|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst otaliga trådar kring vibrationer i F11 bilar men inte hittat något om just detta. Har haft vibrerationer vid inbromsning och märkte att en skiva slagit sig bak så bytte båda skivorna bak samt belägg och tillbehör. Då slutade det vibrera vid inbromsning, men vibrationer kvarstår i sätet när jag åker mellan 110-130kmh (inga vibrationer i ratten). Har balanserat däcken och även provat med vinterdäcken men problemet kvarstår konstant. Är inne på att det är någon bussning eller länkarm bak som är dålig utan att man ser det när bilen är upphissad men vill inte börja nöjjesbyta en massa saker för flera tusen och sen inse att det är stödlagret på kardanen som är boven. Antar att allt detta kan ha lett till att bromsskivan blev vind, den såg relativt nybytt ut och är rädd att dom nya skivorna snart blir vinda igen. Någon som haft samma problem och löst det? | |
|
Vad är det för däck och fälgar? Hur balanserades hjulen? "Vanlig" balansering eller den mer avancerade "road-force"-balanseringen där man mäter trycket från hjulet mot balanseringsrullar? Hur långt har bilen rullat? För övrigt är det väldigt ovanligt att en bromsskiva slår sig, även om "alla" säger det så fort det är vibrationer. Mer vanligt är att skivorna får ojämn beläggning av friktionsmaterial - det skall ske en jämn materialöverföring från beläggen till skivorna så friktionen uppstår mellan två friktionslager. Bakbromsar kan också relativt ofta få rostskador och liknande då de belastas mindre än frambromsarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Man kan också tänka sig att något däck eller hjul inte är helt runt, vilket inte syns på balanseringen. Vid normal balansering efter däckskifte tror jag inte många verkstäder kollar detta. Min verkstad - som är seriös - kollade inte detta efter nya däck och upptäckte sedan när jag fortfarande hade vibrationer att fälgen är lite oval och måste riktas. Såg det på film. Kanske något att testa, är ju billigt. Kanske detta Johan B menar Matthias |
|
|
Ja, vibrationer som beror på orundhet och/eller förhårdnader i däckstommen kan man aldrig balansera bort. Därav frågan om däck - orundhet/förhårdnader är vanligare i billiga däck men förekommer ibland även i "premiumdäck"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren. har läst mycket om balansering och marktryck men eftersom jag har provat att byta hjul till andra och exakt samma vibrationer vid samma hastighet uppstår så jag har uteslutit hjulen. Jag ska erkänna att jag bara kollade yttre slitbanan på skivorna med mätklocka och då slog förarsidan bak mycket och bromsen pulserande så kan mycket väl varit varierande tjocklek. Men dessa är utbytta och nya nu. |
|
| Bilen har gått 12 000 mil, och vinterdäcken jag testade är hakka 17" och sommardäcken är Goodyear 18". | |
|
Fälgar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag gjorde själv balanseringen av sommardäcken och hjulen var väldigt raka och fina, vinterdäcken har jag inte rört men blev som sagt ingen skillnad med dessa monterade. | |
| Sommarfälgarna är original och vinterfälgarna är jag osäker på om det är original eller ej. | |
| Stödlagret på kardanaxeln låter som en bra gissning och är relativt billigt att byta om det görs på en annan verkstad än bmw. | |
| Storjägaren87: Jag hade samma fel som dig, kärvande knut på drivaxel samt glapp i kardanens förskjutningszon. Började vibrera vid ca 115 och inget i ratt. | |
|
gto80: Okej, intressant att du haft liknande problem. Vad gjorde du för att åtgärda drivknuten samt kardanen? Tog du isär drivaxeln och motionerade eller var det byte av knut som gällde etc. Undrar även om kardanen, menar du hardy skivan mellan diffen bak och kardanen eller den splinesade delningen mitt på? |
|
| Storjägaren87: Jag höll på som dig och balanserade och böt både däck och fälgar i ca ett och ett halvt år samt lät verkstad kolla bussningar två ggr. Inget av detta hjälpte till slut så blev det kontroll av knutar och där var felet samt delningen i splinesen, knutar kan du nog inte byta dom är nitade och säljs som komplett drivaxel. | |
|
Tack för att du tog dig tid att dela info, ska gå igenom detta i helgen. Hur slutade det för dig, böt du både kardan och drivaxel/axlar? |
|
| Storjägaren87: Jag jag böt höger drivaxel samt kardan blev ny bil men dyrt, tror inte du kan kolla knutar utan att ta bort drivaxeln och det är en skaplig operation att göra. | |
|
Okej, nej precis får ta bort båda dem och gå igenom. Tack så mycket för tipset, ska kolla detta i helgen när det ändå ska regna. |
|
| Storjägaren87:Se till du har grejer hemma efter plasten under bilen så måste avgassystemet bort är inget man gör på garagegolvet . | |
|
Har nu monterat ner kardanen och drivaxlarna. Kardanen hade inget större kännbart glapp i splinesen och drivaxlarna kändes tyvär bra med hela damasker. Ingen som haft detta problem och bytt bussningar för att bli av med det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.