AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
949

m30b34 startar inte efter renovering

Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Hej!

Har en 635csia m30b34 som jag plockat ner toppen och renoverat, nu när jag sätter i batteri och ska försöka starta den för första gången så klickar bara batteriet så är något elfel då den inte ens går runt på startmotorn, batteriet är nyladdat 12v50ah, så vet inte om jag glömt någon kabel eller satt något fel till startmotorn.. då de är 2 stift på startmotorn i nederkant och har provat båda. Jordkablarna jag kan hitta är en fläta från kaross till batteri, batteri till motorfäste.

Kan de vara något med växellådan att den inte känner P läget?

Kan tillägga att fösta gången hörde jag bränslepumpen, men de gör ja inte längre när jag vrider på nyckeln
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låt oss applicera lite logik på det hela! :-)

Eftersom startmotorn klickar (det är inte batteriet som klickas utan det är startmotorn) så kommer styrsignalen fram till startmotorn, så det betyder att alla spärrar och testprogram för P-läge och dylikt inte är i vägen. Så det är bra.

Dålig jord mellan motorblock och chassi (samt såklart mellan chassi och batteri också) kan skapa det fenomen du upplever.
En klassiker är att glömma (eller som i mitt fall så målade jag motorstödbenen och färgen agerade ju såklart som isolator) montera tillbaka jordkabeln mellan höger motorstödben och chassi.

Dubbelkolla att den grova matarkabeln till startmotorn inte sitter lös på startmotorn.

Börja med att utesluta spänningsfall och eventuella problem med batteriet.

#1 : Mät spänningen direkt över batteripolerna.
Observera vad mätvärdet är medans du försöker starta motorn.
Det ska inte sjunka under 10 volt.

#2 : Mät spänningsfallet mellan BAT+ polen och startmotorns plusanslutning.
Det ska vara på sin höjd nån tiondels volt.

#3 : Mät spänningsfallet mellan startmotorns hölje/motorblock (jord) och BAT- polen.
Det ska vara på sin höjd nån tiondels volt.

Om du inte ens hör något klickande vid steg #1, #2 och #3 så måste du gå tillbaka ännu ett steg och mäta om det överhuvudtaget läggs ut en spänning till startmotorns solenoid (det gör du genom att mäta spänningen mellan styrstiftet på startmotorns solenoid och BAT-polen).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här har vi en startmotor från en E24 som vi kan använda i diskussionen så vi pratar om samma saker.
Länk

Den stora pinnskruven (utan mutter) kallas Terminal 30 och och är startmotorns plusanslutning (det är där strömmen kommer in så att säga).

Den lilla pinnskruven (med grå mutter) kallas Terminal 50 och denna styr startmotorns solenoid. När det kommer +12 volt på denna terminal så aktiveras solenoiden och sluter den enorma brytaren som gör att ström flödar vidare in i startmotorn och drar runt den (strömmen går alltså från pinnskruven utan mutter, via den enorma brytaren inuti solenoiden, ut via den där svartmålade pinnskruven och ut via den där gummiklädda flätan som sen går in i startmotorn genom en gummibussning).
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Problemet löst , va batteriet som va dåligt trots nyladdat! Nytt batteri och den starta direkt tack för svar ändå!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi :-)

Så du hade isåfall hittat problemet redan vid allra första punkten på min lista :-)

La faktiskt till den även fast du skrev batteriet var nyladdat.
Första regeln i felsökning är "Assume nothing, trust no one!"
Inte ens mina inlägg ska du alltid lita på :-)

Angående det andra stiftet på startmotorn, vissa startmotorer har ett andra stift som får spänning när startmotorn dras runt och som används för att informera andra styrenheter och dylikt i bilen att startmotorn drar runt.

Kabeln som kommer från tändningslåset (och som aktiverar solenoiden) brukar vara svart/gul - iallafall på E34/E32-modeller.
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Okej, ja ja tror den är svart gul, men om den hade suttit fel hade inte motorn startat eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Högst tveksamt.

Finns alltid teoretisk chans den kan gå baklänges genom en spole och ut genom en annan och ned till jord. Men det räcker att spoldesignen är lite annorlunda eller att det sitter en diod på fel ställe. Det kan som sagt variera från startmotor till startmotor om det är teorestiskt möjligt eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.