|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 320i E90 - 06 som passerat 15700 mil. Under dom två senaste dagarna har bilen börjat uppträda märkligt. Började med att det kom ett bedövande resonansljud inne i kupén vid högre hastigheter, läs +100 km/h. Ljudet kom först efter ca 10 min ute på motorväg. I lägre hastigheter vill jag inte påstå att något märks av. Misstänkte här ett dåligt hjullager. På vägen hem idag började bilen låta mer även i lägre hastigheter och orkade knappt accelerera upp i hastigheter över 80-90 km/h, det tog emot och ratten vibrerade. Åkte av motorvägen och åkte mindre vägar hem, vevade ner rutan. Hörde gnissel från vänster fram främst när man bromsade. Inget annat ljud, motorn går rent vad jag kan tyda. När jag parkerat bilen så ser jag att det är väldigt mycket bromsdamm på vänster fälg, i princip täckt med svart damm. Väldigt varmt kring bromsskivan i jämförelse med övriga tre. Vad kan detta bero på? Ligger bromsen mot? Kan resonansljudet uppstå av att bromsen ligger ann eller har jag nån kombination av dåligt hjullager och en broms som ligger mot? Tacksam för tips och tankar! | |
|
Välkommen! Hissa upp bilen och känn på framhjulet. Rullar det fritt? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tackar! Har tyvärr inte tillgång till någon lyft där jag är nu. Vågar man köra med bilen överhuvudtaget? |
|
|
Låter som anliggande broms! Du kan nog räkna med att behöva byta bromsoket eller renovera det - brukar vara kolven som rostar och kärvar. Lite beroende på hur det ser ut i övrigt kan det vara läge att byta skivor och belägg också samtidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med Johan. Mycket broms damm och varmt. Kan även vara att det slutat flyta. Men åtgärden är ändå den samma som Johan beskriver. Varmt kan det iofs bli med skurna hjullager också fast det brukar inte ju inte generera broms damm.😀 |
|
|
Skivor och klossar bytta runt om för 2500 mil sedan, borde fortfarande vara i bra trim väl? Var mycket kvar på beläggen när jag bytte däck i våras och skivorna ser fina ut. Hjullager inte lika troligt eller? Tänkte mest på resonansljudet, brukar känneteckna dåligt hjullager, men kan även uppstå pga broms som ligger ann alltså? Har dålig insikt i detta :) |
|
|
Ja fast rost har mer med tid än mil att göra. Och är det inte smort så går det väldigt fort i vårt saltstänkta land. Dessutom eftersom det vibrerar så kan skivan ha slagit sig pga värmen. Själv hade jag kört till en verkstad så snart som möjligt. |
|
|
Jag förstår, japp det blir ett samtal till verkstad imorn, förhoppningsvis går det att ordna någorlunda kvickt. Segt med stillastående bil under semestern. Tack för svar, återkommer med vad problemet är när diagnos är ställd! |
|
|
Uppdatering. Mycket riktigt bromsoket som behövde en uppfräschning. Kolv som rostat fast. Blev ny kolv och tätning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.