AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

E39 523i '96 startar ej, inga felkoder

ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Hej,
Har sökt runt här på forumet efter hjälp men har testat det mesta nu. Jag börjar bli utan ideer snart.
Bilen är alltså en 523i från 1996. Den har ibland varit lite svårtstartad när den varit varmkörd, men dock inte alltid.
För ca. en månad sedan så beslöt den sig att inte starta överhuvudtaget mera, inte ens kall.
Har haft brorsan med laptopen här och läst felkoderna, nada.
Har bytt både kamaxellägesgivaren och vevaxellägesgivaren. Bytte även kylvätskans temperaturgivare i blocket.
Nu senast idag bytte jag bränslepumpen. Allt som jag hittills bytt har inte gjort den minsta skillnad.
Jag har kollat så gnista kommer till tändstiften när startmotorn går runt.
Har även bra med bränsletryck till spridarna. Kan ändå bränsletrycksregulatorn vara trasig fast man har bra tryck?
Jag tänkte eventuellt byta den som nästa eftersom jag har en splitteny liggandes på hyllan.
Men annars börjar jag nog bli utan ideer.
Har någon annan här råkat ut för något liknande?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Testat ryckt kabeln till luftmängdmätarn? Och sedan testa starta?
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Jo brorsan testade det på samma gång han läste felkoderna, men ingen skillnad ifall LMM var ikopplad eller ej. Startade alltså inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Öppnas spridarna på cylindrarna?
(Det verifieras med noid-light eller motsvarande).

Vad är kompressionstrycket i cylindrarna?
(Det verifieras med en kompressionstrycksmätare).

@mats81 : Och det var verifierat det finns (en bra) gnista ute vid tändstiften på iallafall en cylinder under startförsök?

Angående felkoder så kan det vara lite klurigt ibland (kanske man inte har rätt programvara alltid, kanske inte motorstyrenheten alltid sätter rätt kod eller ingen kod).
Ett bra experiment kan ju vara att koppla ur vevaxelgivaren och se om det dyker upp en felkod på den och koppla sedan in den (gör sedan om experimentet fast med kamaxelgivaren).
Får du inte upp lämplig felkod vid båda experiment så kan man inte lita fullt ut på att avsaknad av felkoder är ett tecken på att givarna fungerar (eller så kan det finnas andra förklaringar såsom att ingen av signalerna når fram eller att DME inte fungerar som den ska).

@matz81 : Vilket märke var det på givarna som monterades (vevaxelgivare och kamaxelgivare)?

@matz81 : Har du verifierat att du har bränsletryck vid startförsöken även efter byte av bränslepump? Vilket tryck ligger det på ungefär? Antar du mäter vid Schrader-ventilen eller hur?

Kliar mig lite i huvudet varför det byts så många delar helt i onödan. Är lite synd att pengarna rinner iväg så där (de kan behövas utifall den mot förmodan måste in till verkstad för vidare felsökning).
Men det är också en potentiell källa för introduktion av ett ytterliggare fel - något man verkligen inte vill ska hända medans man felsöker ett annat problem - då det gör felsökningen faktiskt svårare.
Exempelvis kan man råka få en defekt produkt och nu har man plötsligt det ursprungliga felet samt det nyintroducerade felet - och eftersom man bytte komponenten nyss så är det sällan man kollar att den fungerar utan man bara antar att den delen av systemet nu fungerar. Även om man nu råkar åtgärda det ursprungliga felet så finns nu det nya felet istället och utan en metodisk felsökning så kliar man sig bara i huvudet och undrar vad fasiken som pågår...
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Har inte fått kollat ifall spridarna öppnas, inte heller kompressionstrycket. Tack för tipset, måste först skaffa testutrustning.

Gnista kommer åtminstone på första och andra cylindern, vet dock inte vad som är tillräckligt bra gnista. Men åtminstone så såg den normal ut enligt mig.

Det var Hellas givare på båda, Originalkvalitet enligt Schmiedmanns hemsida. De hade även en billigare no name-variant vilken jag inte köpte.

Jag har faktiskt inte mätt bränsletrycket efter pumpbyte, men iallafall när man tryckutjämnar så kommer bränslet med fart ur Schraderventilen(en riklig, ordentlig dusch). Innan pumpbyte så gav bränsletrycksmätaren inte ens utslag och när man släppte trycket vid ventilen så kom det väldigt långsamt bensin. Så iallafall har jag fått upp trycket. Pumpen jag köpte är en Bosch.

Sant att det är dumt att byta en massa komponenter på måfå men när det finns många förståsigpåare som säger vad felet beror på så tror man ju på dom och byter. :)
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Jag blir väldigt fundersam över att den inte ens tänder till?
alltså startmotorn går?
elller?
men den har gnista?
Kan det vara batteri?
Ifall bilen startats flertalet gånger o tex gnista uteblivit kan ju tändstiften surat igen;...
vad jag fattar så kan batteriet ge tillräckligt med ström? men inte till tändning?

Nästa grej (jag googlade lite på "samma problem ") för jag hittade inte rätt .."EWS" hette det visst, något "nyckelproblem", kan det vara så att det är aktiverat utan att ni märkt det?
Jag säger inte att det är det men,,,lite input i djungeln..
och misströsta inte över inköp av delar...nu är det ju ännu mer nya prylar i bilen och den går förhoppningsvis fler problemfria mil!!
lycka till!!
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Den tänder nog till lite emellanåt men inte så pass mycket att den orkar igång så att säga.
Batteriet håller jag fulladdat nästan hela tiden så det borde vara i skick.
När jag igårkväll lossade 2st tändstift var de nog en aning våta så jag torkade av dem. Men borde väl förstås lossa alla 6st...
Sen så läste jag här i nån tråd att ifall man misstänker motorn surat ner sig så borde man lossa säkringen till bränslepumpen och köra runt motorn på startmotorn för att få den "torr". Så det ska jag testa ikväll efter jobbet.
Jag tror inte det har att göra med nån startspärr om det var det du menade för då skulle den väl inte ge gnista till tändstiften?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gissa inte! Felsök! :-)

Är man osäker på gnista, verifiera att du har en stark och bra gnista på iallafall tre cylindrar (då vet man att den iallafall kommer att hosta en hel del och kanske även gå igång även om man skulle ha den extrema oturen att gnistan är borta på de tre andra cylindrarna).

Huruvida EWS är ett problem eller inte avgörs på 3.47 sekunder genom att kolla om DME öppnar spridarna eller inte.

Det tar exakt 3.47 sekunder att göra det testet och ger ovärderlig information.

EWS är en tvåstegsraket.
Steg #1 : Först kontrolleras nyckelkoderna och får man OK så släpper man igång startmotorn och går vidare.
Steg #2 : Nu kontrolleras nyckelkoderna i DME och EWS kontrolleras mot varandra. Får man OK här så släpper man igång spridarna (troligtvis aktiveras tändningen samtidigt men det är något osäkert och därför drar vi inga slutsatser från den informationen).

Att ett batteri är fulladdat betyder absolut ingenting. Ett batteri kan vara totalt sopslut och inte orka driva en glödlampa men ändå vara fulladdat.

Det enda som betyder något är vilken spänning du har direkt över batteripolerna när du försöker starta bilen. Det ska aldrig sjunka under typ 10 volt.

Men man hör på startmotorn under startförsök om batteriet är svagt då det går långsammare och långsammare att dru runt motorn.

Är man osäker på om batteriet är bra eller inte - mät spänningen över batteripolerna och kolla vad det lägsta värdet blir.

Testet tar 3.49 sekunder att utföra och ger svart på vitt om man behöver bekymra sig för den delen eller inte.

Jodå, nersurade M5x-motorer finns det flera exempel på. Vill du förbättra oddsen så lossa alla tändstiften och få de torra och fina. Det här gäller inte bara BMW's motorer, jag har lyckats ett par gånger att göra samma sak på en Volvo S60 (klantade mig vid olika tillfällen och startade bilen delvis och avbröt startförsöket - direkt därefter var det riktigt svårt att gå igång den).
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Var hittar jag ett verktyg för att kolla om spridarna öppnar eller inte?

Batteriet borde annars vara i skick, köpte det ifjol höstas, ett Exide.
Men kan nog mäta spänningen för säkerthets skull.
Startmotorn drar bra runt, inga som helst problem med det.
Tacksam annars för alla svar här!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du behöver ju inte gå all-in och köp noid-lights (men de är inte så dyra).
I den här videon här nedan kan du se hur de fungerar (fast här använder jag en injector tester och driver den med 50 pulser med en pulstid på 7 ms)

Men i ditt fall kommer det att vara DME som driver den. Fast när motorn går runt på sakteliga på startmotorn så triggas injektorn mycket mer sällan och med ganska kort duration så det kan vara riktigt svårt att se (har man lampan i en helt mörk liten låda eller liknande går det oftast) - men annars kopplar man in ett simpelt oscilloskop och kollar på det sättet. Ett låg-DC-strömtång (används nästan uteslutande som tillbehör till ett oscilloskop) fungerar fint också, klämmer man runt den gemensamma jorden till spridarna brukar man se ett fint mönster av strömförbrukning för spridarna (olika motorsystem har olika approacher hur de öppnar spridarna vid startögonblicket - vissa kör fullt sekventiellt, vissa kör semi-batch eller full batch, vissa kör multipla insprutningar per förbränningscykel etc etc etc).

Ett noid-light är inget annat än en glorifierad lampa. Så du kan bygga och koppla in lämplig lampa istället. Säg att en injektor drar ungefär 1A. Formeln P=UI ger oss då en effekt på 12W. Så tjonga dit en 12V 10W eller 12V 15W lampa där så blir det inte alltför olikt en en injektor.

Nä, tror inte heller batteriet är problemet (då startmotorn verkar dra runt bra utan att bogga ner). Men är man osäker så är ovan nämnda test lämpligt att göra.
Senast igår hade vi här på forumet en startmotor som bara klickade, trots fulladdat batteri. Visade sig att batteriet inte var så bra ändåså, trots att det var fulladdat :-) Nytt batteri och startmotorn drog runt fint och snyggt!

Felsökning är en material- och kunskapssport, så där skiljer sig det radikalt från vanlig mekning :-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som lucasm54 är inne på så är ju scenariot exakt som att startspärren slagit till.
Vilket diagnosinstrument har ni använt för att läsa felkoderna?
Felkod för startspärr är BMW specifik och syns nog inte med "allmänna" diagnosverktyg.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Som bmw-slangen säger..ur med stiften o få dem torra!!dessa motorer är alldeles för lätta att sura ner.....
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Brorsan hade nån softa som hette INPA eller liknande, verkade nog vara specifikt för BMW.

Hör och häpna, bilen gick igång ikväll efter mycket sågande med startmotorn och tändstiftsputsande m.m!
Bytte bränsletrycksregulatorn när jag ändå hade en ny liggandes på hyllan. Det hjälpte såklart inte.
Efter det lossade jag alla tändstift och "brände" elektroderna torra med en liten gasolflaska. Körde runt motorn 20+20 sekunder utan tändstift och bränslepumpssäkringen lossad.
Monterade tillbaks alla tändstift + säkring och då startade den på kanske 4-5 cylindrar för att sedan dö igen efter 10 sekunder.
Ut igen med alla tändstift och putsning med trasa bara denna gång.
I med dem igen och sågade med startmotorn kanske 15-20 sekunder med gaspedalen halvt nertryckt och slutligen tände alla tändstift så pass bra att bilen gick igång!

Jag antar felet berodde på en kombination av defekt bränslepump och ordentligt nersurad motor. Låter iofs ironiskt att en defekt bränslepump kunde sura ner motorn.
Det ska bli intressant att se imorgon nu ifall bilen startar normalt när den står över natten.
I keep you updated!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ditt problem var troligen att ventiltryckarna överfyllts med olja så motorn tappat kompet. Händer ibland på M50-M54 motorerna om man innan startat och kört typ 15 sekunder och stängt av igen. Medan man försöker få liv i den blir den sur och ännu jobbigare att få igång.

Metoden är att se till så att ha ett fräscht batteri och sedan trycka gasen i botten medan man försöker starta i 20 sekunder. Någon gång halvvägs in i det släpper man gasen och ser om den tänder annars fortsätter man tiden ut. Låt startmotorn kallna två minuter och testa igen.
Full gas ihop med startförsök tolkar många motorer som att spridarna inte ska öppnas utan man vill försöka vädra ur en sur motor. Bra att veta när man vill få liv i en gemonsur flexi-fuel Volvo/Ford/Mitsubishi etc.

// Magnus

ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Tänkte bara meddela att bilen startar och går som normalt nu igen. Så problem solved! Tackar och bockar för hjälpen!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.