|
|
|
|---|---|
| Tror tyvärr jag åker på att byta fördelningslådan på min bil. Håller nu på att undersöka hur jag gör detta bäst utan att bli ruinerad, kommer troligen köpa en begagnad/renoverad låda från Tyskland och letar nu verkstad som kan montera den. Vet inte om Bavaria i Luleå tar på sig ett sådant jobb, inte så lätta att få tag på i sommartider. Är det någon som har tips på en duktig BMW-verkstad (eller verkstad med duktiga BMW-mekaniker) i Norrbotten? | |
|
Blev nyfiken, vad är problemet? FAF |
|
| Jag har ett skavande/malande ljud från området vid fördelningslådan, var inne på hjullager först men tror inte det längre. Ljudet upphör helt när bilen frihjular tex. Ska koppla ur fördelningslådan inom kort, tänker att om ljudet försvinner är det klarlagt att det är den. | |
| Fråga på en växellådsfirma vad dom tar för att renovera finns ett antal runt om i Sverige. Enda reservdelen BMW säljer till fördelningslådan är olja, en kompis till mig köpte en från skroten och en Mekonomen verkstad gjorde bytet. | |
| Har kollat med den lokala Mekonomen-verkstan och dom hade ingen uppgift "i listan" på vad det skulle kosta men killen jag pratade med uppskattade det till ca 5000 kr. Tyckte det lät billigt faktiskt. | |
| Och hittar renoverade lådor i Tyskland el Polen för ca 10 000 kr. Då vill dom ha den gamla i inbyte. Billigaste lådan jag hittat i Sverige är ca 20 000 kr. | |
|
Du har ingen ledighet på gång då kan ju alternativet vara Polen eller Tyskland på semester och få det gjort där, gäller ju bara hitta verkstad först. I Tyskland är dessa väldigt seriösa men vet ej om dom har fördelningslådor ring och fråga dom talar Engelska. Länk |
|
|
Funderat på det men blir så jäkla långt, minst 150 mil enkel väg bara i Sverige. Får jag bara konstaterat att det är lådan blir det nog köpa från Tyskland och Mekonomen som monterar. Ang felsökning: Det som är lite underligt är att ljudet ändras när det är ojämnt på vägen och att jag har ett knackande ljud när jag svänger vänster, inte höger. Känns nästan lite drivknut över det. |
|
| Kollade förresten med en firma som renoverar fördelningslådor i Sverige, 23 000 kr tar dom för en...som hittat. | |
| Bara lägg dig på ryggen och byta själv, inga större problem. | |
| Tänkt den tanken också men blir avskräckt av att TIS visar att det krävs specialverktyg och att den behöver kodas in. Sen att man måste ner med hela avgassystemet känns också meckigt. | |
| Autotech i boden är duktiga på transmissioner. | |
| Tack för tipset, det visade sig dock vara de yttre drivknutarna på båda sidor som är dåliga. Byte på tisdag på den lokala Mekonomenverkstan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.