AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
758

Vänster fönsterhiss på cab går bara upp 10 cm om den ens funkar

Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Hej!
Fick plötsligt problem med vänster framdörrs fönsterhiss. Den går bara upp 10 cm sen stannar den. Oftast funkar den bara så med öppen dörr.
Jag tror sonen råkade slå av motorn när han höll på att hissa upp fönstret, kan man kommit åt att sätta ett noll läge med den höjden.
Har testat att byta hissknappen, den funkar, revet ner dörrsidan och motor tycks inte gå mer än just till detta läge. Så någon form av hinder i mekanismen tycks inte finnas.

Några bra tips på annan felsökning eller åtgärd. Är en 96:a om det är skillnad på funktion eller motor?

Vill inte lämna till BMW för då blir det väl en dyr historia!

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
PÅ min tidigare e36 cabrio så kalibrerade man toppläget genom att hissa upp rutan max och sedan hålla kvar knappen i läge uppåthisning i 5-10 sek efter rutan nått toppläget men det det funkar ju tyvärr inte för dig om rutan stannar redan efter 10 cm. Verkar den säkert löpa lätt så den inte tror att den är uppe och kalliberar sitt toppläge efter bara 10 cm?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Får för mig att den tror att den är i sitt toppläge. Lyssnar man på motorn så fortsätter den inte att gå.
Frågan är då hur man kan få den att glömma toppläget och därmed ställa om den?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tyvärr vet jag jag bara hur man gör "set" och inte "reset".
Kanske det går bra att koppla bort batterikabeln på batteriet en stund, men då tappar du toligen lite annat också, som t ex radiokanlinställningar, tripmätare (borde kommas ihåg mha backupbatteri i mätarhuset men i min var det batteriet slut så jag fick trip nollad vid strömlöshet).
Vet inte om du riskerar tappa något värre/vktigare än så genom att bryta spänningen.

Här säger någon att på Z4 så nollas läget genom att hålla kvar knappen neråt 5 sek efter rutan nått botten, alt trycka neråt 4 ggr inom 10 sek:
Länk

Har inte provat detta själv, så på din egen risk.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.