|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är i tankarna att köpa en 335, helst bensinaren. Äger idag en E92 325i och är mycket nöjd men vill ha lite mer prestanda. Vad ska man tänka på vid köp? Är det värt att köpa en högmilare för en billig peng om man eventuellt kan fixa problemen som kan uppstå? Kan ju skilja 50k för en modell som gått 25+k mil mot en som har gått runt 15k mil. Min uppfattning är att N54 motorn ska i princip kunna gå hur långt som helst om motorn är regelbundet servad. M-sport hade varit trevligt men känns inte värt att lägga allt för mycket extra pengar på det. Vilken av dessa hade ni rekommenderat? Länk Länk Länk | |
| Spontant den blåa. Gillar ej ej original. Kolla bara vad det kostar att laga den. | |
| Vad menar du med ej ej original? Gillar också den blåa, osäker om den är värd så mycket mer än den som gått 27k mil bara 🤔 | |
| Slant på mobilen. Menar att jag gillar originaldelar. De andra har billiga eftermarknadsprylar. Men smaken är som baken! | |
|
Av dem tre så var den blå fin. Om du är händig så är det inte så farligt med mil. Att tänka på är dock att det inte är så lätt att fixa "wg rassel". Ganska stort jobb och då kan du nästan byta turbos och trimma. Du borde titta på e93 också, cab är väldigt trevligt. |
|
| Ja det lutar åt den. Har du nån erfarenhet av wg rassel? Hur illa låter det? Behöver bilen till jobbet och kommer nog dröja ett tag innan jag har tid att fixa det då jag behöver åka en bra bit till mina föräldrars hus för att mecka. | |
|
Som jag både läst och upplevt så är det mest kosmetiskt. Om bilen däremot sätter felkod 30ff så kan det i värsta fall vara dags för turbobyte. När jag köpte min e93 med 19000 så hade den inget laddtryck med det berodde på trasig vakumslang. Jag har sedan trimmat bilen och fått bra fart på turbosarna genom att justera wg armen. Så det är inte säkert att turbosarna behöver bytas. Vill förtydliga att det är ett stort jobb att byta turbos. Jag bor i Västmanland om du vill lyssna. |
|
| Den blåa har han bytt vakum slangar osv så tror det är rätt lungt där, går att fixa rattle utan att ta av turbona men det verkar va jävligt pilligt. Finns några riktigt bra videos på youtube hur man byter turbos på N54, tror du det är möjligt att göra själv även om man inte har så mycket erfarenhet av att mecka? Antar att det säkert är 2 dagars arbete för en icke van meckare. OEM turbos är ju inte så farligt dyra men ska man ha bra eftermarknads turbos så blir det ju en del para att lägga. | |
|
Du bör kolla vad för trimm det är, mhd, jb4 eller dyl. Att byta turbos är ett både stort och komplicerat jobb. Är lite osäker på om två dagar räcker. Har aldrig bytt turbos själv. Skulle inte göra det för wg rattle. Ibland så kan vissa trimboxar hjälpa mot detta, tex jb4. Kopplingen bör du kolla, jag fick byta min i samband med trimmandet. Inte så dyrt men rätt så stort jobb att göra själv. |
|
|
Om inte turbos är bytta nyligen är det nästan lika bra att räkna in det i priset. Iom att alla 3 är över 20000 mil bör turbos vara bytta. Jag har ägt 2st 335i varav bägge behövde nya turbos vid 18.000 mil, men beror ju på hur hårt man kört såklart. Kan vara bra att kolla att det sitter dom nyaste spridarna också (index 12), annars är det lika bra att räkna in det i priset också. Priset går lite upp och ner, men tror dom ligger runt 3000kr/spridare just nu. Turbos byter man på runt 2 dagar om man inte gjort det förut. Jag hade personligen gått på den gråa. Men beror ju på om man vill ha manuel eller automat också. Jag tycker automatlådan blir riktigt trevlig när man flashat om den med xhp. |
|
|
Här finns lite mer info om den 3:e bilen Länk Utrustningslista Länk Har själv fått upp ögonen för 335, har dock ingen parkeringsplats för bilen än, men denna har ju iaf fabriksmonterat M-paket mm. |
|
| Var och provkörde den blåa och styrningen var väldigt tungt och stiff, var som natt och dag från min 325i från 2008. Nån som tror det kan va nåt fel med servon eller är e92 335i bara normalt ganska tungstyrda? | |
|
Elservo på 325i? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| @Gujukal - Blev det någon 335? :-) | |
|
Japp det blev den blåa 335i, väldigt nöjd! Tog bort dämparen i helgen och nu låter den nästan lite väl mycket, sjukt mycket mer än vad min 325i med N53 gör utan slutdämpare. Tror ni 2 sånna här skulle låta bra som slutdämpare? Länk Vill bli av med drone och har planer på att byta till catless downpipes snart så då kommer den låta alldeles för mycket utan nån dämpare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.