|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hjälper en polare med en E90 som inte startar. Först kom jag inte åt något med INPA förutom "Functional jobs". Konstaterade sen att ECU/DDE:n som var i var trasig. För så fort vi kopplade i en annan som följde med bilen, så kom jag åt allt som vanligt med INPA. Såg att den hade lite "EWS Manipulation" felkoder. Jag gick in för att synka detta med INPA men får då upp 2 olika meddelanden. "falscher startwert beim ruecksetzen (EWS u. DDE passen ni. Zusammen" "kein freier startwert mit freigabe vorehanden" Har kört Google translate eftersom min tyska är dålig men blev inte mycket klokare för det. Har ni några förslag? | |
|
Hej, "Felaktigt startvärde vid återställning (EWS och DDE passar inte ihop)" "Inget fritt startvärde med frigivande föreligger." —---------------- Det verkar som att den första parentesen innehåller kärnan till ert problem. Olika generationer? /Lennart |
|
|
Man kan inte bara ta en DDE och stoppa in som jag förstår det. En komplicerad process det där med att motorstyrdonet måste vara nytt eller "virginized". Inget man kan göra själv. Därav att folk genom åren tagit motorstyrdon, ews och tändningslås/nycklar från annan bil när DME/DDE gått sönder. För att få med hela kedjan som krävs för att starta bilen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Polaren fick med boxen och tidigare ägare säger att det ska vara rätt. Så tillsvidare antar jag att det är rätt generation Lennart. Jag funderade på om man kodar dit VIN från den gamla boxen till den nya boxen med Winkfp så att det stämmer borde den väl inte klaga Ola? |
|
|
Det är inte jag som säger att EWS och DDE inte passar ihop, det är INPA. Jag bara spekulerade i att det kunde bero på olika generationer. Det verkar dock vara fel, eftersom OlaO uppenbarligen har koll på att det är en operation i den högre skolan att lösa problemet. Vad förre ägaren sa, räknas nog inte. /Lennart |
|
|
Som jag har förstått det så är inte DME/DDE alls som andra styrenheter utan mycket mer komplexa att byta ut. Det jag vet folk gör är att de skickar iväg sin enhet till en firma och sen får de tillbaks en som är klonad för deras bil. Men det skadar ju givetvis inte att prova med Winkfp. Men det lär ta en bra stund så back-up ström krävs. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Lite uppdatering vad som är gjort och hur det har gått. Kollat gamla och nya boxen, numren matchar varandra. Jag skrev in rätt VIN och uppdaterade allt. Kontrollerade i INPA att DME/DDE hade rätt VIN nu vilket den nu har fått. När jag sen går in för att synka EWS får jag lite nya spännande grejer. Först när jag trycker på F2 får jag "Prozess lauft" vilket jag fick till "Pågående process". Efter det så får jag upp "telegramminhalt war kein startwert (event. Wechselcode)". Så någon skillnad måste det ha blivit efter det jag gjorde. Jag hörde från en polare att man kan löda bort startspärren från boxen och löda dit den på den andra boxen, vad tror ni? Någon som har några fler idéer? Mvh Ludwig |
|
|
Hej, jag har fått det där telegramm meddelandet när jag gjort detta ibland. Då har jag lyft av jordpolen 10 min och sen har det fungerat. Men detta är ju mer ett specialfall. Kul ändå att det går framåt! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.