AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

F30 drivlina & trim

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Funderar på o köpa mig en 320i F30, troligen xdrive, och tittade lite på om det fanns nått bra trimkit. BSR hävdar 97hk/160Nm , men min funderar var om drivlinan håller för det.

Vad jag googlat fram så är det en ZF låda i automataren som är god för 450Nm och BSR kittet hamnar på 430ish newtonmeter i vrid så det borde funka. Men är det samma drivlina i 320 som 328 ?

Är det nån som åkt några tusen mil med trimmad 320xDrive och kan delge om det är några problem?

Even alcohol can bend the room...
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Kan skilja på kylning m.m
Men nog tror jag den håller om du inte kör som en idiot hela tiden...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Xdrive verkar inte vara tillförlitligheten själv så kanske bättre att trimma en rwd?
Det är inte automatlådan du behöver oroa dig för, det är fördelningslådan som är den svaga länken, kostar 30000 bara den..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visserligen verkar fördelningslådorna vara av skakig kvalitet, men det är samma fördelningslåda i alla x-drive - så tål den effekten/vridet av en 550d så lär inte trimmet knäcka den i nämnd bil...

Däremot kan det vara t ex. andra (smidda) kolvar i de mer effektstarka versionerna av motorn.
Så det är inte säkert att vissa komponenter i 320i-motorn mår så bra av effektökningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Samma trim som jag kör med är bänkat till 580nm (BMW original)

Och är det som Johan B skriver så är det knappast x drive/fördelningslådan som är ett potentiellt problem.
Gl
282
GluffiS
Okej, så fördelningslådan verkar hålla :) Min tanke var att få till kanske 50hk/50Nm extra utöver orginal för att vara på den säkra sidan.

Försökte googla lite på tillförlitlighet på xdrive linan och verkade som den funkar rätt bra ?
42
785
428
Jag har läst på forum att de har varit random problem men inte kunnat få ihop någon logik i det hela.

Om det gäller specifika årsmodeller eller tillverkningsmetoder. Inte heller att problemen är isolerade till bilar med högre effekt.

Min är en 18 f32 och den funkar alldeles utmärkt.

42
785
428
Tillverkningsserier inte metoder. (Denna för@#% stavningskontroll)
Gl
282
GluffiS
Ja det finns rätt många xdrive där ute så hade det vart stora problem borde man märkt det. Hade en E61 530iX o den höll fint trots jag körde konbana med den :) Förvisso trodde jag lådan skulle ramla ur när jag gjorde kickdown i 160, då petade den ner 2 växlar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.