AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.060

Beställa bromsbelägg

Eftersom det blir lite lätt bankörning i sommar tänkte jag beställa nya bromsbelägg. Siktar på nåt som duger för både bana och gata, så tänkte köpa Ferodo DS2500-klossar både fram och bak. Frågan är bara var man beställer dessa. Har ni några tips?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag köpte mina i England. Har du Ferodo nummer kan jag kolla !

Har en kontakt som säljer Ferodo eller OEM..
Se där!
FCP4663H
FCP4611H

Det är väl de som gäller till M2 coupé?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Länk

Länk

Så länkar borde fungera. Ägaren Marc är super trevlig..alla vi som kör B58 köper massa delar av honom. Behöver du mer info så skicka pm till mig så kan jag "hokka" ihop dig med honom. Han har mycket OEM delar oxå !

Länkar är till de DS pads su skrev ovan !

jag har oxå dessa :) Bra grejor !
Bra priser! Tack!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
svarat på ditt pm !

Welcome to the dark side :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är en tysk handlare som jag funderar på att beställa Ferodo DS Performance-belägg från:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv använt dessa belägg (Ferodo DS2500) för bankörning.

Köpte en uppsättning till en E34 518i som jag sedan flyttade över till en E34 535i och som jag till slut lyfte över till en E30 323i (med E36 M3 bromsar).

Med en E34 518i så blev det i princip inget bromsande att tala om :-)

På E34 535i fick de jobba hårdare men de klarade track days med 15-20 minuters stints utan alltför stora problem (men det var med budgetvardagsdäck och original chassi). Peak temperatur på bromsskivorna var och sniffade strax över 500 grader C.

Om det handlar om lätt bankörning så bör de fungera till en M2. Men mer än det så behövs tåligare bromsbelägg.
En M2 har trots allt 370 hk och tjänstevikt på 1610 kg och snuskigt bra chassi (jämför med E34 535i som har 211 hk och samma tjänstevikt men med dagens mått mätt mediokert chassi).

Så ha det i åtanke vid bankörningen. Grovt sett kan man säga att när man börjar överhetta bromsbelägg så ökas dess slitage mer eller mindre exponentiellt och det innan man börjar känna av fading i någon alltför större grad. När man känner av fading så är slitaget redan absurt högt (jämfört med hur ett slitage ser ut när bromsbelägg befinner sig i sitt tilltänkta arbetstemperaturområde).
Det är väldigt lätt bankörning i korta stints som står på agendan. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då bör det inte vara några större problem. Bra att du uppgraderar då bromsbeläggen alltid är den svaga punkten.

En enklare visuell inspektion blir det alltid av att man gör när man parkerat i bandepån, så man brukar se om det går åt fel håll. Gissar på att det blir lättare körning i början och man ökar gradvis tempot (om man väljer att göra så), så man brukar märka om det går åt fel håll (då är det bara att anpassa sig och kanske lägga in ett lugnare varv emellanåt).

Gissar på att det är de "vanliga" 380x30 som sitter där (vet inte om det gick att få de lite större 400x36 - det kanske bara vara till M2 Competition det gick att välja till).

Kul med lite körning på bana! Tjoho!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.