AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.670

BMW E90 vibration i ratten

ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Har ett problem som gör mig galen då jag inte lyckas få bort det.

Ratten vibrerar vid inbromsning i hastigheter över 100. Runt 90km/h är det lite vibrationer också. Även vid acceleration märker jag av det även om det inte alls är mycket. Skivorna fram byttes förra våren och har gått 1000 mil sen dess. Har mätt de och de är inte skeva. Idag har jag satt dit två nya främre länkarmar. Det bromsade vibrationerna en aning men problemet är definitivt kvar. Däcken (Hankook, tillverkade hösten 2017) balanserades inför säsongen.

Inte bara ratten som vibrerar heller utan känner även av hur det skakar i framvagnen, tex i sätena och nere vid pedalerna.

Skivorna bak är förmodligen aldrig bytta om det kan vara till någon hjälp. Bilen är från 2006 och har gått 12,700 mil.

Vad är nästa steg? Byta plats på fram och bakdäcken? Undersöka fälgarna och däcken?

Utlovar en swish till den som hjälper mig komma underfund med detta. På riktigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fälgar?
Original eller eftermarknadsfälgar? Om det senare - är det rätt navhål?

Jag skulle rekommendera att du gör en "road-force-balansering" där hjulen sätts mot rullar som mäter marktrycket - är hjulen orunda och/eller har förhårdnader i stommen kan du aldrig balansera bort obalansen även om du balanserar till 0,0 gram obalans.

Sådana balanseringsmaskiner finns tyvärr inte överallt så du får leta runt lite hos någon större seriös däckfirma för att hitta någon som kan hjälpa dig med den typen av balansering.

Första steget kan dock vara att skifta fram och bakhjul för att se om det blir bättre eller sämre.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om du har vinterdäck på originalfälg så skulle jag testa dom fram först. Var det originaldelar/motsvarande du bytte till beträffande skivor och länkarmar?
ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Johan //

Det är original, style 158.

nusnas //

Inte original till vintern utan Oxxo Racy som är vanliga till BMW.
Brembo skivor och Lemförder länkarmar.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Har du testat satt på vinterdäcken så du kanske kan utesluta däcken fälgarna ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag hade skivor som rullat typ 2000 mil och det började vibrera vid inbromsning och ju varmare det blev desstå mera vibrerade det hade bytt samtliga länkarmar och rengjorde och smörjde kolvar glidytor till beläggen,
Funkade ändå inte som jag ville beställde nya skivor och när jag tog bort dom gamla så jag att det trängt in rost imellen navet och skivan och gissar att problemet låg där.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Uppdatering:

Testade med vinterhjulen, samma sak.

Har fått skivorna svarade, hjälpte lite.

Dock kvarstår det vibrationer vid inbromsning i hög hastighet och ratten vibrerar lite under färd när man ligger runt 90 km.

Hopplöst detta.

Funderar lämna den till auktoriserad BMW verkstad och bara säga ”ratten skakar, fixa det”.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du kan utesluta fälgar/däck, så är det garanterat dåliga bussningar i framvagnen.
Bäst är att byta alla bärarmar med bussningar och leder (även styrleder) på en gång, när du ändå är och byter delar i framvagnen.

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
Hjullagren fram hur är det med dom då? testat att svänga och bromsa samtidigt åt olika håll. Motorvägsavfarter kan vara bra ställe att testa det på.
ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Johan //

Främre länkarmar fram bytta båda sidor som sagt.

Han som gjorde det jobbet undersökte de grejerna du nämner men tyckte allt verkade riktigt.

blixten //

Där sa du nåt faktiskt. En grej jag glömt nämna. Under färd när man svänger med ratten och den går tillbaka, då upplever jag att den hackar sig lite tillbaka till sitt utgångsläge. Går inte ”smooth” så att säga. Jag tror det har nånting med det hela att göra och kanske kan vara till hjälp för någon duktig här att lokalisera felet.

I övrigt undrar jag om nån duktig här är duktig på att meka och eventuellt skulle kunna provköra bilen?

Funderar på höra av mig till Nenne i Fjälkinge.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan eventuellt även vara glapp i styrväxeln men testa hur hjullagren verkar först.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med bärarmarna och bussningarna/lederna i framvagnen är dels att du monterat begagnade delar som du inte riktigt vet skicket på, men framförallt brukar alla delar slitas lite och tillsammans blir glappen för stora men de är nästan omöjliga att urskilja hos enskild komponent när man granskar dem...

Så jag sätter mina slantar på framvagnsdelarna i form av bärarmar, bussningar, stag etc.

Mvh
Johan B

ma
29
maxnbm
E90 330i -06
blixten //

Hur kontrollerar jag om det är glapp i styrväxeln?

Johan //

Har inte monterat begagnade delar?
Låter som en dyr historia byta allt detta i framvagnen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, vet inte hur jag fick det till att det var bättre beg. bärarmar...

Oavsett brukar alla delar i framvagnen vara redo att byta när en är det.
Hur långt har bilen gått?
Vad var det för märke på bärarmarna?

Mvh
Johan b

ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Johan //

Lemförder länkarmar, nya. Bärarmar vet jag ej men antar de har suttit där sen den var ny.

I trafik sedan hösten 2006, gått 13000 mil ganska exakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.