|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte kolla vad experterna här säger om denna. Ffa ang välja lämplig försäljningskanal då hon är ensamstående och äldre ute på landet. Kanske någon t o m är intresserad av att köpa den? Inget överpris kan förväntas men den är ju fin i sin historik och ovanligt med automat. Det rör sig om en mörkgrön med svart cab och skinn med automatlåda. 3 brukare i Sverige sedan -99, varav den senaste haft den i 15 år! Sparsamt sommarkörd och förvarad inomhus vinterhalvåret. Nybesiktigad. Inte min bil utan en äldre bekant som bor ganska långt från mig. Den står i Östergötland just nu. tack o hej! mvh | |
|
En bekant köpte 2017 en Z3 2,8 manuell -00, med 11 000 mil för 75-80'. Den här kanske ligger i samma prisklass då den har lägre mil, men automat drar nog ned lite. Släng ut den på Blocket och om ägaren i fråga kan lite om bilen kanske du kan bistå som säljare åt henne? |
|
|
Har själv en exakt motsvarande Z3 automat. Kombinationen med en bra 6-a med moment och en bra automat ger en härlig bil som drar iväg steglöst mer som när ett flygplan skall lätta. BMW har alltid varit mästare på bra motorer och automat, Z3 är inget undantag. Läste faktiskt i ett forum nyligen att det finns de som anser att Z3 med automat är en bra kombination, t.o.m. bättre än manuell. Ligger automaten i sportläge, är den snabb i reaktion. Jag förstår vad du menar, du är medveten om att din mor kommer att ha det svårt med diverse däcksparkare och prutare och hoppas att någon seriös här på forumet nappar. En fundering utan att ha kunskap: Finns det inte bilsäljare som säljer på kunds uppdrag. Det fungerar för kunden som en bilfirma, men säljaren är endast mäklare. Det vore nog det bästa. Eller att du tar hand om hela försäljningen som en mäklare. Får du tillstånd till ett lågt pris blir den såld på dagen via Blocket. |
|
|
Kolla om KVD kan ta in den. De har generellt 10 års gräns för äldre bilar men förefaller göra undantag för "entusiastbilar" i bland... |
|
|
Tack för er input! Ja, KVD kan vara ett alternativ. Kanske bättre med nån lokal handlare. Får se vad dom vill göra. Under 100' känns tveksamt m a p mil och historik samt prisbilden på Blocket. Vi får se.... Ha de gott |
|
| Många av bilarna som ligger på blocket har legat där länge, så var det även när kollegan letade och jag var lätt insatt. Återkom gärna när du kollat lite med handlare osv. | |
| Får du mer än 50-60' av en handlare så är jag imponerad... | |
| Tror nog att man skall behålla en Z3 om man kan. De har passerat botten och kommer nog gå upp. Har haft ett par sportbilar med automatlåda....funkar hur fint som helst. Mina två senaste har manuell ...men när jag jagade min nyaste bil så kryssade jag inte i vilken växellåda det skulle vara. Däremot fick det inte vara en surmotor. | |
| En surmotor? | |
|
Och när jag säger att det är som när ett flygplan drar iväg menar jag att stampar jag gasen i botten lägger sig motorvarvet kring 6000rpm konstant, medan det är momentomvandlaren och lådans växlar som gör att hastighetsnålen stabilt klättrar. 0-100km/h är endast 0.3 sek långsammare än manuell låda. Och alla Z3 och Z4 ägare vet att nackhåret reser sig av det härligt vassa ljudet vid 6000rpm. Vad jag menar är att man skall inte tro att en Z3 auto är trött och ett skäl att avstå från köp. Jag vill även passa på att förmedla ett professionellt råd jag fick av en expert på automatlådor, byt olja! Bilen i fråga har haft samma olja i 22 år. Om lådan rasar är lådan så dyr att reparera att bilen i princip är värdelös. |
|
| Nja ljud har väl inte varit BMWs framgångsgrej direkt. Sexorna låter alldeles för lite. Nu är ju min sexa utrustad med "soundgenerator" så den låter ju lite invändigt iaf. | |
|
Ber om ursäkt....Men vad jag menar är att det är kul med lite drag i motorn. En 2.8 liters sexa är perfekt för en Z3a. Izzy |
|
| 50+, även deras moderna V8, de med turbo är det knappt märkbart V8-ljud ifrån, speciellt jämfört med Mercedes och Audis motsvarigheter. | |
|
Ja, de är säkert inte så lättsålda men någon kan ju se det som en fördel att den har just automat...vem vet. Det är, som sagt, inte min bil och jag bor 20 mil från bilen vilket gör det lite komplext. Vill bara försöka hjälpa min kompis äldre mor att bli av med den för ett skäligt pris och med inte alltför mycket besvär. Deras andra BMW köptes av en Malmö-bo från någon "spännande kultur" och som i sedvanlig ordning hade gormat och varit hotfull mot henne, skulle pruta på allt och betalat med en bunt kontanter (närmare 100 tusen tror jag) och det är nåt som hon "aldrig vill uppleva igen". Det kan jag till fullo förstå. Fridens! |
|
|
Jag har också dåliga erfarenheter av att sälja bilar till "spännande kulturer" men tror att en Z3 är nog för gammal (och dyr) för dem. Sätt ut en annons på blocket utan telefonnummer och med en första mejlkontakt så slipper du ovälkomna intressenter. Börjar man prata med dem så står de hemma på trappan och blir jäkligt jobbig med prutande och diverse hot. |
|
|
Varför inte köpa bilen själv, och ställa den i malpåse i några år....kommer säkert gå upp i värde. Izzy |
|
|
Jag fick en hel del mysko affärsförslag från önsketänkare då jag sålde min förra Z4. Nån ville byta jämnt mot en 10 år gammal fyrhjuling med snöplog på....det var nog det roligaste förslaget.... Izzy |
|
|
Haha...kul bytesförslg helt klart! Nä, har inte plats för den tyvärr. Tack för alla kommentarer. |
|
|
Tjena! Jo, den låg på Blocket ett kort tag men såldes till en granne som jag tror hade råkat se annonsen. Den gick för 115' för er info. Ha de |
|
| Det låter som en bra lösning och bra betalt! | |
|
Grattis! Bra betalt. Z3orna verkar vara på väg upp i pris, även de tidiga Z4orna.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.