AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.537

Luftfjädring felar e61 -09

Har en E61 -09 där luftfjädringen börjat ge upp. Har sökt en del och har förstått att det är vanligt fel åtminstone på tidigare modeller. Det som förbryllar mig är att jag får bara en felkod när de flesta verkar få flera. Jag får: 005F9A Supply high-pressure relief valve / Lift control time. Provat nollställa och samma kommer tillbaka. Provat tvångshöja sida för sida i Inpa men ingen höjning sker. Kompressorn går dock men det kanske inte nödvändigtvis betyder att den fungerar som den ska? Kör jag den och ligger under och lyssnar hör jag inga konstiga eller pysande ljud.
Om någon bälg läcker, hänger den ner i bottenläge då till slut? Enligt Inpa är höger på -39 och vänster på -24 och blir ingen skillnad när jag kör kompressorn. Vet inte om jag misstar mig men jag tror att den kompressorn har gått oftare än vanligt senaste tiden direkt vid start. Nu går den en bra stund och sen kommer varningen upp i instrumentpanelen. Vart ska jag fortsätta?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, kompressorn som är trött sannolikt.
Lätt att prova om du tömmer bälgarna med Inpa och sen ser du om bilen orkar höja bilen inom stipulerad tid.
Ja, om bälgar läcker hänger den i bottenläge tillslut.
Du kan också ha fel på ventilpaketet men oftast är det kompressorn.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Det som får mig att vackla om att det är kompressorn är för att när jag höjer bilen på en sida och försöker tvångshöja i Inpa så blir det fortfarande inte högre (tilläggas bör väl att jag egentligen inte vet vad jag håller på med utan bara går på "försök och misslyckas"). Nu tvångskörde jag bara ungefär 10 sekunder eftersom det var en röd bakgrund i Inpa och stod "endast för utvecklare" eller något i den stilen så vågade inte riktigt fläska på med tangettryckningarna. Dock blev det ingen skillnad på höjd enligt höjdsensorerna förutom när jag klev ur bilen såklart.

Plockade bort hjulhuset och kollade slangen för insuget hela vägen upp och den verkar hel. När jag kör kompressorn känner man tydligt att den suger luft om man håller ett finger för.

Vill helst inte prova tömma bälgarna helt just eftersom den då står i botten ifall den inte kan trycka upp något igen.

Med det i åtanke, borde det fortfarande vara kompressorn? Går ju såklart att köpa en ny och prova men den kostar ju en del men det kanske är lika bra att börja i den ändan ändå? Den verkar ju lätt att byta åtminstone :)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror det är kompressorn. Har man fel på ventilpaketet brukar man kunna höja men att den tappar luft. Men köp hem en kompressor från eBay eller liknande och sen tömmer du bälgarna och provar. Då blir du inte stående. När kallare väder kommer i höst kommer den inte orka hålla höjden ändå så bättre att agera nu. Om det ändå visar sig vara något annat så kan du säkerligen kränga kompressorn med väldigt liten förlust.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Typ nåt sånt här komplett med ventilpaket:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Tack för svar!
Jag provar byta kompressorn så får vi se. Var tyvärr lite snabb att beställa ser jag efter din post med länken. Beställde bara en kompressor och relä för samma pris som den du länkat till... Insugsslangen verkar hel, bör jag byta den och filtret ändå?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Onödigt att byta hela grejer om du är säker så låt bli. Annars byt.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.