|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej V 12-or! Vad tror Ni händer om man försöker starta henne utan EML- boxen ansluten?? Om "Main relay" skulle "balla ur" och därmed släcka ner EML- boxen kan det väl inte vara så att man måste köpa ett nytt relä + en EML- box?? "Jersperado" skrev inte Du för ett tag sedan att Du hade problem med att hon bara "gick på tomme"? Fixade det till sig sedan? Behöver göra detta experiment som uteslutning av fel. Har kört samtliga sensorer i scope nu men inte kunnat finna några onormala signaler. MVH /// Paap Reeder |
|
jag krånglade med min EML box i 6 månader...och jag kan inte svara för annat än hur min bil betädde sig. Utan box så gick den på nödprogrammet har jag för mig....den reducerade gasen till ca 25%. Hoppas man kan skriva detta inlägg utan att få massa påhopp som i andra trådar |
|
| Vet någon av ER var EML-boxen på en 750i-90 sitter? | |
|
I samma låda som de andra styrboxana väll? Stor svart låda i motorummet |
|
Paap Reeder |
Hej! HÖ framskärm mot torpeden sitter en plastlåda ca 20 x 20 cm. Under det locket sitter 4 st boxar samt i vissa fall en elfläkt för boxkylningen. Boxarna är framifrån räknat: Längst fram - ABS 2: a framifrån DME cyl 7-12 3: a framifrån EML 4.A framifrån DME cyl 1-6 MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
Hej "swe-boy"! Kul grej: Medan jag körde pekfingervals på mitt svar så hade Du redan svarat - såg jag nu efteråt. 10:43 resp 10:45. MVH /// Paap Reeder |
|
=o) Paap Reeder: Med din förklaring går det knappast misslyckas med att hitta den iallfall... |
|
Paap Reeder |
Hej! Har nu intensifierat mitt mekande med att få ordning på min M70. Körde henne idag utan EML- boxen. Fick inte "helt" igång henne just idag men det berodde på litet batteristrul. Är f n helt övertygad om att hon går lika illa med och utan EML- boxen ansluten. Slutsats- ngt är fel på den "linen". Noterade även att varvr inte gav utslag när jag körde med startmotorn - vare sig med eller utan EML. Detta har jag noterat även tidigare (med boxen ansluteen) och när inte varvnålen rör sig är hon extra tjurig. Skall ikväll åter snoka i kopplingsschemorna. Har sedan tidigare ECDL- körkort och när detta är klart kommer jag att sprinta ut en CISCO- behörighet åt mig. Någon broder som av misstag eller eljest under något frustrerat mek kommit att starta M 70 utan EML?? OBS- har inga felkoder i ngn box. Har dock fått klart för mig att i motronic 1,7 finns inga "särskilt upphetsande" koder att få fram. Bättre är det i 3,3án. MVH /// Paap Reeder |
|
Nu har jag inte varit med från början i detta forum, så jag kanske är fel ute ;-). Fråga bara...Har du sett om bägge gas-spjällen rör sig korrekt när motorn är igång ock du gasar ?. I min fel sökning förra året, höll jag på slita mitt hår, för att få ordning på motorn ( den gick som en påse skit ). Visade sig efter mycket om & men att ena bensinpumpen då & då tappade trycket ( innre läckage ), efter byte av pump var allt frid & fröjd igen. M.v.H JAWEN |
|
Paap Reeder |
Hej "jawen"! Har ikväll rivit ut pumparna efter ett flertal tips på webben. Pumparna uppför sig inte likadant. Vet just nu inte vilken det är som är OK och vilken det är fel på. Den ena får jag upp "lufttryck" i om jag "kör den i handen" men inte den andra. De tar dock lika mycket ström 1,8amp och låter lika. Den ena hade tryck kvar i bensinledningen - blev en mindre bensinsjö i bagaget- när jag lossade klammrarna medan den andra var helt trycklös. Myskå! Till saken hör att jag faktiskt manometermätt framme vid insprutarrailen. Upptäckte redan då att de inte var helt lika men båda matade soppa OK. Det kan dock mycket väl vara som Du sade att det hela har ett intermittent stuk. Jo spjällen rör sig helt synkroniskt. Skall bli spännande med en ny pump. Har sprättat isär den som inte gav "lufttryck" men kunde inte hitta nått speciellt. Observerade dock att det låg ngn typ av spån i botten på tanken, alldeles under pumparna. Skall kolla om det är metallspån??!! Var kommer sånt ifrån isf?? Kan man suga upp det med en vattendammsugare eller blir det ngn form av bautahandgranat när dammaugarmotorn fått i sig en br-luftbl på 1:11? Hörs det inget i morrn på webben .. ja, då small det antagligen och jag är sotig i baken. MVH /// Paap Reeder |
|
Hej igen Paap Reeder.. Precis samma med min förra året, bägge lät bra och hade samma spänning men bara ena gav ett konstanttryck. Man ska inte kalla v 12:an och dess elsystem för " felfri" , men näst intill :-). Mestadels är det slitagegrejer som vanligtvis pajar , och dit tycker jag att pumpen tillhör.Nu med lite mer vetenskap tycker jag att min erfarenhet säger att, det offtast är dom simpla grejerna,EX tändkablar/spridare i stället för styrboxar & avancerad el-felsökning. Min v 12 hade gått 16.000 mil när ena börja krångla. Troligtvis är metallspånen från ena bränslepumpens elmotor/lindning ( det enda jag kan tänka mig ialla fall ), ta upp det med en stavmagnet, men om det inte går kan du slanga med en spolarslangs bit( se till att ha änden som inte är i tanken lägre bara), liksom dammsuga botten. Din bil går nog perfekt 7 sekunder efter byte av pump. M.V.H JAWEN |
|
|
Ja du, jag hade nog inte satsat på dammsugaren om jag varit dig iallafall... :-DDD |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag skall nu införskaffa en ny pump. Jag tror inte 100% på det men gör det ändå. Rapport kommer givetvis. Det är ju litet synd att pumpen kostar 3355:- (och sedan x 2). Skall köpa den på BMWCS klubb-mötet nu på onsdag då Solna ger 20%. B-pumpar, b-pumprelä, vattenpumpskrasch, servopumpsrem samt de två motronicreläerna är de få grejor som kan "ställa" en 750 tror jag. Dessa håller jag nu på och förnyar så att man får allt från scratch s a s. MVH /// Paap Reeder |
|
Paap Reeder! Tyvärr kan inte jag hjälpa dig i detta fallet,har inte haft liknande problem,men det kanske är en tidsfråga?Men,kolla upp var felet finns innan du kör det dyraste alternativet att byta ut efter hand.Ibland är det vettigare att köra en felsökning hos en bra verkstad än att lägga en massa pengar på ??????????????????????????????????. P |
|
Paap Reeder |
Hej "HAPPY"! Har kört henne i BMW diagnos - no faults/tyvärr. Övrig felsökning är egentligen inte så komplicerad men däremot tidsödande. Skall en verkstadsmek göra felsökningen blir det jäkligt dyrt - och jag får indirekt betala verkstadens "utbildningskostnad" för E 32! Det kan vara lite "overdo" med nya pumpar vid knappa 20´mil men det visar sig att en alltför stor fel% finns på pumparna efter dryga 15´. Alla delar jag bytt har egentligen inget med "mitt fel" att göra ty bytena hade jag ändå gjort ty jag skall ju enligt plan äga och köra henne i ca 25´till och vill veta att man inte blir stående oförhappandes. Har nu best pumparna. Den ena var inte helt OK. Även om kanske just inte den pumpen är roten till det onda måste nog båda ändå bytas för att säkra tillförlitligheten. MVH /// Paap Reeder |
| Varför inte mäta bränsletrycket med en mätare, måste ju gå på varje fuelrail ovanpå spridarna eller ?. | |
| Ursäkta såg att du redan gjort det. | |
|
Hej Paap, läste att Du hittat metallspån, kan det vara mässing? Det hade jag också i Grekens tank efter att pumpen momentant tappat orken. Ny pump och bilen gick bra igen. Spånen kan ligga kvar, kommer aldrig upp i pumpen pga sin tyngd. En annan anledning till att 12-orna går som "skit" har varit att tändspolarna kroknat. Prova att skifta spolar mellan v/h. Bosse Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 |
|
|
För i HEL...te, PaaP byt inte båda pumparna bara för att en är paj.Det tar bara 40 minuter att byta & en bränslepump kan hålla 50.000 mil, och det kan mycket väl hända att den du byter nu får t.o.m bytas före den andra igen. Köp pumpen på vegagatan i sundbyberg ( 200 m från gamla LORRY ), snacka med han och fråga om han kan ge dej ett BRA pris, själv gav jag 2.100 kr för en ny pump där. Då får du samma pump och tjänar 600 kr även om du har 20% rabatt på onsdag + en förskjutning på kostnad pump nr 2,förhoppningsvis 10.000 mil till ;-). M.v.H JAWEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.