|
|
|
|---|---|
|
Hur går det på besiktningen om det står " Körstabilisering, kör försiktigt"? Hälsningar | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om varningslampan för antisladdsystem (finns många förkortningar bland tillverkare såsom ESP = Electronic Stability Program, ESC = Electronic Stability Control) underkänns bilen med bedömningskoden "2". Blev lite förvånad när jag läste i författningssamlingen att om antisladdsystemet "varnar för fel i systemet via elektroniska fordonsgränssnittet" så blir det en anmärkning med bedömningskoden "3". Bedömningskod "3" betyder "bristen har sådan betydelse att fordonet inte kan användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten" eller kort och gott att du får körförbud. Nu tror jag inte detta är så vanligt utan vanligare isåfall är att varningslampan lyser och man får bedömningskoden "2". Visste bara inte om att även denna anmärkning med denna bedömningskod fanns. Så kort och gott, om varningslampan för antisladdsystemet lyser så blir det underkänt. |
| Så man får underkänd om körstabilisering är urkopplad men samtidigt förare kan koppla ifrån själv. T.o.m. i sportläge är det också frånkopplat automatiskt.. | |
Om systemet finns så ska det ha möjlighet att fungera samt möjligheten att visa att det finns fel i systemet. Exempelvis får du underkänt om tex SRS-lampan eller ABS-lampan inte lyser när du slår på tändningen (och sedan slocknar) trots att det inte finns några felkoder eller system fungerar fint. Antisladdsystemet är aldrig helt urkopplat, biltillverkarna brukar alltid lämna en del funktionalitet kvar trots att de säger "helt urkopplat". Men detta är ointressant för en besiktning. Det är relativt enkla regler: Om varningslampan lyser så blir det underkänt (bedömningskod 2). Om varningslampan inte lyser när man slår på tändningen så blir det underkänt (bedömningskod 2). |
| Ja.det verkar logisk. Tack. Jag vet att det är en del som de inte bryr om sig, tex om lampan varnar att det saknas luft i däck så jag hoppades på den lampa med :D | |
Stämmer, det är endast vissa varningslampor som genererar en anmärkning. De är ABS, SRS, ESP och EPS. Alla författningsregler finns att ladda ned och läsa om man vill gå all-in, men det är lite tung läsning. Här är en enklare sammanfattning Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.