|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny här och har aldrig ägt BMW (än). Läst en del om begagnad X5 f15 och försökt få kläm på om det är en pålitlig bil som man kan köpa och behålla länge utan större fel osv. Hur är driftsäkerheten och kvaliteten på bilen? Främst intresserad av 25/30d alt. 40e 2014-2016. Vi cyklar till jobb osv. så främst ska vi ha bilen till långresor med trebarn 1-7 år. Ibland kortare resor, 1-2 mil, för att handla etc. Kör idag en nyare VW Sharan som funkat klockrent men som såklart inte är lika rolig/lyxig. Sharan står rätt högt som begagnad så hoppet till X5 behöver inte bli gigantiskt. | |
|
Hittade det här testet som säger att det är en rätt pålitlig bil: Länk Obs tyska :) |
|
|
De är ju inte så gamla än, så det finns inte massvis med data på driftsäkerheten i långa loppet. Men än så länge har jag inte läst så mycket om problem med dem. En första generationshybrid hade jag nog undvikit om driftsäkerheten är viktig, hyfsat liten bensinmotor och inte så stort batteri i förhållande till bilen gör mig också tveksam, jag hade hellre ställt in mig på 30d så att man får dieselsexan som känns helt perfekt för en X5. |
|
| De första åren med Euro6 byggde BMW några dieslar utan Adblue. Om denna motor finns i X5 vet jag inte, men den har både för- och nackdelar. Kräver eftertanke. | |
|
@begell: ok! Vad är problemet om motorn inte har Adblue? Hur är 25d-motorn? Har den haft problem med kamkedja? |
|
| Jag är tveksam om en fyrcylindrig diesel gör bilen rättvisa. Den ska i så fall vara markant billigare än 30d för att locka mig. | |
|
Kvalitetskänslan i F15 är oslagbar, jag hade en 40d MY16, helt fantastisk bil, har nu en G05 MY20 40i, visst är G05 snyggare exteriört och nyare teknik, men F15 har betydligt bättre kvalitetskänsla i inredningen. Jag skulle satsa på en så ny 30d eller 40d som möjligt, 40e är en efterkonstruktion med dålig kapacitet och en underdimensionerad bensinmotor, den skulle jag avråda från. Några ”vanliga” bensinare finns knappt i Sverige av F15. 25d är en 4-cyl diesel och om jag minns rätt enbart med bakhjulsdrift (sDrive) vilket är helt fel i den bilen. Du får ett fint exemplar med bra spec och ca 4-5000 mil för från ca 450K idag, det är extremt mycket bil för pengarna då de flesta från MY18 såldes som sk. Innovation Edition vilket innebär näst intill full spec. Lycka till med jakten! |
|
|
Tack för alla tips! Lutar åt diesel även om det var laddhybriden som gjorde att jag fick upp intresset för modellen. I Tyskland finns det ett enormt utbud och fler bilar med låga mil men det kanske inte lönar sig att importera? Generellt känns svensksålda bilar mer välutrustade, de tyska finns oftare med tygklädsel etc. |
|
|
Med tanke på eurokursen nu så tror jag inte det lönar sig att importera för sakens skull, men det finns fler exemplar där så det kan gå att göra fynd samt att har du unika krav så finns det säkert fler bilar som möter dem där. I Tyskland så är det större bredd på utrustningen än här. Så det finns nog borde mer och mindre välutrustade bilar än vad vi har. |
|
Transocean |
Jag skulle nog först provkört 40e:n och därefter en med diesel. Kört hybrid i över två år nu (530e) och gillar min skarpt efter 8500 mil . Saknar inte en lastbils-dieselsexa i min bil. Tycker om tystnaden den har, den är knäpptyst. Har heller inte hört talas om några som helst havererade BMW-hybrider sedan dom dök upp 2014. Naturligtvis förstår jag dom som menar att en 30d -40d är det enda riktiga för dig. Det är Old School det. Drar du gärna tungt släp och gillar lastbilar och hjullastare och diesellukt :-) Go for it! Det är fina maskiner som du knappast kan köra sönder. Jag har haft samma bränslekostnad på min 2 tonn tunga hybrid än jag hade på den 1400 kg tunga 320dA:n från 2011 :-) Kör 400 mil i mån 50% motorväg i Norge/Danmark och 50% Autobahn i Tyskland. Det bästa med en hybrid är att den laddar när du rullar, när du bromsar....och varje gång du svänger av från motorvägen åker du 5-6 km rent elektriskt och helt tyst :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.