AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
402

Mitt chipp hade endast höga halter av acrylamid.

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Var i går och bromsade min M6:a i Stockholm. Jag har monterat/köpt ett trimchip till bilen från en känd motortrimmare i Sverige.

Har monterat chippet föregånde vinter och har aldrig haft tid eller möjligheter att jämföra prestanda på bilen mellan orginal och trimchip. Fick nu möjligheten att utföra detta test i en riktig bromsbänk och vi kunde konstatera att bilen gav mer effekt och vridmoment med originalgrejer än med trimmchipp.

Jag är inte ute för att hänga någon utan är ganska säker på att den som sålt grejerna kommer ta tillbaka det och ta ansvar för det han har tillverkat. Utan vill bara berätta att det alltid inte fungerar som man tror. Det jag retar mig mest på är att man säljer produkter som man påstår ska göra det och utföra det och så åker jag runt och inbillar mig att det verkligen gör det.

Nej innan du köper ett trimchipp av någon så kolla upp dina värden på bilen. Först och främst avgasvärden. Men sedan kan man faktiskt köra bilen på vissa växlar och hastigheter i tex en uppförsbacke. Ta tider på vad många sec. det tar att axa från tex 80-110 km på 4:ans växel. Kör några gånger med olika växlar och hastigheter och notera detta. Montera sedan ditt chipp och gör om samma grej igen. Nu ska det ha hänt något med tiderna om du köpt en bra produkt som påstås ska öka effekten med 10-15%.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Trist att upptäcka att man kört "strypt" ett år....

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Grusse
Varje bil är unik, så enda sättet att vara säker på att få ut mer effekt med hjälp av chip-trimning är att mappa bilen i en bromsbänk. Ett färdigt chip som finns att köpa hos div. trimfirmor, har dom ju fått fram genom att mappa och lyckas få ut några fler hästar ur just den motorn. Sen serietillverkar dom detta chip, och det finns ju inte någon bil/motor som är den andra lik. Så din motor kanske vill ha andra värden för att få ut den effekt som dom garanterar med sitt chip. Mitt råd är att mappa bilen så får man den riktigt inställd just efter din motor, annars kan det bli som i "JPX" fall.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt finns det en övertro till "standardchip" till moderna insprutningsbilar!
Motorns karaktär kan ändras så att man i verkligheten tappar effekt i mellanregistret. Då känns den ökade effektpuckeln (samma toppeffekt) i högre register som om man har fått mer effekt. Om tomgången dessutom blir lite mer orolig tror de flesta att de har fått en rejäl effektökning.
Kombinerar man det dessutom med ett "openairfilter" som suger i sig varm och dåligt renad luft från motorrummet, är många övertygade att man har fått ett riktigt nervöst rallymonster till motor, eftersom ljudet minsann har ökat!

Mappning är nog ett vettigare alternativ. De som mappar motorer brukar dessutom aldrig garantera att man får mer effekt (märkligt att standardchiptillverkarna alltid gör det!), bara att man finputsar motorkaraktären. Ibland ger det mer effekt, ibland mindre bränsleförbrukning, ibland bättre gasrespons etc.

Mvh
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har nu pratat med leverantören av Chippet. Han vill gärna titta på det igen. Han önskar få låna orginalchippet också för att kunna titta på hur det fungerar. Givetvis får han det.

Det var inga problem med att reklamera arbetet. Han tog åt sig jobbet direkt.

En gång är ingen gång. Två gånger är gong gong.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.