AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
984

BMW 1M - Misständer vid start

Hallå,
Har en 1M som gått ca 4 300 mil och sen slutet av förra sommaren har den strulat.

När bilen stått några dagar och det är varmt ute och bilen sen startas så misständer den på en eller flera cylindrar. För det mesta går detta över efter 30 - 60 sek men någon gång har det fortsatt tills bilen startats om. Trots att den misständer ganska kraftig så har endast motorlampan tänts en gång.

Är det kallt ute så är det inga problem alls t.ex. var bilen avställd från september till maj och när jag startade så gick den perfekt men nu när det är varmare så är problemet tillbaka.

Jag har talat med en verkstad som tror det kan vara en tändspole men jag tycker inte detta låter helt rätt med tanke på att den endast misständer under varma dagar när den stått still flera dagar. Samma verkstad hade bilen inne redan i höstas men eftersom det var kallare ut så gick den perfekt och då kunde de inte felsöka.

Min gissning är att det har med injektorerna/spridarna att göra alltså att de läcker lite när det är varmt ute och att detta sen förbränns och bilen går som vanligt igen men kanske har någon här en bättre idé?

Finns det något sätt att kontrollera att injektorerna/spridarna fungerar som de ska?

Skulle vilja få ordning på detta så jag kan börja njuta av bilen igen så ett stort tack för all information jag kan få!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det var strul med både spridare och högtryckspumpen på N54.

Jag skulle gissa på högtryckspumpen i första hand om den inte redan är bytt?

Det var rätt många år sedan nu men min N54 motor betedde sig ganska likartat, BMW bytte först spridare men bilen gick snarare sämre efter det och bara någon vecka efter det pajade högtryckspumpen helt.

Men det är dumt att gissa, bästa är väl försöka läsa ut felkoderna i första hand.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.