AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.191

E84 X1 2013 byta bromsskivor bak.

st
19
strv103gb
320i cab -97
Jag försöker byta bromsskivor bak, men handbromsbackarna gör att jag att jag inte får loss dom. Finns det någon ställskruv för att släppa på dom?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Nr.3 är ju justerskruven. Du kommer ju åt den med skivan på.
st
19
strv103gb
320i cab -97
Ser ut som att den sitter i övre delen. Måste man snurra på skivan så man kommer åt via bulthållet då?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Exakt! Du snurrar på skivan så blir den synlig.
st
19
strv103gb
320i cab -97
Nu har jag provat men det är bara bromsskivan som snurrar, misstänker att det som sitter innanför som hjulbultarna fäster i måste snurra med för att jag ska kunna hitta ställskruven.
st
19
strv103gb
320i cab -97
Hittar ingen ställskruv hur jag än snurrar på allt. Går det att precisera var den sitter? Typ kl. 12 eller kl. 3 typ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17

På sprängskissen ser den ut att sitta kl.12, men på videon i länken så vid 4:50-5:00 så ser det ut som att den justeras kl.6 va?
st
19
strv103gb
320i cab -97
Jag har provat alla klockslag utan att finna den j***a skuven.
Transocean
Den skall sitta uppe vid tolvslaget. Dom har monterat bromsbackarna fel på den där videon! Länk
Transocean
Sen kan man ju alltid slå med en hammare/slägga så ramlar dom av sen för dom skall ju bytas och inte återanvändas. Jag gjorde det på min gamla E34 men det var mest p g a att jag glömde å släppa handbromsen inne i kupeen :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får kika snett uppåt från hålet - den sitter inte mitt för skruvhålet - kan vara lite knepigt att hitta ibland...men den sitter där! ;)

Ska skivorna ändå bytas brukar det funka med att vålda loss dem med ett släggslag från baksidan - förstör ofta friktionsytan för klossarna men om man ändå ska skrota skivan spelar det mindre roll.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
19
strv103gb
320i cab -97
Det fick bli våld med släggan det löste problemet, och jag kan tala om att ställskruven på vänster sida sitter kl.1.
Transocean
Inte när du monterar allt på nytt.
st
19
strv103gb
320i cab -97
Problemet var att jag inte hittade den när jag skulle ta isär allt. Kanske hjälper någon annan som ska göra samma sak om dom vet var den sitter.
st
19
strv103gb
320i cab -97
Och på höger sida sitter ställskruven kl.11
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.