|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag försöker ta reda på hur det ligger till med service på min BMW z4 men tycker det är luddigt. Bilen är regelbundet servad enligt serviceboken, senast vid 8200 mil så bytte dom bara bromsvätska. Bilen har nu gått ca 8500 mil. Vad styr när jag bör lämna in bilen på verkstad igen? börjar det lysa nån lampa eller ska man lämna in varje år? Samt kan man veta innan vad som ska utföras på varje service? Vidare tänkte jag byta olja själv, hur korrelerar det med den service som utförs på verkstad? | |
|
Serviceintervallet är 2 år eller 2500 mil när det gäller olja och oljefilter. Sedan är det vartannat år på bromsvätska oavsett körsträcka. Luftfilter brukar bytas varannan service, men kör du korta sträckor så tiden sätter gränsen, är behovet inte så stort att byta så ofta. Din bil bör ligga i det "äldre" systemet där man börjar med en oljeservice, sedan inspektion 1, oljeservice och därefter inspektion 2 och därefter oljeservice etc. Jag skulle byta alla vätskor (olja, oljefilter, kylarvätska, bromsvätska och även oljor i växellåda och bakaxel) för att skapa en "nollpunkt" som du kan utgå från i vidare service. Jag byter dessutom alltid olja och oljefilter ungefär halvvägs in i serviceintervallet men nollställer inte serviceindikatorn utan låter den indikera när det är dags för "ordinarie service" men dokumenterar det extra oljebytet. I ditt fall skulle jag byta olja en gång om året innan jag ställer av bilen för vintervila (för den används väl bara sommarhalvåret!?), så har du fått bort alla sura restprodukter och vatten från oljan innan den får vila... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, stämmer det att det var inspektion 1 och 2 på E89? Det var ju borta redan på E90 som kom 2004. Samma det där om oljeservice. Ja på vartannat år, men 2500 mil fanns väl inte som någon gräns utan det var tillståndsbaserat beroende på körprofilen? Du har inte blandat ihop andra generation Z4 med första? |
|
|
På min Z4 E89 från 2011 var det tillståndsbaserad service. När det börjar bli dags lyser servicelampan gult, sen rött ifall man går över tiden. Verkstaden läser av i nyckeln vad bilen vill ha. Man kan se i färddatorn hur långt tid det är kvar till olika serviceåtgärder, bromsvätskebyte t.ex. /Erik |
|
|
Tack för svar, Japp, jag ställer av den på vintern. Förra året bytte jag inte olja innan jag ställde av den. Det borde jag ha gjort. Sista oljebytet är gjort vid 7500 mil, så gissar att någon lampa kommer börja lysa vid 10 000 mil då. Ingen dum idé då att byta olja och filter själv, samt dokumentera men strunta i att nollställa serviceindikatorn. Jag tänker att jag nöjer mig med att utföra med dom "extra" oljebytena själv så får verkstaden fixa det regelbundna. Sist jag lämnade den på service så sa dom att "du måste lämna in bilen så vi kan läsa av vad som ska göras" så verkar som att bilen säger själv vad som ska göras, men man borde väl även kunna ta reda på det själv på något vis? |
|
|
Ja man kan se i färddatorn som sagt. /Erik |
|
| Tack, jag som läste slarvigt :) | |
|
Min Z4 har serviceintervall på 2500 mil mellan oljebytena. Det tycker jag är på tok för mycket, så jag kommer byta var 1000e mil. Spelar ingen roll ifall oljan i sig inte koksar ihop, utan det viktigaste är att det inte är en massa partiklar i oljan. Har någon gång bytt efter 1.500 mil, och då känns det som bakpulver när man gnider oljiga fingertoppar mot varandra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.