|
|
|
|---|---|
|
Hej! 325ti 2001. Bilen startar lätt och har initialt stabil tomgång. Om man trycker till på gasen uppstår ett pssscht-ljud som påminner lite om bypassventilen på en turbomotor. Motorn varvar lätt men när man släpper gasen sjunker varvtalet ner under 500 rpm för att därefter svaja lite upp och ner ett par sekunder innan den stabiliserar sig på ca 700 rpm. På tomgång är det ett svagt susande ljud som jag snabbt lokaliserar till under insuget, långt bak på motorn. Men det är lite svårt att säga exakt varifrån. Vid varv så försvinner det. Om motorn står på tomgång och man stänger av den fortsätter den att susa ett par sekunder innan den ger ifrån sig en ”nysning” och blir tyst. Inga felkoder. Nybytt vevhusventilation och slangar. Några idéer vad det kan vara? | |
|
21 kronor senare är problemet löst! |
|
|
Ok, och felet var? Mvh Janne. |
|
|
vad var felet? Överladdning är det ända laddet jag är beroende av |
|
|
En plugg på insuget mot torpedväggen var sprucken. Bytte den och problemet med svajande tomgång är borta. ”Nyser” gör den fortfarande dock. |
|
|
DISA-ventilen kan låta rätt högt och det låter nästan som en "nysning". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen står nu i garaget för byte av ventilkåpspackning och gummibussningar till skruvarna. På en av packningarna runt tändstiften satt en bricka under packningen vid en av skruvarna. Gissar på att den kommer från en gammal packning som någon glömt ta bort. Runt denna skruv var packningen och bussningen helt demolerad. Ska bli intressant att se vad detta innebär. |
|
|
Bakslag. Problemet försvann inte alls. Trodde det först när jag varvade ett par gånger i garaget men när jag tog bilen för en provtur i eftermiddags så fanns det kvar. Det verkar uppstå efter belastning, även liten sådan. När jag backade ut från garaget och kopplade ur så dippade tomgången igen. 500-1000-500-1000-700. När jag skulle köra ut på vägen fick jag tjuvstopp. Vid en varvning på tomgång sjunker varvtalet först snabbt till 1200 och därefter kontrollerat (med ett visst surr) till 700 utan någon dipp. Vid upprepade varvningar på tomgång verkar fenomenet dock kunna uppstå. Får fortsätta felsöka. Fortfarande inga felkoder och bilen går bra i övrigt. |
|
|
Det finns MÅNGA presumtiva tjuvluftsläckor på en M54 - det är många gummipluggar, slangar och annat som börjat bli "ruttet" pga uttorkning på de motorerna. Gör ett röktest så ser du direkt var det sipprar ut rök i insuget, jag misstänker skarpt att du lär hitta flera stycken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.