|
|
|
|---|---|
|
Parkerade utanför Bauhaus, och när jag öppnar dörren för att stiga ur bilen hör jag ett rasslande ljud och tror att det kommer från bilen bredvid. Inte var det den bilen utan min egen pärla som inte kan gå sönder! Bilen går att köra hem, men det rasslar fortfarande och det ända jag märker är att gasen är lite seg. Hemma skruvar jag bort gasspjället för att se ifall de är nått visuellt fel, men spjällmotorn har ett på pressat plåtlock som jag inte vet ifall det är värt att pilla bort, och ifall det är möjligt att laga. Nu till frågor: 1. Går det att laga spjällhuset 2. Köpa nytt (vart) eller begagnat 3. Måste det programmeras med VIN 4. Är det nån som har ett liggandes 5. Vågar jag köra vidare tills jag har bytt/lagat Vad kan hända.... Bilen 535 D -09 28000 mil! Spjällhuset 7804384 01 | |
|
Nu har jag svar på mina frågor! Nu till frågor: 1. Går det att laga spjällhuset. NEJ! 2. Köpa nytt (vart) eller begagnat. NYTT! 3. Måste det programmeras med VIN. NEJ! 4. Är det nån som har ett liggandes. TROLIGTVIS INTE! 5. Vågar jag köra vidare tills jag har bytt/lagat Vad kan hända.... JA! Köpte hos Mekonomen som hade samma fabrikat som originalet "Pierburg" Nu till förklaring vad prylen är till för: Throttle valve (DK) A throttle valve is necessary for all diesel engines equipped with a particulate filter system. The throttle valve chokes the intake air to ensure that the increased exhaust-gas temperatures required for regeneration of the particulate filter are reached. The throttle valve is closed while the engine is being shut down; this reduces shaking ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.