|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har en BMW 3-Serie (E46) 325i Bensin, Kombi 2003. Jg har haft den sen 2013. Jag har en fråga om olja till den. Jag har alltid byt olja med Castrol EDGE 5W-30 . Spelar det nån roll om jag skulle ta Castrol EDGE 5W-30 LL istället för Castrol EDGE 5W-30 M nån som vet ? Nu undrar jag om någon annan som har en liknande bil som jag kan rekomendera ett annat alternativ olja som är lite billigare ? Då bilen gått snart 31 000 mil så undrar jag en sak till. Drar äldre bilar MERA olja jag upplever att jag får fylla på mycket oftare än tidigare Tacksam för alla svar ! Tack på förhand ! | |
| Jag skulle föredra en 5w40 tex Länk | |
|
Det går utmärkt att byta till en LL olja där LL står för Longlife. Däremot så brukar ju LL oljor vara dyrare och med tanke på att du upplever att din bil drar mer olja, så kanske det inte blir lika ekonomiskt som att köra med den vanliga oljan. Äldre bilar som har gått långt drar ofta mer olja pga slitage i motorn. Tex slitna kolvringar. |
|
|
Din bil ska ha en olja som är BMW LL01-klassad (LL04 går också bra då den är bakåtkompatibel till LL01 och LL98). Exakt vilket märke eller namn på oljan är inte så intressant, utan det är klassningen som är viktigasts. Man kan grotta ner sig i det här med oljor och jaga "den bästa oljan", men det är svårt att göra då många egenskaper i oljorna ofta står i motsats till varandra - man måste bestämma sig för vilka egenskaper man då anser vara "viktigast"... Själv använder jag Aral Supertronic 0W40 i båda bilarna och har gjort så under många år i många BMW-bilar. Det är en äkta helsyntetisk polyalfaolefin (PAO) baserad olja med väldigt bra egenskaper i stort med lägsta flytbarhetstemperatur på under -60 grader C. Den är BMW LL04-klassad (enligt BMW:s lista men klassningen står inte kvar på dunkarna senaste gångerna jag har kollat...)- Om du upplever att bilen drar mycket olja, prova en olja med lite högre varmviskositet, t ex. 5W40. Oljeförbrukning kan bero på olika saker, enklaste är rent läckage, men även sliten motor i kolvringar (M54-motorn har ofta en tendens att dra en del olja - upp till en liter per 100 mil är "ok" enligt BMW), dålig vevhusventilation etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Just nu har jag Valvoline 5-30 i min BMW N53. Skall göra oljesevice i sept nåt. Inköpt hos Ad-bildelar. Funkar den eller tycker du att jag skall återgå till Castrol? |
|
|
Tänkte oxå beställa aral 0w40 till 320d:n Vilken tysk sida säljer billigast? Är det nån som har länk till bmws lista över godkända oljor? Nån som beställt nåt från autooil.se? |
|
|
AnderZ007, om den har rätt klassning går den att använda utan problem - Valvoline brukar göra bra oljor för övrigt... Mikboi, Motoroel100 har jag handlat av senaste gångerna. De har dock inte alltid den oljan i lager, men mailar man dem och frågar brukar de svara snabbt om när den kommer in igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.