|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag tänkte beställa motorolja från Tyskland till min 320d 2011. Jag läste igenom ett antal forumtrådar där Aral SuperTronic 0W-40 rekommenderades, som en kanonbra olja för dieselmotorer med DPF och till rätt pris. Då jag tänkte beställa denna olja såg jag något avvikande (på longlife100.de). Dvs Aral SuperTronic 0W-40 är ej (längre?) LL04 klassad, och om jag går till Arals oljeväljare för min bil så rekommenderas istället SuperTronic K 5W-30 som råkar vara LL04 klassad. longlife100.de har samma LL04 info för SuperTronic K 5W-30. Därav frågan: Har LL04-klassningen tagits bort från Aral SuperTronic 0W-40 och vilken av dessa oljor bör jag använda till min 320D med ca 9.000 mil? Samt en följdfråga: Tips på en vettig oljesug emottages tacksamt. :-) | |
| Finns en tråd redan här om det troligen bara licensavtal som ej dem betalat så förmodligen hur lugnt att köra 0w 40. Oljesug har jag använt julas som man kopplar på batteriet funkar klockrent oljan måste vara varm när det ska suga ut | |
Transocean |
Aral- och Castrol-olja är identiska. Bägge ägs av BP. |
|
Vissa oljor kan vara samma, men man måste läsa specifikationerna/klassningarna när man köper olja oavsett märke. Aral SuperTronic 0W40 var t ex. tidigare (enligt Aral själva) BMW LL04-klassad men är det inte längre. Dock finns den oljan med på BMW:s (uppdaterade) LL04-lista. Castrol har mig veterligen ingen olja i viskositet 0W40 som är/har varit LL04-klassad. I princip alla oljemärken försvann från LL04-listan tillfälligt då BMW uppdaterade kraven för LL04-klassningen och därefter har den börjat fyllas på igen med olika oljor, troligen efter att oljorna har klarat de nya klassningskraven. Jag skulle personligen inte ha några problem med att använda SuperTronic 0W40 då den bevisligen finns i BMW:s lista och är av MID-SAPS-typ av äkta helsyntetisk basolja och har väldigt bra klassningar/specifikationer som faller inom kravet för DPF-reningens krav på låga halter av "SAPS". Dessutom ligger din bil utanför alla garantier så det är inget som kan orsaka "juridiska problem" vid ev. garantianspråk. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Var hittar jag BMWs uppdaterade LL04-lista? | |
|
Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar. Då är oljefrågan löst. :-) Vill någon tipsa om fler oljesugar/oljebytarpumpar som kan vara prisvärde skulle det vara kanon. :-) |
|
| Julas är kanon | |
Transocean |
Varför vill du suga ur oljan om jag får fråga? Och inte besöka en mack med tvätta själv och en lyft? |
|
Jag har kört med Julas oljesug i flera år och faktum är att jag får ur mer olja via oljestickans rör än att använda pluggen i tråget. Många verkstäder använder oljesug via oljestickans rör. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Ja där ser man! Men om man kollar på newtis så lyfter dom och öppnar pluggen. B48:n i mitt fall har förresten ingen sticka. |
|
Nä, det är svårt att suga upp oljan ur ett rör som inte finns...! ;) Pluggen fungerar alltid (om man inte drar den för hårt så man drar gängpaj) men som sagt suger väldigt många verkstäder ur oljan ur oljestickans rör (där det finns sådant) - mindre slabb och generellt enklare många gånger. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.