga den 6 mil till Hbg med en stor fet räkning som följd. Får köra den lite när jag satt ihop alla lösa detaljer och se om jag kan återställa felkoderna sen. Har någon tips om INPA och motormodeller så tar jag gärna emot dom här. Även andra knep som ex att ta bort bälteslarmet som är fruktansvärt irriterande när man bara ska köra en kort sträcka inne på ett industriområde i 20 knyck. Håkan Hagelkvist |
|
|
Kul att du lyckades! Du kan alltid använda det automatiska motorvalet som jag lagt till i "min" Inpa, då brukar man hitta rätt. Jag skickade ett PM till dig Håkan. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.