|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 2009 530 XD med 23 000 mil där man plockat ner stötdämparna fram för att byta topplagringen. Stötdämparna läcker inte, känns tighta. Ska man byta stötdämparna ändå? Finns egentligen ingen anledning frånsett att hjulupphängningen är demonterad. Rätt dyrt 6100 kr för bara dämparna fram. Tror dom är original. Vad tycker ni? | |
| Svår fråga ur kostnadssynvinkel. Är dämparna aldrig bytta så är det förstås idé att byta dem. Men man kan få Sachs dämpare som motsvarar originaldämpare för mindre än halva priset av 6100 på nätet. Sådana saker skall man helst ha tänkt på innan bilen är på verkstad, annars blir det ofta rätt mycket dyrare än man tänkt sig från början. | |
Transocean |
Byt! Men 6100 kr är sjukt dyrt! Inte skulle jag satsa på Sachs heller; Bilstein B4 som motsvarar originalet är mycket robustare och håller bättre. Du får dämpare till din bil för 2000 kr om du beställer från tyska ebay. |
| M chassi på denna så dämparna är lite dyrare. Billligast är Bilstein B6 för 5100kr paret framtill.... | |
Transocean |
Varför skall du ha B6? Det är för bilar som skall sänkas. Men ok. B4 kostar Länk B6 kosta rLänk Jag bytte till B4 på min E90 med M-chassi och det var aldrig krav om B6. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ha bilen rullat +15000 mil så brukar man få "nybilskänsla" med nya stötdämpare, man märker ju aldrig att de blir sämre och sämre om dom inte går sönder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Transocean det var ett bra pris på dämpare i länken du hade i ditt inlägg. Men vad grundar du åsikten att bilstein skulle vara så mycket bättre än Sachs på? Min erfarenhet att de är ganska likvärdiga. Jag har till och med varit med om att relativt nya bilsteindämpare har havererat. | |
|
Satt själv och kollade till min e61 nu och det finns bra kit för 3500 med allt fram eller två lösa för ca 2800. Sachs heter 317562 och 317563 till xDrive. Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tog hem Sachs nu och det gick på 2855 kr med dagens växelkurs inklusive frakt. Denna Länk samt då 317563 från samma säljare med combined shipping. Kom ihåg att aldrig använda PayPals växelkurs. Klicka i kortutfärdaren istället och betala i annonsens valuta. I detta fall Euro. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Om man har en 2009 530 XD med M-sportpaket, är det standard stötdämpare eller är det dämpare med en sportigare dämpning? Jag har gjort sökningar men blir inte klok. Standard stötdämparna har artikelnummer enligt nedan. Gäller detta även om man har M-sport paketet? 313 167 86518 Höger 313 167 86517 Vänster Mvh Jonas |
|
|
Kolla via någon av alla BMW VIN-decoders som finns på nätet, så får du fram en lista med vilka utrustningskoder din bil hade från fabriken. Därefter går du in i realoem.com och knappar in ditt chassinummer och sedan stegar du dig fram till stötdämparna och då kommer det upp en lista med olika alternativ - varje alternativ anger vilka utrustningskoder som skall vara "ja" eller "nej" på. Det finns sedan ett alternativ som stämmer för din bil - det är det korrekta art.nr. Alternativet är att du hissar upp bilen och läser av reservdelsnummer på dina befintliga stötdämpare - kan dock vara svårläsligt i vissa fall pga. smuts/slitage... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Xdrive e61 verkar ha samma stötar oberoende om det sitter M-sport Aerodynamik kitet på. Det går inte hand i hand med M-sport chassi som det brukar göra verkar det som, eller så har alla Xdrive e61 samma chassi. Min är en M-sport utvändigt original men där finns bara en typ av stötar: Se här: Länk Tittar man på en RWD e61 så finns fler val på stötar: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Kollar jag på en 530xd 2009/03 så får jag fram att det bara finns en typ. Verkar vara så att Xdrive som sagt bara har en typ. Dock olika på bensin och diesel. Dina nummer är de jag tror du ska ha. Länk Kollar jag på SACHS hemsida så är det dock exakt samma på 530XD som på min 525iX Dvs 317 562 och 317 563. Kolla här så ser du om du trycker in vad du har för bil: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för svar. Verkar som om det är standard chassi även på M-sport paket bilar ivartfall avseende E61 530 XD. Har nu beställt ett komplett paket från Sachs via Ebay. 375 Euro med frakt. Blir bra hoppas jag. Tack för Er input. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.