AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.381

motorolja m20

sk
11
skalet
320i - 85
ska byta olja i motorn och undrar vad jag ska
ha för något, går det bra med vanlig billig 10-30 biltema olja eller ska man köpa nå finare grejer.
E30n har jag kört på Hydros Fricco 15-40 olja(köper billigt på fat),funkar fint,bytt var 1´mil och ser fin ut vid byte.

Henrik
E30n har jag kört på Hydros Fricco 15-40 olja(köper billigt på fat),funkar fint,bytt var 1´mil och ser fin ut vid byte.

Henrik
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
"Biltema frågan" har varit uppe ett par gånger tidigare här på forumet.... Sök om du är sugen på att läsa och har ett par timmar över ;-)
Vilken olja är det i motorn idag? Hel, halvsyntet eller mineral? Kan vara dumt att hälla i för fin olja om bilen gått på en billigare olja ett par tusen mil...

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan aldrig slå på för fin olja i en motor. Se bara till att den har ett vettigt viskocitetsområde! Om du funderar på biltemaolja så välj deras syntetolja, den är hästlängder bättre än mineraloljan trots att den kostar förhållandevis lite.
Biltema har två syntetoljekvaliteter, välj gärna 10W/40 eftersom den har bättre API-klassning än 5W/40-oljan (lite smalare viskocitetsområde men bättre filmstyrka mm).

Som Kristian skriver har olja diskuterats livligt flera gånger innan, använd sökfunktionen och skriv olja eller syntetolja som sökord. Du kommer att få mycket att läsa!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det blev givetvis fel! 5W/40 framför 5W/50 skulle det stå!

Mvh
Ett råd: Om du har halvsyntet i, häll för f*n inte i helsyntet. Det löser upp små koxbitar *eller vad det är* som kan ställa till det rejält för dig...

*badass toys for badass boys*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stämmer inte wicked!

Skulle något sånt inträffa beror det på slarv med oljeservicen tidigare och har inte med mineral/hel eller halvsyntetisk olja. Alla oljor innehåller rengörande tillsatser och fenomenet uppstår i vissa fall, men oberoende valet av olja. Man brukar säga att helsyntetisk olja håller sig "ren" lättare och längre, det gör den också men detta beror inte på dess innehåll av tillsatser utan på att den klarar högre temperaturer och påfrestningar, således bildas också mindre sot o dyl.

Mvh

Anders S.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Bytte precis kamaxel på min 318i(32000 mil). Den har gått på mineralolja vilket man ser på det svarta klibbet inuti bla ventilkåpan. Kör man i helsyntet i denna motor finns risken att denna löser upp allt koks-smet på kort tid och att man kan få igentäppta oljekanaler som följd. Varför ta risken??

Jag bytte till Castrol multigrade mineralolja (180kr 4 liter)efter kambytet. Jag tror inte motorn mår dåligt av det...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Åter igen.
Det är inte "synteten" som renar, det är tillsatserna. Samma tillsatser som finns i såväl mineral som syntetisk framställd basolja.

Slammet som samlas i motorn beror på mycket "shoppingturer", dvs korta körningar där motorn (oljan) inte får bli ordentligt varm. Detta är näst intill ofrånkomligt oavsett vilken olja man har. En bra olja bromsar dock processen en del. Om man efter att ha fått denna smet byter olja finns risk att oljekanaler täpps till, men chansen ökar inte för att man väljer olja med helsyntetisk bas eller mineral. Det är som sagt additiven som är avgörande och i stort sett alla oljor (oberoende av syntet och mineral) har i dag effektiva såna tillsatser.

Jag bryr mig inte så mycket om vad folk stoppar i sina bilar, däremot är det tragiskt när skrönor som kom för 50 år sen (då med viss befogenhet) fortfarande cirkulerar bland folk som tror sig veta utan att egentligen tagit reda på fakta. "En gammal Bmw-mek sa till mig att...." brukar vara ett vanligt argument. :)

Mvh

Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders S, har rätt!

Dessutom löser inte olja upp avlagringar så att de lossnar i flagor. Det är mer som när en isbit smälter, dvs olja löser upp gamla avlagringar gradvis och långsamt från "ytan".
Främsta anledningen till att en gammal motor har avlagringar är oftast slarv med oljebyten (för långa serviceintervall) och/eller att man har kört med en riktigt dålig/billig olja som förstörs fort i motorn.

Mineraloljor bryts ner betydligt snabbare i motorn genom att kolvätemolekylerna slits sönder till kortare molekyler och när de bryts ner försämras oljans egenskaper markant. Den har helt enkelt inte de egenskaper kvar som den hade från början.

Mvh
jaha, nu gjorde man bort sig igen... Anders & Johan har nog rätt, ursäkta ursäkta.=)

*badass toys for badass boys*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.