AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
434

Kylarproblem M43B16 efter brusten slang

Gr
1
GroovyNoodle
E36 Compact -96
Tjena! Har lite strul med min gamla E36 316 Compact -96. Lång historia kort, fästet till övre slang mellan block och expansionskärl brast under en tur. Naturligtvis tömde sig bilen på kylarvätska i hela motorrummet och bilen blev stående. Nu har jag bytt fäste, slang, fyllt och luftat systemet. Men bilen beter sig ändå konstigt.

Här är vad som händer och vad jag vet / tror att jag vet:
- Pumpen fungerar, den cirkulerar vätskan vid motorvarvning vilket jag märkte när jag glömt dra åt ventilen och varvade motorn.
- Bilen funkar bra vid körning. Har försökt pressa den lite för att få upp temp, men den är inte ens i närheten av att överhettas. Detta betyder väl att något fungerar i kylningen.
- Det kommer varm luft ur fläktarna när dom är på varmt, precis som det ska.

Detta är vad jag tycker är märkligt:
- Enligt värmemätaren så verkar arbetstemp vara på första strecket (25% mot max). Detta känns ju fel, men den stiger inte över detta när jag kör. Så var det dock även innan olyckan med slangfästet, så jag misstänker att någon givare är trasig.
- På tomgång eller vid krypkörning blir den sakta varmare och varmare, för att sakta men säkert dra sig upp mot rött (aldrig vågat testa mer än till 75% på mätaren, men över hälften är konstigt i min bil då mätaren som sagt brukar ligga på 25%).
- Expansionskärlet är tätt - tills jag öppnar luftventilen, som ju sitter på toppen. Då börjar den läcka undertill! Vart, varför eller hur vet jag inte riktigt. Det är för mig orimligt.

Någon som har någon koll på kyl- och värmesystemet i dom här gamla motorerna? Det är ju en gammal bil som börjar gå mot graven, så fullagningar och tips mottages gärna om det inte går att lösa på billigt sätt! Nya delar för flera tusen är det inte värt att lägga på denna!

Mvh
Pontus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.