AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
770

E39 525i -02 reläfel?

fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Har periodvisa problem med ett relä (tror jag?) som släcker ner diverse funktioner på bilen:

- Blinkerslampor/"tick" på instrumentpanelen (men det blinkar fortfarande utanför bilen)
- Bromslyktorna tenderar att hänga sig tills ljusvredet nollats
- AC:n fungerar, så till vida att motorn får motstånd och lampan på knappen lyser, men någon kyla kommer inte
- Regnsensor
- Halvljusautomatik
- Fjärr till c-lås (går fortfarande att c-låsa med nyckel)

Felet verkar vara något relä i närheten av batteriet, då bilens enda rosthål är i höger bakre skärmkant, och problemet uppenbarat sig efter varje biltvätt. Om bilen fått torka ett par dagar har det börjat fungera igen. Någon gång har det luktat bränd elektronik vid tvätt runt hjulhuset (försökt undvika det, men det är ju inte det lättaste, haha).

Trodde först felet berodde på lösa batteripoler/dålig jord och fukt, men åtgärdande av det förstnämnda löste inte problemet. Efter 10 mil från skroten idag med allt i ordning, kom jag hem till ett regnigt Västerås, och vips... 2-3 km motorväg så ger blinkers, AC osv. upp igen...

Någon idéer vad som kan spöka?
Hej,

Det handlar ju om inläckage av vatten, uppenbarligen. Det finns, såvitt jag förstått, på en E39 två starkt misstänkta ställen, som du kanske redan kollat: Under bagagerumsgolvet och under höger A-stolpe, där jag tror att ljusmodulen är placerad.

Som sagt, typiska ställen för fukt- och/eller vattenstörning.

/Lennart
fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Tack för svar. Uppdatering och generell sammanfattning av läget.

Under tre månaders ägande har jag en handfull gånger råkat ut för att bilen vägrat starta. Bra klös i batteriet som det hörs, och kopplar man loss minus samt återansluter startar bilen igen. Mer som någon startspärr som hoppar i.

I förrgår var en sådant tillfälle, vid körning i hällregn. Batteriet återanslöts och bilen startade snällt. Efter en halvtimme av ärenden träffades några goda vänner, varvid den väldigt opassande impulsen kom att avlägga en burnout (ca 5 sek.). Efter detta luktade det betydligt mer än bara bränt gummi, snarare som att det tagit eld någonstans. Tänkte inte mer på det och parkerade bilen.

Det hela följdes igår av en normal åktur på ca 3 km, där det luktade något alldeles fruktansvärt av bränd elektronik efteråt. Detta i området runt torpedväggen på förarsidan, även vid frånkopplad tändning, om än avsevärt mindre. Runt generator, tänddelar och liknande luktar det ingenting, ej heller runt LCM-modulen som nu kopplats loss och saknar synliga skador.

(Glömde tidigare nämna att även helljusindikator och värmestolar påverkas när det väl bestämmer sig för att bråka.)

fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Bild på området där det luktar bränt: Länk
Närbild: Länk

Jag är inte helt hemma på vad det här är för grejer, men runt den stora liggande "cylindern" i mitten, samt de två små mindre nedanför, luktar det starkt bränd elektronik. Väldigt koncentrerat till just det området som sagt, inom en radie av 20-30 centimeter.

LCM-modulen är urplockad och heter LEAR LCM-III-B. Vågar man koppla på batteriet utan den i testsyfte?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
De två mindre cylindrarna är en del av värmeventilerna för kupén. Grejen nedanför gissar jag är något för ABS/DSC då det verkar gå bromsrör dit. Realoem lär ha svaret om du kollar.

// Magnus

fl
13
fleskboi
525i Touring -02
Sega uppdateringar... Felsökt vidare de sista dagarna utan framgång. Reservhjulsbaljan är plåtren och rostfri. Baljan bakom batteriet är rostig i bakre ytterhörnet, med hål ca 5x5mm, samt rostig runt flänsen bakom batteriet. Rev ut passagerarsätet och höger bakre dörrsida för att kolla översvämningstendenser. Inga tecken på att vatten någonsin varit i kontakt med varken dörrsida eller övre regionerna av golvmattan.

Efter en åktur idag noterade jag dock något. Trots att det varit 25-30 grader och regnfritt i åtminstone tre dagar, rann det vatten utav bara sjutton från något hål (?) intill växellådan. Tänkte inte mer på det, utan tvingades i skräck åka och tvätta för första gången på flera veckor inför morgondagens lite "finare" ärenden. Chockad och förvånad att det inte alls luktade bränt efteråt, fungerade all elektronik efter tvätten, helt felfritt. Det är första gången på åtminstone 2-3 månader.

Kom då att tänka på att min parkering lutar uppåt, mot vilken jag alltid backat upp pga. låg stenmur framför. Idag körde jag upp då jag såg vattnet rinna ut. Skulle det kunna vara så att det enda dräneringshålet för fronten är i närheten av växellådan, alternativt att det finns fler hål som är blockerade, och att mitt backande gjort att vattnet inte tagit sig ut?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vatten som rinner ut under vid växellådan är oftast kondens från ac, dvs helt i sin ordning.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.