Bilen har aldrig fått hjulinställning under mitt ägandeskap (3år), ifall tidigare ägare har utfört det vet jag inte. Kan nämna att bilen köptes hos Förenade Bil och var Premium Selection...
Bilen har dock gått ~14 000mil ,
Har även märkt vissa dagar att bilen "har sjunkit ner", vänster bak, misstänker luftbälgen ... men bör det påverka den snedslitna däcken?
3.0 bar låter mycket generellt...
Vad säger dekalen på b-stolpen att det ska vara för däcktryck?
Är det in- eller utsidan som är mest sliten?
Jag skulle tippa på felaktig toe-inställning.
Gör en fyrhjulsinställning så ser du hur värdena ser ut.
Tänk dock på att bilen skall viktas ner (68 kg i vardera framsäte, 68 kg i mitten av baksätet och 21 kg i mitten av bagaget plus full tank) för att värdena skall bli korrekta. Detta struntar dock de flesta verkstäder i och då blir inte vinklarna korrekta...
Innan hjulinställningen skall även bilens "höjd" vid respektive hjul mätas och vara inom toleranserna för att man ska kunna göra en korrekt inställning - även detta slarvar många verkstäder med...
650i coupé F13 -12 i3s -22 328i Sedan F30 -14 Z4 3.0Si Coupe E86 -07 + fem veteraner, ej BMW
Det är en nackdel med RFT att de kan slita väldigt snett. Jag har råkat ut för det flera gånger och nästa däckuppsättning har slitits normalt utan några justeringar.
Hur ser vinterdäcken ut? Slits de lika skulle jag göra en fyrhjulsinställning. Annars skulle jag bara byta däcken och sedan ha det under bevakning.
Mina nuvarande vinterdäck (m/s däck) är jämnt slitna, så du har en bra poäng dör. Får beställa nya ICKE RFT däck så håller vi det under bevakning! Bra poäng där!
Mina rft 18 tum är inne på sista sommaren och konstigt nog syns det nu tydligt att ytterkanterna konstigt nog är mer slitna än resten. Bör jag göra hjulinställning eller är det så att rft beter sig så här på slutet?
Ursäkta jag var otydlig. Menade utsidan av varje däck, Dvs inte sidan in mot karossen. Hade en E61 som första BMW och den tuggade bakdäcken fint på insidan mot karossen, sista cm typ. Nuvarande bil sliter på en bredare yta men de ca 5 cm längst ut är klart mer slutet. Kör på 3,0 enligt bilen men då är däcken varma. Kalla är det ca 2,8.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här. Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.