AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
775

740 E38 -94 Drar dåligt och lysande antispinn efter vintervila och renovering bakvagn

Visa användare
4
Slimsally
E38 740i -94
VW Polo 6N2 "Poolow"
Hej!
Jag har precis Haft igång bilen efter vintervilan och monterat ställbara stag i bakvagn samt bytt "kulledsbussning" eller vad man ska kalla den som sitter längst ner på spindeln och brukar bli dålig.

Jag vet att hjulvinklarna är off och ska in på en hjulinställning inom kort.

Nu till problemet:
Vid provkörning märkte jag att antispinn-lampan lyser och att bilen inte drar vid kick-down.
Den växlar ner och försöker dra men det händer inte så mycket med hastigheten.
I övrigt (normal lugnt körning) så går den mjukt och växlar som den brukar.

Den gick som den skulle innan jag ställde den för vintern och det enda jag gjort nu är att byta stag/bussningar i bakvagnen och ändrat lite vinkel fram (-camber)
Kan felaktiga hjulvinklar påverka detta?
Jag vet att rullomkrets osv kan göra skillnad men det är samma hjul som jag körde med förra sommaren så där har inget ändrats.

Jag såg även att det hängde en droppe och var en fläck under diffen, kan låg oljenivå göra att det spökar?

Har läst på lite ang. plastkulorna och oljenivå i växellådan men jag har inget läckage där och det känns konstigt att något skulle ha hänt när bilen stått orörd.

Vill gärna ha tips på felkodsläsare som fungerar till min årsmodell (1994) så att man kan börja där.

Tack på förhand!

𝔐𝔳𝔥 𝔖𝔩𝔦𝔪𝔖𝔞𝔩𝔩𝔶
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
ABS funkar?
Du behöver troligen en ADS kompatibel felkodsläsare till vissa databoxar typ motorn. Sök på det här så finns info.

// Magnus

Visa användare
4
Slimsally
E38 740i -94
VW Polo 6N2 "Poolow"
Jag har inte provat hård inbromsning på grusväg tex. Den beter sin inte konstigt vid normal inbromsning i alla fall.

Jag har försökt att hitta svar via sökfunktionen men har inte lyckats..

De felkodsläsare/program jag hittar verkar vara för 96-97> :(

𝔐𝔳𝔥 𝔖𝔩𝔦𝔪𝔖𝔞𝔩𝔩𝔶
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan du koppla ur antispinn med knapp?
Annars kanske antispinn har en separat säkring som du kan dra ur.

Beter den sig annorlunda efter urkopplad antispinn, har du fått mer kött på benen i felsöknignen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4
Slimsally
E38 740i -94
VW Polo 6N2 "Poolow"
Det händer inget alls när jag trycker på knappen, lampan lyser om den är frånkopplad och har fungerat tidigare. Men jag ska kolla det, ABS och antispinn är väl samma lampa?
Skulle verkligen vilja kunna läsa koderna.

𝔐𝔳𝔥 𝔖𝔩𝔦𝔪𝔖𝔞𝔩𝔩𝔶
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
INPA och interface typ tiny ADS fixar tidiga bilar före 96 men även dessa innehåller delsystem som går bra att felsöka med andra interface. ADS innebär att det måste finnas en extra signal i kontakten för att väcka vissa databoxar när man ska etablera kontakt. 5 baud init.

Men börja med rådet om att koppla ur antispinn innan du krånglar med diagnosen.

// Magnus

Visa användare
4
Slimsally
E38 740i -94
VW Polo 6N2 "Poolow"
Hej igen! Ryckte säkringarna till ASC'n idag och lampan var släckt i bilen, insåg i efterhand att en av säkringarna även gick till soppapumpen så jag stoppade tillbaka den och provkörde. lampan lyser och bilen beter sig lika konstigt.

Jag har lagt av minuspolen på batteriet nu och tänkte kolla om lampan tänds direkt jag startar bilen eller om den kommer under färd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.