|
|
|
|---|---|
|
Funderar på o köpa mig en 320i F30, troligen xdrive, och tittade lite på om det fanns nått bra trimkit. BSR hävdar 97hk/160Nm , men min funderar var om drivlinan håller för det. Vad jag googlat fram så är det en ZF låda i automataren som är god för 450Nm och BSR kittet hamnar på 430ish newtonmeter i vrid så det borde funka. Men är det samma drivlina i 320 som 328 ? Är det nån som åkt några tusen mil med trimmad 320xDrive och kan delge om det är några problem? Even alcohol can bend the room... | |
|
Kan skilja på kylning m.m Men nog tror jag den håller om du inte kör som en idiot hela tiden... |
|
| Xdrive verkar inte vara tillförlitligheten själv så kanske bättre att trimma en rwd? | |
|
Det är inte automatlådan du behöver oroa dig för, det är fördelningslådan som är den svaga länken, kostar 30000 bara den.. |
|
|
Visserligen verkar fördelningslådorna vara av skakig kvalitet, men det är samma fördelningslåda i alla x-drive - så tål den effekten/vridet av en 550d så lär inte trimmet knäcka den i nämnd bil... Däremot kan det vara t ex. andra (smidda) kolvar i de mer effektstarka versionerna av motorn. Så det är inte säkert att vissa komponenter i 320i-motorn mår så bra av effektökningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Samma trim som jag kör med är bänkat till 580nm (BMW original) Och är det som Johan B skriver så är det knappast x drive/fördelningslådan som är ett potentiellt problem. |
|
|
Okej, så fördelningslådan verkar hålla :) Min tanke var att få till kanske 50hk/50Nm extra utöver orginal för att vara på den säkra sidan. Försökte googla lite på tillförlitlighet på xdrive linan och verkade som den funkar rätt bra ? |
|
|
Jag har läst på forum att de har varit random problem men inte kunnat få ihop någon logik i det hela. Om det gäller specifika årsmodeller eller tillverkningsmetoder. Inte heller att problemen är isolerade till bilar med högre effekt. Min är en 18 f32 och den funkar alldeles utmärkt. |
|
| Tillverkningsserier inte metoder. (Denna för@#% stavningskontroll) | |
|
Ja det finns rätt många xdrive där ute så hade det vart stora problem borde man märkt det. Hade en E61 530iX o den höll fint trots jag körde konbana med den :) Förvisso trodde jag lådan skulle ramla ur när jag gjorde kickdown i 160, då petade den ner 2 växlar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.