|
|
|
|---|---|
|
Tja! Hur är det med med verkstadsmanualer till BMW? Vilka gör bäst? Vill ju ha en lagrad lokalt. Har en ju BMW Ista som är ganska ny nerladdad men jag har inte riktigt fattat vad den innehåller och den skall i installerad version ta över 400Gb. Är det nån som kan svara på om den innehåller verkstadsmanualen? Kan jag installera den o läsa igenom manualerna bara så där? Förstått att det är diagnosmjukvaran bland annat som ingår i dem för övrigt. /Dave | |
|
Tja, BMW:s egen är väl inte fel...men ligger online: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo den har jag sett. Men var kommer den ifrån? Ista? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
TIS återanvänds av ISTA/D och ISTA+, så det bör vara samma. Men eftersom reparationsbeskrivningar är så att säga inbyggt i ISTA/D och ISTA+ så får du med det när du installerar det. Vill du ha en verkstadsmanual lokalt - köp Bentley! Nu finns tyvärr inte 1-Serien hos Bentley, vilket är jäkligt synd. Och 1-Serien finns inte hos Chilton heller. Så det har fått bli en Haynes istället. Själv brukar jag använda en kombination av tre-fem olika typer av källor för informationsinsamling kring reparation och hantering - alla fyller sin funktion. BMW's egna reparationsanvisningar utesluter ibland en hel del steg och information som vi weekend warriors kan behöva (eller har det väldigt utspritt). Så en informationsinsamling kombinerat från TIS, ETK, Bentley, Haynes, Chilton, tillverkare som tex Bosch, samt Internet brukar användas. |
|
Kanske inte skall underskatta Haynes men jag tycker nog de andra ofta är bättre men visst som du säger är all info bra. Skall börja o ge på Ista, gjorde till en annan BMW jag hjälpte till med men det var många år sen. Man får ju nästan dedikera en hårddisk bara för den vad jag fattat som. 460ish gb stor. Har den nedplockad, skall bara fatta hur den installeras också. Cirkulerar Haynes på nätet eller är det bara "köpa" som gäller? /D |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bentley är överlägset bäst, så om någon bara vill köpa en bok så rekommenderar jag den. De andra har jag mer som komplement - men de har ibland material som inte andra har. I fallet med 1-Serien så är utbudet något begränsat tyvärr. Angående Haynes så är det bäst/enklast att köpa. Biltema sålde ut förut och skruvat.se har exempelvis rea och 195 SEK är ju inte mer än en sexa whiskey så inget att fundera på Länk Men tänk på att Haynes inte täcker in de 6-cylindriga motorerna. Men prova gärna ISTA/D eller ISTA+, har det själv men aldrig blivit av att installera ännu (inget direkt behov i nuläget). Är det ISTA/D eller ISTA+ du har? Även om SSD'arna gått ner rejält så landar ju en 1TB på runt 1.5KSEK. Vet inte hybriderna finns längre på marknaden - annars hade det ju varit lämpligt. Men nyfiken på hur det går med ISTA. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.