AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.064

Kan det vara nåt annat än hjullagret?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har fått ett "skavande" ljud från vad jag kan säga höger fram, första tanken är ju hjullagret. Det låter samma oavsett om jag svänger eller inte men, det låter INTE (iaf betydligt mindre) om jag frihjular i eco-pro läge, dvs det låter bara när jag har driv på hjulet. (Xdrive), har hissat upp bilen och snurrat på båda hjulen men tycker det låter samma från båda sidorna, inte mer från höger sida.

Kan inte känna nåt glapp heller. Haft bilar med dåligt hjullager förr och då dånade/durrade det mer, men kanske börjar det med att bara låta så här. Några fler tankar om vad det skulle kunna vara? Byta hjullager verkar fö vara enkelt, man byter hela "hubben" och behöver inte hålla på och pressa och jävlas.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Fördelningslådan till xdrive?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drivknut/drivaxel!?

Fördelningslådan brukar väl bli mer ryck/hugg vid acceleration - så den tror jag inte på spontant...men man kan ju aldrig så noga veta som de sa i Nalle Puh... ;)

hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Finns inga andra symptom eller problem med bilen utöver detta. Eller jo, om jag kör ner höger framruta så kan jag höra ett "räknande/tickande" ljud, ungefär som att det sitter en plastbit på däcket som tar i en gång per varv, typ. Vet inte om det är relaterat men känns väl inte helt osannolikt?

Bilen har gått 13600 mil, oljan i fördelningslådan är bytt. Nu är det ju ingen garanti för att den inte ska strula men känns inte som att det är den faktiskt. Iaf visar den inga tendenser till ryck el tvekande som dom verkar göra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns ju lager i fördelningslådan som kan låta, bytt en låda vid 8000 mil på en X3.
Det där knäppande ljudet gissar jag kommer från den "elmotor" som sitter på fördelningslådan möjligen men den knäpper nog vid stillastående också.
Drivknutar som knäpper är ju hopplöst när man inte kan höra det själv att gissa egentligen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det räknande ljudet kommer från området vid hjulet är jag nästan säker på, att det skulle vara ställmotorn till fördelningslådan tror jag inte. Men hemska tanke på att det skulle vara nåt med den 🙄 Ska hissa upp bilen idag och kolla om jag kan se el höra nåt.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Kan tickandet ha med ABS kransen att göra? Har också hört detta när man kör nära nåt som kan reflektera ljudet, med rutan nere.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dåliga hjullager kan "ticka" när hjulet snurrar.

ABS-sensorn ska ju inte röra kransen så det känns lite långsökt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Hissade upp bilen, kände inget glapp i hjulen, inga damasker trasiga för drivknutarna, heller inget missljud när jag körde bilen med hjulen fria. Dock svårt att höra. Men, när jag snurrade på däcket fram och tillbaka så hör man ett tydligt "glapp/spel" från fördelningslådan som jag misstänker inte är normalt. Se film här Länk Börjat förlika mig med tanken på att det är något lager i den som gett upp tyvärr.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Risken finns att du får felkoder, men det går att ställa fördelningslådan strömlös i helt öppet läge, och då bör den inte ge några missljud ifrån sig. Jag vet inte exakt hur man gör, men BMW gjorde det när de felsökte min låda för några år sedan.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Snubblade över detta Länk Funderar faktiskt på att beställa det, dels får jag testat om det låter när fördelningslådan är bortkopplad och kan köra med bilen medan jag väntar på att fixa den.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
@ferlin

Jag hade en dålig fördelningslåda, den brummade. Jag tänkte som du och kopplade ur den med x-delete. Vid måttlig kraft var brummandet borta men vid mer gaspådrag började den hugga ganska rejält. Vet inte vad det var och kopplade in f-lådan igen. Sålde sedan bilen så jag fick inte koll på grundfelet.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ok, skumt då jag trodde att fördelningslådan helt kopplades bort med xdelete. Vete fn vad jag ska tro om mitt missljud, idag försvann det typ helt ett tag och nu hör jag ett lätt knackande ljud när jag svänger åt vänster. Typ en lightvariant av ljudet när man inte får i en växel.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det var inte fördelningslådan, båda yttre drivknutarna var helt kaputt. Kommer beställa från Tyskland, funderar på om jag ska beställa bara drivknut eller kompletta axlar. Synpunkter på det, finns det några fördelar med att byta hela axeln eller vice versa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.