|
|
|
|---|---|
|
Söker en duktig mekaniker i Värmdö/Nacka-området som skulle vara intresserad att kika på en E90 med hög oljeförbrukning. Bilen har ca 16000 mil och har en oljeförbrukning på 1L/25 mil. Har försökt mig på WD40 metoden utan några större resultat. Bilen ryker inte vid uppstart och heller inte när man varvar den kort efter starten. Har dock fått höra att den ryker en del vid gaspådrag efter att man har kört en stund. Annars går bilen hyfsat bra. Tomgången kan vid enstaka tillfällen vara lite instabil första 10 sekunderna vid uppstart. Sedan så kan bilen rycka (Inte ryka) en del ibland när man släpper gaspedalen på låga växlar. Ryckningarna försvinner när man ger gas eller trycker ner kopplingen. (Dåliga motorkuddar kanske?) Hör av er nedan om ni är intresserade att ge er på jobbet med oljan så kan vi etablera en kontakt. | |
|
Du är säker på att oljan inte bara läcker ut? Den förbrukning du nämner är helt upp åt väggarna.. Eller att du överfyller grymt mycket hela tiden? De här basic grejerna som att kolla läckage, kasnke göra kompressionsprov och kolla så vevhusventilationen så den inte är igentäppt bör vilken verkstad som helt gå i land med. // Magnus |
|
|
Hej Magnus (944_driver). Motorn har absolut inga tecken på något yttre läckage. Parkeringen har stått torr sedan vi köpte bilen. Har inte kollat vevhusventilationen rent visuellt utan gjorde något mindre test där jag lyfte på oljelocket för att kontrollera om det fanns mycket vakuum. Fanns bara ytterst lite, vilket jag har förstått är normalt. Genomförde också ett kompressionstest som visade goda resultat. Dock så var tändstiften rejält sotiga förutom tändstift 1. Tändstift 5 kom jag inte åt då jag inte vågade skruva loss fjäderbensstaget. +----------+------------------+-----------------+ | Cylinder | ___ Komp. ___ | __ Tändstift __ | +----------+------------------+-----------------+ | __ 1 ___ | _ 14.0 kg/cm2 | _ Mycket fint _| +----------+------------------+-----------------+ | __ 2 ___ | _ 14.5 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 3 ___ | _ 14.5 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 4 ___ | _ 14.6 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 5 ___ | ___ Ej mätt __ | __ Ej kollat __ | +----------+------------------+-----------------+ | __ 6 ___ | _ 14.6 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ Bilder på tändstift 1 och ett annat: Länk |
|
|
Har bilen oljesticka eller tvingas man lita på givaren? Kompression ser ju bra så då borde det vara så att oljan kommer in via insuget... Jag skulle köpa mig de packningar som behövs för att återmontera alla delar där och sedan riva av för att försöka förstå mer. // Magnus |
|
|
Hej Magnus. Har tappat ur oljan för att kontrollera så att den elektroniska oljestickan visar rätt, vilket den verkar göra. Kom fram till att bilen har blivit av med olja när jag mätte upp den. Bad min polare köra bakom mig här om dagen då han lade märke till att det ryker svart i små puffar. Kom då och tänka på att bilen kan vara ryckig ibland när man släpper gasen. Båda dessa symptom skulle kunna vara relaterade till läckande spridare. Läste att läckande spridare även ska kunna resultera till ökad oljeförbrukning då oljan runt cylinderväggarna spolas bort och då möjliggör för olja att ta sig in i cylindrarna. |
|
|
Vilka felkoder ger bilen via OBD2? Ryckningar, som du beskriver dem, kan också bero på defekt spjällhus. |
|
|
Hej Turbo4ever. Bilen har tyvärr inga felkoder, vilket gör problemet något svårare att felsöka. Vet att bilen har stått stilla under vintern innan den köptes. Skulle det kanske göra så att spjällhuset inte kan röra sig ordentligt eller liknande? Ryckningarna försvinner så fort man trycker ner gasen eller kopplingen. Vet också att tändstiften bör bytas men hade tänkt att göra det efter oljeproblemet har blivit fixat. Dock så har jag lagt märke till att bilen har dragit avsevärt mycket mindre olja under senaste dagarna. Har hittills åkt 35 mil på lite mindre än en liter olja. Oljemätaren har stått helt stilla senaste dagarna så har jag tur kanske oljeringarna har lossnat till slut efter WD40-metoden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.