|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en begagnad 530xd Touring -17 M-sport med BMW Individual 759-fälgar med dimension 245/35 R20 fram och 275/30 R20 bak (Pirelli P Zero RTF). Nu vill jag köpa nya däck som är tystare och mindre spårkänsliga. Tänkte ha samma dimension fram och bak så man slipper tänka på risken med xDrive. Har tittat på Michelin Pilot Sport 4 i första hand, men verkar inte finnas i Acoustic-utförande som ska vara tystare. Har då istället sett Pilot Sport 4S som finns i dimensionen 235/35 R20 Acoustic. Tror ni det kan passa bra eller blir bilen ”vinglig” med så pass smala däck med tanke på att de nuvarande är så breda? Vad jag förstått är fälgen 8J fram och 9J bak, och då borde alltså 235 eller 245 i bredd passa? Någon med erfarenhet av Pilot Sport 4S och hur pass komfortabla de är? Stor skillnad med/utan Acoustic? Även tittat på Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 som alternativ. Tankar? Tacksam för all input! | |
|
Har kört både Michelin och GoodYear. Båda är bra däck men Michelin är snäppet vassare på i stort sett allt. Jämfört med slitna Pireli kommer du inte höra nya Michelin :) |
|
| Jsn: Är det Pilot Sport 4 eller 4S du kört? Tror du dimensionen 235 fungerar bra på G31 eller ska man ha bredare? | |
|
Du har några faktorer att ta hänsyn till: Rullomkretsen fram och bak - då du har x-drive. Fälgbredden kontra däckbredd - brukar bli mindre bra om du kör samma dimension runt om med 1" skillnad i fälgbredd. Belastningsindex - däckens bärighet är ganska viktig då bilen är tung. PilotSport4 eller 4S är båda väldigt bra däck i grunden men det blir ändå inte bra om du använder "fel dimensioner"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om jag var du hade jag behållt däckdimensionerna som det är och kört pilot sport 4. 1) jag hade behållt däckdimensionerna då fälgarna är anpassade för olika bredd på däcken. 3) 4S är ett onödigt sportigt däck för en dieselkombi, om ditt fokus är komfort och ljudnivå är det fel däck. Pilot sport 4 är fortfarande ett sportigt däck. |
|
|
Tack för era svar! Om jag nu ska behålla bredden som bilen har idag (dvs olika fram och bak), måste jag köpa däcken via BMW? Det sägs ju att man måste ha den där stjärnan på däcket för att veta att inte xDrive ska skadas om man har olika dimensioner fram/bak. Eller kan man köpa Michelin på exempelvis Bythjul.com och man vet att det inte blir problem? Johan B: Vilket belastningsindex bör man sikta på (har ingen som helst koll på sånt här)? Grelle: Håller med om att jag inte behöver 4S. Det var mest att dimensionen 235 fanns med Acoustic vilket lät bra. :) Men ska kolla vidare på PS4 istället, även om det är utan Acoustic är det nog bättre än mina Pirelli idag. :) En till dum fråga: Kan man öka profilen på däcket till t.ex. 40 eller 45 för bättre komfort, eller riskerar man att fälgen inte passar då? |
|
|
Nej du behöver absolut inte köpa däck ifrån BMW för trippla priset när du kan handla på nätet. Jag röstar på GY som jag brukar göra tycker den är mjukare och tystare än Michelin. Har själv precis köpt en ny bil med nyligen och fick med Michelin Primacy RFT och det suger. Snacka om förstör körkänlan på en härlig bil. GY alla gånger säger jag. |
|
| Sedan ska man ha åtanke att komfort är inget man kan förvänta sig tyvärr när det gäller storlekar 19,20 tum det är knappt något profil med 35-30 i höjd. | |
|
Ska du köra med "staggered setup" med olika dimensioner fram och bak bör du köpa stjärnmärkta däck i exakt de dimensioner som BMW anger och köpa däck av samma fabrikat/modell, just pga. rullomkretsen mht. fördelningslådan. Men sådana kan du köpa hos vilken däckhandlare som helst, men du måste ange att de ska vara BMW-OEM-märkta (stjärna). Belastningsindex står på däcksidan (LI, eller Load Index). Lägsta LI står även i registreringsbeviset till bilen. Du bör inte gå under det LI som står i reg.beviset då det gör att däcken slits snabbare och i extremfall kan gå sönder vid hög belastning. Ökar du profilen på däcken men behåller bredden, så ökar "höjden" på däcket och då kan det bli problem med att de inte får plats, dessutom får du kanske problem med olika rullomkrets då profilen är ett procentuellt mått på bredden... Är det bättre komfort du vill ha - köp så "små" fälgar som är möjligt till din bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan bara rekommendera GY, köpte Asymmetric i våras och är mkt nöjd! Tysta och komfortabla, och bra prissatta. | |
| Tillägg: Asymmetric 5 i dimensionen 245 40 19, ersatte GY Excellence runflat. | |
|
Om du vill ha tysta däck då får du gå ner fälgdiameter och öka gummit istället. 20" resulterar alltid i bullriga däck eftersom det inte finns mycket gummi att dämpa bullret. Det var huvudanledningen varför jag inte valde 19" eller störrä till min bil, jag hade nämligen 20" tidigare och tyckte att det var jobbigt att köra på Autobahn i högre hastigheter, men även i Sverige märktes bullerskillnaden. Det är en smaksak, eftersom utseendet förändras, men varför skulle jag betala extra och sitta i bullrigare miljö för det? Det är ju ANDRA som ser på när jag kör, så... vem bryr sig...? Jag är idag glad att jag behöll mina 17" och inte kryssade i annat med större mått eller RFT. Sen har jag hört att RFT är bullrigare i sig, så om du byter till vanliga då blir det ju tystare ändå. Det kändes dock som om min förra bil var mer "klistrad" till asfalten än min nuvarande, men det kan bero också på att jag gick från ett annat märke till BMW samt från framhjulsdrivning till bakhjul. |
|
Transocean |
Du vill inte byta fälgar? Då skulle jag råda dig att fortsätta med bredare däck bak d v s köra "staggered". Michelin, Goodyear, Hankook funkar alla bra. Du behöver inga "super-sport" däck. Skippa RFT och det kommer att bli mycket bättre. Eller skaffa dig originala 18'' hjul utan RFT-däck. Den som letar finner! Kan dock tipsa dig om denna sidan Länk Min G30 kom med 245/45/18 däck runt om (Hankook S1 Evo 2 * MO) BMW/Mercedes-original. Fortfarande tysta och komfortabla efter 5500 mil. Kommer att klara 7000 sommar-mil med dom! Men det är 18'' som sagt. 20'' bråkar mera, är stötigare, drar mera bränsle och bilen bil trögare; inte snabbare. |
|
Ja, för bäst komfort vore det naturligtvis bäst att gå ner i storlek. Bilen levererades dock med 20” (och tyvärr råkar jag gilla fälgarna...) så jag behåller nog dem och får försaka komfort. Svårt detta om man ska ha ”staggered” eller inte... Finns det någon fördel egentligen förutom att det möjligen ser snyggt ut? Försökt hitta Pilot Sport 4 i de dimensioner som BMW rekommenderar men tyvärr finns det inte (har inte tittat på RFT) hos de nätbutiker jag letat på. Däremot finns 4S med dessa dimensioner, så frågan är om jag får ta de istället. Men jag är helt med på att det är overkill med 4S på en sådan bil. Assymetric 5 fanns inte heller i rätt dimensioner. Ni med xDrive, har ni köpt däck med eller utan stjärnmärkning? Samma dimension eller ”staggered”? |
|
| Tillägg: Johan nämnde att det kan bli problem med samma dimension när fälgarna är olika breda. Är det en utseendemässigt problem eller kan själva körningen påverkas? Om jag nu har 8J respektive 9J, skulle en kompromiss på däckbredd fungera okej, t.ex. 245 runt om? | |
|
Mitt tips: köp de däck som tillverkaren rekommenderar. Rätt dimension, belastningsindex, etc. En bra däckhandlare vet exakt vad du ska ha om du är osäker. Buller etc som du upplever med dina nuvarande slitna däck blir oftast mycket bättre med nya däck. Jag tror (gissar) att det är just därför många anser att RFT är skit — de byter sina slitna gamla RFT mot nya vanliga däck och ”får en helt annan bil”. Liknande effekt kanske hade nåtts bara genom att byta till nya RFT. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag skulle personligen ta originaldimension...goodyear, pirelli, michelin och stjärnmärkta däck. Finns på bl.a däckonline där kan du välja tillverkare (bmw) Eller åk till bmw handlare om du vill lätta på lädret :) Varför hålla på å trixa... |
|
|
Jag har haft PS4 fram och PS4S bak (19", 245 fram, 275 bak) Jag har valt att inte köpa stjärnmärkta däck, har hittills funkat bra iaf. Om du vill använd samma dimension fram som bak så är tipset att köpa fälgar som passar detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.