AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

Startproblem m30b34 e28 M535

Arrddiie
Hej allihopa!

Det är så att jag har problem att få igång min e28 m535. Jag har testat otroligt mycket saker som jag ska försöka beskriva nedan om jag kommer ihåg allt men först ska jag beskriva problemet.

När jag vrider på nyckeln till start så startar bilen normalt men den går endast i ungefär en sekund. Möter jag med gas blir det bara värre. Varje gång bilen är påväg att dö så hör man ett tydligt sugande ljud från tomgångsventilen. Har testat haft tomgångsventilen lös i inloppssidan och täckt över större delen av hålet med tummen vilket gör att bilen kan lyckas gå lite längre. Allt detta tyder på att bilen får för mycket luft och därav dör, vilket i sin tur skapar detta sugande ljud.

Nästa grej jag upptäckt är att om jag kopplar ur tempgivare till Motronic så startar bilen med en väldigt hög tomgång (antar att boxen går in i något felsäkert läge pga utebliven tempsignal) och håller den i någon minut, sedan hör man ur tomgången sjunker och tillslut dör bilen. Under tiden jag har hög tomgång kan jag varva upp motorn (vilket jag aldrig lyckas med annars). Dock när jag har än lägre tomgång (fortfarande med tempgivaren borttagen) på ca 1000 v/min så dör den direkt om jag gasar. Jag har testat haft en lös tempgivare utanför termostathuset inkopplad utan framgång. Men då ska det tilläggas att den som redan sitter i är resistansmätt och ligger inom rimligt intervall.

Vad är det som styr hur mycket tomgångsventilen öppnar?
Varför kan jag varva upp motorn med utebliven tempsignal men aldrig annars?

För att få bort detta problem har jag testat en mängd olika saker som jag försöker lista här nedan.

Jag har:
- Bytt och resistansmätt TPS
- Bytt och resistansmätt tomgångsventil
- Bytt och resistansmätt tempgivare
- Bytt och resistansmätt luftmängdmätare
- Bytt box
- Bytt referensgivare
- Resistansmätt hastighetsgivare
- Bytt både yttre och inre bränslepump
- Bytt bränslefilter
- Rengjort rotor och fördelarlock
- Byglat bränslerelä och huvudrelä
- Resistansmätt spole
- Resistansmätt termogivare
- Resistansmätt spridare
- Kontrollerat bränsletryck
- Kontrollerat jord
- Kontrollerat tändstift
- Kontrollerat tändkablar

Har säkert glömt att lista vissa saker här då jag har testat otroligt mycket grejer men skulle vara otroligt tacksam om någon har lite nya idéer att komma med då mina börjar ta slut..

Med vänliga hälsningar
Andreas Lindberg
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det låter ju jäkligt knepigt...
Det är luftmängdsmätare med klaff i eller?
Om du hjälper till att trycka upp den lite med ett finger etc så den får mer bränsle, går den då?

// Magnus

Arrddiie
Hej Magnus!

Ja precis det är en sån med klaff.
Jag testade det alldeles nyligen utan något vidare resultat, oavsätt vart jag hade klaffen så dog bilen.

Det jag dock noterade att om jag endast kollar på klaffen utan att röra vid ett startförsök så öppnas den lite när man vrider på nyckeln och bilen startar. Kort därefter när det sugande ljudet uppstår och blir tydligare synd det att klaffen öppnar sig lite mer, nästan som den sugs inåt.

Det känns som det uppstår ett otroligt vakum vid det sugande ljudet och klaffen sugs med i det, kan detta bero på att tomgångsventilen får fel värden? Om så är fallet, vad är det som styr dess värden?

Med vänliga hälsningar
Andreas Lindberg
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tomgångventilen är modellen med tre stift i kontakten?
Den styrs av databoxen för att hålla tomgångsvarvet på ett visst värde. Lite högre när motorn är kall och ofta lite högre om AC är på.
Troligen öppnar den fullt när motorn håller på att dö och då sugs ju lite mer luft förbi klaffen innan motorn dör.

Det är inte något kabelfel mellan tex luftmängdsmätaren och databoxen?

// Magnus

Arrddiie
Ja det är tre stift på den.

Jo precis den styrs av boxen men jag tänker om boxen får fel värden av någon annan givare vilket gör att den öppnar fullt trots att den inte ska det, vad skulle det då kunna vara som skapar detta?

Svårt att säga, men jag skulle kunna resistansmäta och se så jag inte har avbrott på någon av de kablarna.

Gjorde en annan intressant upptäckt. Tog lös tomgångsventilen vid inloppsidan igen, tejpade igen hålet in i ventilen helt för att sedan sticka hål på tejpen med en kniv för att få ett litet lagomt stort hål. Detta gjorde att jag hade bilen på tomgång i säkert 20 sek, dock på ett otroligt lågt varv som typ 500 v/min. I mina ögon säger det att bilen dödar sig själv genom att skicka på fullt med luft, eller vad säger ni?

Med vänliga hälsningar
Andreas Lindberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.