|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Transocean |
Hybrid i alla dagar säger jag :-) |
|
@Transocean Men kanske inte om det gäller en begagnad 520/525 från 2011-2016? |
|
|
Om den ekonomiska kalkylen är viktig på ett begagnatköp är det avgörande att hitta en bil som får så få fel som möjligt. Hur man gör det är ju inte så lätt, men jag har haft både måndagsexemplar och det motsatta (fredagsexemplar?) och det kan skilja många tusenlappar som helt ställer kalkylen bensin vs diesel åt sidan. Men som en del sagt, jag är också imponerad av dieselsexan, med automat går den toppen. Matthias |
|
|
Håller med Sverige : En knackande oljebrännare på tomgång är bland det sämsta, tråkigaste man kan höra. Usch!!!! |
|
Transocean |
@bmwping Nääh, om man inte klarar å tänka "out of the box". Då är det ju antingen bensin eller diesel som gäller. |
|
Svårt att tänka utanför boxen när den är strikt definierad av trådskaparen...F10/11 fanns inte med hybriddrift... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ha ha diesel alla dar i veckan och dieselfyran som sitter i 520 går utmärkt och har ett bra drag som räcker till gott och väl på allmän väg, så är den framförallt snål. Jag kommer under halvlitern och det är inte illa pinkat för en såpass stor bil. En utav de bränslesnålaste bilar jag kört och ägt. | |
|
Tänk också på att en diesel tar längre tid på sig att bli varm om den inte har hjälpvärmare. Speciellt under vår kalla årstid kan det vara jobbigt att vänta på att motorn ska bli varm om bilen saknar denna brännare. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Ang att diesel tar längre tid på sig att bli varm: Ser stor skillnad på 20d som mina föräldrar har och min bil, 35d blir varmare betydligt snabbare isf enligt oljetempmätaren. Har inte värmare i min men har aldrig upplevt att det är ett problem, för värme i kupén finns ju "brödrosten" som ger värme i princip direkt. | |
|
Nästan alla moderna dieslar har tillsatsvärmare som värmer upp kylarvätskan i allmänhet och kupéluftsdelen i synnerhet. F31:an är väldigt snabb med att leverera värme till kupéluften men det kan ta rätt lång tid innan motoroljetemperaturen stabiliserar sig "rakt upp" på temp.mätaren. Dock bör man tänka på att det är just oljetemperaturen det gäller så att jämföra med en bil som mäter kylarvätsketemperaturen blir inte riktigt rättvist då det ofta tar längre tid för oljan att bli driftsvarm än kylarvätskan. Men å andra sidan är Mercan S204, 220cdi inte så mycket snabbare med att få upp motortemperaturen (kylarvätsketemperaturen) men även den är väldigt snabb på att leverera värme till kupén. En modern "snål" dieselmotor lämnar helt enkelt väldigt lite rest-/spillvärme som behöver "kylas bort" - en baksida av den höga verkningsgraden i motorn som ger låg förbrukning i förhållande till relativt hög effekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.