|
|
|
|---|---|
| Köpte motorolja på Trodo. Efter att jag bytt så insåg jag att 10w-40 inte alls passar f30 diesel. Det skall vara 5w-40. Hur stor påverkan har det på bilen? | |
| Total Quartz 7000 10W-40 Fyllde jag på | |
| Sommartid är det nog egentligen inga problem men det är ingen bra vinterolja direkt | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förutom det så är det inte BMW LL klassad. Dessutom är den bara ACEA A3/B4 klassad (dvs inte lämplig för de avgasreningskomponenter som sitter i din bil). Så det var tyvärr en hel del fel där. Inget katastrofalt på kort sikt. Ska du inte köra långt eller många mil det som är kvar av sommaren så vänta till hösten och byt till korrekt olja, annars gör det så fort du kan. Välj en BMW LL-04 klassificerad olja så löser jag sig allt automatiskt (för Total Quartz 7000 5W-40 är också fel olja för din motor). |
|
Som nämnt: det är klassningen som är problemet - den ska vara BMW Longlife 04-klassad och det är bara MID-SAPS-oljor. FInns LL04 i viskositeterna: 0W30 5W30 0W40 5W40 Det är främst partikelfiltret som kommer att ta stryk med den oljan, men oljan i sig kommer inte heller att klara BMW:s långa oljebytesintervall utan brytas ner och tappa sina nödvändiga egenskaper innan dess och det kan i sin tur leda till skador på motorn - så byt så fort du har möjlighet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska byta bromsbelägg runt om nästa helg. Kan jag ha oljan i tills dess? | |
|
Det är nog inga problem om du inte tänkt dig en europa-tur i veckan innan dess... ;) Se det som att du fått en "motorsköljning" med den felaktiga oljan. :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.